Jiří Horák nastudoval s plzeňským baletem Labutí jezero
zprávy
Čajkovského balet Labutí jezero patří k divácky oblíbeným titulům, pro každý baletní soubor je však výzvou a zkouškou jeho technické vyspělosti. „V klasickém baletu se odhalí každá chyba, je náročný na přesnost provedení, bezchybnou práci paží a nohou, vše musí být jako podle pravítka,“ potvrzuje Jiří Horák, který se ve svém pojetí bude držet známé verze Petipy a Ivanova. „Druhý obraz a pas de deux Odilie a Prince ve třetím obraze bude v tradiční verzi Petipy a Ivanova, ostatní obrazy budou vytvořené mnou,“ dodává.
„Diváci se mohou těšit na velkolepou podívanou, kterou podpoří kostýmy a scéna Aleše Valáška navržené v souladu s klasickým pojetím tance. Výsledný efekt podpoří i projekce Petra Hlouška a light design, jehož autory jsou Tomáš Pilař a Jakub Sloup. Po hudební stránce dílo nastudoval Jiří Štrunc, jenž se za dirigentským pultem bude střídat s Norbertem Baxou,“ dodávají zástupci DJKT.
V Plzni bylo Labutí jezero poprvé uvedeno v roce 1940 Josefem Juglem, podruhé v roce 1955 v choreografii a režii Jiřího Němečka, roku 1958 v pojetí Luboše Ogouna, v roce 1967 v pojetí Věry Untermüllerové a v roce 2002 v choreografii a režii Jiřího Němečka ml.. Tato inscenace se na repertoáru držela celých 8 let. Dvojroli Odetty/Odilie ztvární Jarmila Dycková. „Titulní dvojrole v Labutím jezeře je snem každé tanečnice. Je velmi náročná, proto se o ni někdy dělí dvě sólistky. Mně ale vyhovuje, že se v dvojroli setkám s postavou něžnou i vášnivou,“ říká Jarmila Dycková, kterou znají diváci například jako Múzu ve Stravinského Svěcení jara nebo jako Carmen.
Titulní úlohu alternuje Kristýna Piechaczková, příležitost dostane i mladá tanečnice z Japonska Mami Hagihara. Jako Princ se představí Michal Kováč, Grzegorz Mołoniewicz a nováček souboru Joshua Lee. „Pravidelné hostování v hlavních rolích přislíbili vynikající tanečníci Radka Příhodová a Adam Zvonař. Ten je v současnosti v angažmá v Mnichově, s rolí Prince se setkal už v Národním divadle i ve Státní opeře,“ prozrazuje choreograf Jiří Horák.
Rudovouse tančí Miroslav Hradil, Grzegorz Moloniewicz, Richard Ševčík nebo Martin Šinták. Bena Michal Kováč, Joshua Lee, Grzegorz Moloniewicz nebo Richard Ševčík, Královnu Martina Drbušková nebo Petra Šintáková. Roli Ceremoniáře ztvární doyen souboru Jiří Žalud v alternaci s Petrem Brettschneiderem.
Jiří Horák
Narodil se 23. července 1966 v Jilemnici. Po absolvování Hudební a taneční konzervatoře v Ostravě pokračoval ve studiu na Baletní akademii A. J. Vaganovové v Petěrburku ve třídě B. Bregvadzeho a C. Šatilova. V roce 1987 se stal prvním sólistou Národního divadla v Praze, kde vytvořil všechny hlavní role klasického repertoáru, například Prince v Labutím jezeře, Louskáčkovi a Šípkové Růžence, Jamese v La Sylphide, Alberta v Giselle, Romea v Romeovi a Julii, Basila v Donu Quijotovi, Armanda v Dámě s kaméliemi aj. V roce 1997 přijal angažmá v Národním divadle Brno, kde také působil jako baletní mistr a pedagog. Byl zván jako host ke spolupráci s dalšími baletními soubory (Světový baletní festival v Japonsku, Salcburské taneční divadlo, Laterna magika v Praze…). Jako choreograf debutoval s inscenací Dafnis a Chloé v Národním divadle Brno. Vytvořil řadu celovečerních baletů, jako jsou například Peer Gynt, Manon, Catulli Carmina, Zvoník od Matky boží, Šípková Růženka, Louskáček.
V současné době vyučuje klasický tanec na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy. Pedagogicky působí i v baletních souborech ND Praha, Laterna magika, Dance perfect, a jiných. Často je zván jako člen poroty různých baletních soutěží.
Zdroj: DJKT
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?