Hosté v brněnském Národním divadle

Jako první se představí 19. dubna Bohemia Balet, soubor studentů a absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy v Mahelově divadle s inscenací Petr Pan. Taneční fantazii na motivy světoznámého příběhu Peter Pan skotského novináře, dramatika a spisovatele Jamese Mathew Barrieho má na repertoáru již dva roky, od ledna 2013. Petr Pan je pohádka o chlapci, který nechtěl vyrůst, malé holčičce Vandě, která se bojí usnout a jejich společné dobrodružné cestě do Říše snů, do Země Nezemě, o bojích s piráty i s krokodýlem – lidojedem. Pro Bohemia Balet vytvořila taneční verzi této pohádky Francouzska Bérangère Andreo.

V květnu se uskuteční 14. ročník mezinárodního festivalu Ruská kultura v České republice. Jako zahajovací představení uvede ND Brno 7. května v Janáčkově divadle balet Bajadéra. Kromě domácích baletních sólistů a souboru Národního divadla Brno vystoupí v hlavních rolích ukrajinská baletka Jana Salenko, aktuálně působící jako první sólistka Státního baletu Berlín, společně s prvním sólistou Maximem Čaščegorovem angažovaným v současnosti v Bavorském státním baletu Mnichov. Balet Bajadéra byl v Čechách jako plnohodnotný celovečerní kus nastudován velmi pozdě a prvenství drží právě brněnský soubor – v roce 2003 Bajadéru inscenoval Jaroslav Slavický, inscenace měla obnovenou premiéru v roce 2013.

Nejmladší choreografickou generaci zastupuje Hana Polanská Turečková s choreografií Černé zrcadlo. který je podle choreografky existenciálním abstraktním baletem jako metaforou nikdy nepoznaného tajemství života a světa. Choreografie je inspirována obrazem Vladimíra Houdka Černé zrcadlo. Spolupráce Hany Polanské Turečkové a Vladimíra Houdka by se dala popsat jako „jevištní či filmová koláž tance a malby hledající definici vztahu mezi jazykem těla a obrazovým ztvárněním“ a je silně inspirovaná modernismem. Ústředním zájmem tvůrčí dvojice jsou současné možnosti abstrakce, která je vždy procesem, vztahem, abstrakcí něčeho a nikdy nedosáhne vytoužené čistoty a bezvztažnosti. Ideu obou umělců podporuje i existencionální kvartet Vladimíra Sommera.
Večer uzavírá kvartet Z mého života Bedřicha Smetany v choreografii Pavla Šmoka. Patří mezi vrcholná díla světové komorní tvorby. Jeho obsah vyplývá z názvu: je to jímavá niterná zpověď skladatele, zamyšlení nad dosavadním životem s jeho radostmi i strastmi, nadějemi i zklamáními, je to i vyznání víry ve vlastní vznešené poslání a hořká rezignace z marného zápasu se zákeřnou chorobou (kvartet vznikl dva roky poté, co Bedřich Smetana ohluchl). Tragický patos nerovného boje umělce s nevyléčitelnou nemocí se stal i ústředním tématem choreografie Pavla Šmoka.
Zdroj: Národní divadlo Brno