„Je skvělé, že Slovenská taneční platforma proběhne letos konečně živě a vytvoří prostor pro osobní setkání tanečních umělců a zahraničních delegátů. Znamená to nejen možnost odehrát představení před živým publikem, což v prvním ročníku nebylo možné, ale zejména je to příležitost k osobním setkáním, diskusím, navázání vztahů a konfrontaci se zahraničím, což – věříme – podpoří celkový rozvoj domácí scény,” vysvětluje za organizátory ředitelka Asociace Bratislava v pohybu a hlavní manažerka projektu Kateřina Figula.
To nejzajímavější z posledních dvou sezón
O výběru představení do programu České taneční platformy 2023 rozhodovala dramaturgická rada, jejímiž členkami jsou zakladatelka a umělecká ředitelka festivalu Bratislava v pohybu Miroslava Kovářová, choreografka, režisérka a zakladatelka festivalu Nu Dance Fest Petra Fornayová a dramaturgička Baletu Michaela Hučko Pašteková. Ty vybíraly z 36 přihlášených děl, která vznikla v posledních dvou letech. Do hlavního programu se dostalo devět titulů od autorů a autorek různých generací.
Vybraná díla uvidí registrovaní promotéři z různých zemí, kteří následně mohou tvůrce a soubory oslovit s nabídkou na hostování či jinou formu spolupráce. Zatímco takový typ akcí je v zahraničí běžný, na Slovensku je v začátcích. Průkopníkem showcasového formátu je na domácí scéně v hudební oblasti festival Sharpe. Slovenská taneční platforma má ambice stát se podobně významnou akcí taneční scény. „Potenciál v tom rozhodně vidíme. Slovenští taneční tvůrci a interpreti léta dokazují svým úspěšným působením v celé Evropě, že máme co nabídnout,“ konstatuje dramaturgička pracovních akcí na STP 2023 Maje Hriešik z PlaST – Platformy pro současný tanec.
Akci otevře ve čtvrtek odpoledne v bratislavském Studiu 12 krátké sólo mladé choreografky Evy Urbanové The Essence. Sólo získalo v zahraničí dvě ocenění a podle dramaturgické rady potvrzuje Urbanovy interpretační i autorské kvality. „Přes pohybový rituál hledá stopy esence sebe samé, své či lidské podstaty,“ komentuje výběr díla do programu STP 2023 Mira Kovářová.
Následovat bude v Kulturním centru P*AKT vysoce hodnocená taneční inscenace Martina Hodoně a sdružení GAFFA a Pozdní sběr matter. Na pozadí parodie vykresluje pocity z blížícího se důchodového věku interpretů a tematizuje stav společnosti a relevanci tance. „Vyvážený herecký a pohybový slovník, vážná témata podávaná s lehkostí, humor, jehož objektem jsou i samotní protagonisté, to jsou základní atributy kvality tohoto díla, které má schopnost oslovit široké spektrum nejen tanečního publika,“ vysvětluje výběr za dramaturgickou radu Petra Fornayová.
Hlavní program prvního dne uzavře novinka choreografky Jany Terekové Abnormal Repetitive Behaviour v A4. Představení inspirované nepřirozenými pohybovými vzorci, do kterých upadají zvířata držená v zajetí, je mimo jiné komentářem na vnímání přírodního versus humánního. „Zaměřením na umělecký výzkum a propojováním teoretických poznatků s praxí je Terekové tvorba v kontextu slovenské taneční scény specifická," vyzdvihuje Michaela Hučko Pašteková. Upozorňuje i na další aspekt tvorby Terekové: „Tanečnice a tanečníky podněcuje pracovat proti jejich zažitému pohybu, čímž aktualizuje taneční slovník a provokuje k diskusi."
Pátek 2. 6.
V rámci druhého dne prohlídky si delegáti a návštěvníci budou moci prohlédnout představení v Bratislavě a v Banské Bystrici. Hlavní program otevře pohybové divadlo Manuela Rondy a kolektivu Tanečno YOLT - You Only Live Twice v A4. Inscenace prezentuje taneční a herecké nadání čtyř mladých performerů naladěných na poetiku zkušeného italského režiséra a choreografa. Pomocí pohybu a textu si pohrávají s pojmy dobra a zla, strukturami moci a potěšeními, které ustavičně hledáme.
Následovat bude program v Banské Bystrici, kde Divadlo Studio Tanca v podvečerních hodinách uvede ve vlastních prostorách novinku Na horizontu bez návratu, která vznikla ve spolupráci s maďarským choreografem Lászlem Fülöpem. „Představení je výsledkem vize nového vedení DST vytvářet taneční díla jako reflexe života. Principem bylo zkoumání forem lidského chování, možnosti jejich komunikace, v úsilí o co nejupřímnější optiku – s tématem budoucnosti naší civilizace,“ komentuje výběr díla na Platformu Eva Gajdošová.
Následovat bude představení Radoslava Piovarčiho a Paulíny Šmatlákové Charon v banskobystrické Zahradě. Představení je ve slovenském kontextu výjimečné téma, protože řecká mytologie není typickým zdrojovým materiálem pro díla slovenského současného tance. Dramaturgická rada však vyzdvihuje, že tvůrci dokázali kvalitně a novým způsobem inscenovat věčné otázky jako smrt, transformace bytí do jiné formy, hledání smyslu a podstaty života.
Sobota 3. 6.
Sobotu, tedy poslední den hlavního programu, otevře opět v bratislavské A4 představení Soft Spot v koprodukci sdružení Bod-Y a Me-Sa a v autorství maďarské choreografky Adrienn Hód a slovenských tanečnic Soni Ferienčíkové a Martiny Hajdyly. „Soft Spot je experimentální studií, která zpochybňuje zažité vzorce interpretace a dekonstruuje tradiční pohybové konvence. Diváky nutí vykročit mimo racionální rámce uvažování,” přibližuje výběr Michaela Hučko Pašteková. Představení zároveň vyniká mimořádným fyzickým výkonem performerek a má za sebou uvedení na několika významných tanečních platformách a festivalech.
V sobotu vpodvečer bude následně možné v Moyzesově síni vidět představení Custom View Tomáše Danielise. „Je to upřímná zpověď zralého tanečníka a choreografa působícího více než dvacet let v mnoha uměleckých a kulturních prostředích. To mu dává mandát na jejich komparaci, která však není jen odtažitým výpočtem pozitiv a negativ,“ hodnotí Petra Fornayová. Danielis nabízí pohled do intimního prostoru vlastní tvorby a života, otevírá téma povolání umělce ve společnosti a spolu s ním i mnoho zásadních otázek týkajících se smyslu a potřeby umění.
Posledním představením hlavního programu bude v Kunsthalle Bratislava Autonomy Soni Kúdelové a Borise Vitázka. „Soňa Kúdelová v posledních letech zaujala zkoumáním tvůrčích přesahů tanečního, vizuálního a hudebního umění. Zvuk, hlas, vizuál a fyzické tělo se v Autonomy setkávají a prolínají v prostoru a divák má příležitost napojit se na kteroukoli z linií,“ vyzdvihuje Mira Kovářová. Autonomy je zakončením Koudelovy AUTO trilogie, které se věnuje od roku 2018.
Doprovodný program a program pro veřejnost
Hlavní program Platformy nebude otevřen pouze pro promotéry a profesionály z taneční scény, ale i pro veřejnost. Některá představení se uvádějí v „netradičních“ časech – hlavní program začíná denně od 15:00 – 16:00 (včetně pracovních dnů). Důvodem je snaha vytvořit prostor pro zúčastněné promotéry zhlédnout během přehlídky co nejvíce představení.
Doprovodný program bude probíhat během celé Platformy od čtvrtečního rána až do neděle a sestávat bude zejména z diskusí a pracovních setkání relevantních pro taneční scénu. Zahrnuje však i akce pro veřejnost – mezi nimi například páteční ranní výšlap z Nové Cvernovky s tanečníky na Kolibu nebo venkovní uvedení představení Sapiens Territory choreografa Yuriho Koreca v Nové Cvernovce během festivalu BRaK v sobotu večer.
O Slovenskej tanečnej platforme
Slovenskou tanečnú platformu založily v roce 2021 tři organizace působící v oblasti současného tance na Slovensku - Asociace Bratislava v pohybu, Platforma pro současný tanec (PlaST) a Asociace současného tance ve spolupráci s Divadelním ústavem. V letošním ročníku jsou partnery projektu i Divadlo Studio tance, A4 – Prostor současné kultury a KC Zahrada. Ambicí organizátorů je budování Platformy jako pravidelného bienále, napomáhajícího rozvoji taneční scény na Slovensku a prezentaci slovenského tance v zahraničí.
Zdroj: Slovak Dance Platform
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero