Festival ProART v plném proudu

Osmý ročník festivalu ProART, který kombinuje množství workshopů mnoha žánrů a představení současného tance, probíhá tento týden v Brně, další týden se přesune do Prahy. Hlavním tématem festivalu je komunikace, kontakt a dotek. Brněnské návštěvníky a účastníky uvítala již v pondělí improvizovaná taneční show pedagogů festivalu spolu s tančírnou pro diváky, měli také možnost se na GALAproART seznámit s tvorbou nejen hostujících pedagogů. Dnes se koná komponované představení, International Choreographic Platform II., které představí choreografie Pauline Jenings (z Double Vision, USA) Duplexity a Saku Koistinen (FIN): Ohi – To Pass. Duplexity je současné taneční sólo inspirované myšlenkou vysílání zprávy současně do dvou směrů. Kus se zaobírá rozdělováním tanečníkova fokusu (vnímání) mezi fyzickou, mentální a psychologickou rovinou a jejich vzájemnou (ne)závislostí. Choreografie: Pauline Jennings. Ohi je slovo s vlastní logikou, kde se dva lidé pokouší najít vlastní cestu existovat – sami i společně.
Ve čtvrtek se znovu představí svou pohybovou instalaci Veritable Vicissitudes Pauline Jennings a Seanem Clute. Martin Dvořák z Company ProART představí v premiéře choreografii Brotherhood. Nový kus Company ProART volně navazující na sociálně-taneční reflexi české a slovenské společnosti Reality Boulevard, inspirovaný "nadčasovou básní" S. K. Neumanna v přednesu národní umělkyně Jiřiny Švorcové: "Já, národ český, jsem příliš brzy vystřízlivěl z krásného snu o kvetoucí zahradě, kde svoboda, bratrství a mír tančily jako dívčin veselý vír a kde se spravedlnosti dostalo mně a každému z mých." /Žalm z roku 1919/. Účinkují Irene Bauer, Lenka Kolářová, Mirka Prokešová a Jana Ryšlavá.  „Je až k neuvěření, jak aktuální může být téměř stoletá poezie a jak paradoxní a relativní je doba a její umělci. Tato choreografie je odrazem doby, ponechám ale na divákovi, o kterou dobu se vlastně jedná,“ říká Dvořák.
22. července bude nejprve jako gala studentů uveden program Improvizace v prostoru, kde budou mít účastníci možnost předvést ukázky ze své týdenní práce v uměleckých ateliérech tance, herectví, fotografie a beatboxu. Následovat bude výsledek searching projektu Contact-Communication-Touch (projekty Rafaela Valdiviesa a Petera Strenáčika). Po dobu jednoho týdne vznikaly na tělo festivalovým studentům tzv. hledací projekty v disciplínách – tanec (Rafael Valdivieso) a zpěv (Peter Strenáčik). Výsledky této intenzivní práce budou poprvé a naposledy uvedeny v tomto večeru. Letos se tyto projekty vzájemně prolnou a tematicky sjednotí motivem hledání kontaktu, komunikace a doteku v našich životech.
Program uzavře choreografie Felixe Dumerila (CH) pro Company ProART Bon vieux temps, veselý taneční příběh o nostalgii, nenaplněných snech a lidském chování ve „vyšších“ sociálních vrstvách. Čtyři ženské hrdinky se zdají být lapeny svými vzpomínkami na staré „dobré“ časy stejně jako konzervativní mocí své vůdkyně. Falešná vzájemná harmonie se bortí v momentu, kdy se jedna z nich snaží uprchnout z kolektivu. Tento okamžik znamená pro všechny novou neočekávanou konstelaci. Tančí Lenka Kolářová, Alena Pajasová, Mirka Prokešová a Jana Ryšlavá.
Představení se konají na adrese Stadion, Kounicova 685/20, Brno. Více na www.proart-festival.cz  Zdroj: ProART

Témata článku

Tanec