
Festival otevře v pondělí 13. července chorvatský performer a choreograf Matija Ferlin, který naposledy uspěl na evropském festivalu Kunstenfestivaldesart v Bruselu, kde byla představena jeho premiéra v nastudování Chorvatského národního divadla a kde byl vybrán mezinárodní porotou a označen jako „ten, jehož práci bychom měli sledovat“. Matija Ferlin zahraje v Praze své sólové představení Sad Sam Almost 6, které bylo nedávno zařazeno do programu Centre Pompidou v Paříži. „Umělecká kritika a diváci si nejvíce cení jeho promyšleného konceptu a jednoduchých gest, které odkazují na archetypální lidské chování,“ dodávají organizátoři.
Večer 14. července bude patřit ženské umělkyni Kitt Johnson. Ta patří už 20 let mezi ikonické tváře dánské taneční a performativní scény. V Praze ji uvidíme zcela poprvé a to v one woman show Rankefod, kterou odehraje téměř nahá. „Kitt posouvá hranice tohoto žánru. Je ceněna především pro její inovativní performativní přístupy, které do tance a divadla vnášejí nádech syrovosti a pravdivosti vyjádření a také pro její do detailů propracovaný tělesný jazyk,“ dodává Petr Boháč.
Ze sousedního Slovenska zavítají do Prahy choreografové a tanečníci - Peter Šavel a Jaro Viňarský. Oba dva patří k silné generaci třicátníků, kteří vystupují častěji v Belgii, Švýcarsku, USA než na domácích slovenských scénách. Pro oba je charakteristické prolínání současného tance a postupů fyzického divadla. Díla těchto dvou umělců představí festival v jeden večer, a divák tak bude moci porovnat práci a přístup každého z nich.
Ve čtvrtek vystoupí v Celetné německé uskupení MAMAZA. To vzniklo díky spolupráci Fabrice Mazliaha (CH), Ioannise Mandafounise (GR), kteří se setkali během svého působení ve Forsythe Company. Podobně jako Forsythe inovuje žánr baletu, tak skupina MAMAZA se pokouší nalézt nové přístupy k současnému tanci. Jejich představení Eifo Efi je složeno ze dvou vrstev, z pohybového jazyka a mluveného vyprávění obyčejného každodenního příběhu. Obě vrstvy se přitom prolínají. „Mluvit a tančit zároveň je extrémně náročné a oni to zvládají opravdu dokonale,“ míní Boháč.
Předposlední večer bude patřit Miřence Čechové, která po dlouhé době přijede domů z New Yorku, kde nyní žije a pracuje. Diváci budou moci zhlédnout její poslední představení Faith uskupení Tantehorse, které vypráví o bezmoci a kráse baletního drilu i o osamocení a absurditě, jež takový dril způsobuje.
Festival vyvrcholí v sobotu 18. července vystoupením účastníků master class workshopového týdne Performing Arts for the Future, jež je edukativní součástí festivalu. Tento večer vznikne pod vedením indického choreografa a tanečníka spolupracujícího s Akram Khan Company - Saju Hari.
Mezinárodní festival Nultý bod je dramaturgicky zaštítěn uměleckým šéfem Spitfire Company Petrem Boháčem Ten se snaží přivážet do Prahy umělce, kteří v současné době určují trendy performing arts a viditelnou měrou usilují o inovativní postupy žánrů současného tance a fyzického divadla.
Dále festival nabízí možnost i osobního setkání s umělci. „Díky dvorku a kavárně má festival skvělou domácí atmosféru, umělci po představení sejdou mezi diváky, kteří je tak budou moci poznat i osobně a užívat si společně příjemných letních večerů přímo v srdci Prahy,“ uzavírá Petr Boháč.
Zdroj: Nultý bod
Josef Herman
Milé dámy,papír, net, podcast, blog a cokoli dalšího si vymyslíte, to jsou přece jen média sloužící komunikaci v té…
Přestat se zdržovat nesmysly aneb Co s kritikou v éře nových médií