Globe Jiřího Bartovance zahájí novou divadelní sezónu a sérii podzimních premiér v Ponci

Globe Jiřího Bartovance zahájí novou divadelní sezónu a sérii podzimních premiér v Ponci

Globe Jiřího Bartovance zahájí novou divadelní sezónu a sérii podzimních premiér v Ponci

Nová sezona 2014/2015 začne v divadle Ponec 9. a 10. září premiérou inscenace Jiřího Bartovance, který byl členem proslulé skupiny Sasha Waltz & Guests, s názvem Globe. Odstartuje tak celou sérii podzimních novinek. Hlavními tématy nového díla jsou globalizace, ztráta identity a její hledání. Tanečník a choreograf Jiří Bartovanec, který více jak 11 let působí v zahraničí, nyní představuje originální choreografii pro 7 tanečníků. Po sérii sólových představení se rozhodl přizvat ke spolupráci umělce z různých zemí, kteří by svým osobitým přístupem a projevem přispěli ke vzniku díla, jehož nosným tématem je ztráta identity. Uniformita a stírání kulturních rozdílů je pro něj námětem, při jehož ztvárnění chce dát prostor jedinečnosti každého z nich. Během tvůrčího procesu se snažil zachytit individuální charakter jedince, který pod vlivy okolního světa podléhá stereotypům a mění se v unifikovanou bytost.
Celý život si kladu otázku, odkud opravdu jsem. Odpověď jsem dostal až ve svých 25 letech. Vždy jsem cítil, jak je důležité vědět o původu vlastní identity. Naše identita má základ v naší minulosti, která určuje naši jedinečnost. Bylo pro mě vždy důležité znát hlubší minulost přesahující tu vlastní, tu která se počítá od narození. Samotná odpověď, která pro mě nyní už neznamená tolik, mi dala svobodu. Uzavřela kruh, proud energie, proud života v mém vlastním nitru a stala se důležitým zlomem v uvažování o hranicích vnějších i vnitřních. Důkazem toho je u mě absence touhy patřit do ohraničené krajiny. Toto ohraničování společenství a kultur mě naopak provokuje a nutí vracet se k identitě samotné. Sám hledám odpovědi, ale svoboda, kterou cítím, když se snažím roztírat společenské stereotypy, mi dává pocit zachování mého vlastního já,“ vysvětluje Jiří Bartovanec, proč ho fenomén identity v dnešním globalizovaném světě tak zajímá.
Pro svůj nový projekt si Bartovanec přizval řadu zahraničních tanečníků, sešli se tak umělci ze Španělska, Brazílie, České republiky, Německa a Koreje. „Tvorbu choreografie tanečního divadla si představuji jako dialog. Neexistuje v ní žádná hierarchie. Přáním je vést vždy rovný dialog mezi všemi zúčastněnými. Choreograf, který se vydá na cestu ztvárnění svých vlastních tužeb a odhodlání, a chce při tom sdělit něco ostatním, by měl v prvé řadě určit úroveň komunikace mezi sebou a partnerem, který naslouchá,“ doplňuje Jiří Bartovanec, který má zkušenosti jako choreograf, ale i jako tanečník, především u světově proslulé Sashi Waltz.

Jiří Bartovanec se narodil roku 1983 v Mariánských lázních. V 7 letech se stal členem folklorní taneční skupiny STÁZKA v Teplé. V letech 1994-1997 studoval na baletní škole J. Dolečka v Karlových Varech a od roku 1998 na taneční konzervatoři Duncan Centre v Praze. Jeho choreografie A.M.F.-arbeit macht frei (2001) a She created beauty so scary (2002) měly premiéru v Praze. V Berlíně spolupracoval s Farhadem Payerem a Yasmine Kalifa na divadelním představení Jack and Harun a se skupinou Toula Limnaios na představení Irrsinn. V roce 2004 pracoval s Jochenem Rollerem na choreografii Mindgarden, tančil v duetu Mirelly Wiengarten Combattimento di Tancredi e Clorinda a v jejím tanečním filmu Circulatura. V roce 2007 se podílel na projektu Mayim Mayim ve Stadttheater Nurenberg/Furth. V roce 2010 spolupracoval s Williamem Forsythem na projektu Human rights a Jiřím Havelkou a Tiger Lillies na představení Here I am a human. Brzy po absolutoriu v roce 2003 se s úspěchem účastnil konkurzu Sasha Waltz & Guests a navázal s nimi první spolupráci. V roce 2007 se stal stálým členem skupiny a s tímto prestižním souborem spolupracuje dodnes. Tančí v choreografiích Sashy Waltz noBody, Insideout, Dido&Aeneas, Medea, Jagden und Formen, Continue, Matsukaze, Sacre, L’Après-midi d’un faune  a spolupracoval na přípravě a realizacích mnoha dalších tanečních projektů (např.: Dialoge Neues Museum, Romeo a Julie, Dailoge Maxxi, Carmen, Dialoge Kalkota...) S Českou televizí a Nenadem Djapicem natočil dokumenty. Africké kořeny – české tančení (2010) a Kodjo (2012).
When my mind is rocking, I know it´s 7, jeho první sólo, mělo premiéru v dubnu 2008 v rámci projektu Choreographen der Zukunft / Choreografové budoucnosti skupiny Sasha Waltz&Guests. / Následovalo sólo Aneho (Berlín, 2010), Man from Togo (Praha, 2010) a improvizace Reserved (Praha, 2011), N.N. (Praha, 2011), Door of No Return (Lome, 2011) a Improvisation Duett (Berlin, 2012). V Soulu tento rok pořádal workshopy pro dvě taneční skupiny moderního tance: cia Mamajeang Kim Seoul a Daegu City Dance Company.
Zdroj: divadlo Ponec

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: