Krvavá svatba poprvé v Česku jako balet – v Plzni
zprávy
Podnětem k napsání Krvavé svatby v r. 1933 se Lorcovi stala zpráva z černé kroniky granadských novin. V jeho básnickém zpracování nabývá ovšem příběh nevěsty opouštějící ve svatební den ženicha kvůli muži, jehož miluje, charakteru antické tragédie. Milence dostihne pomsta, diktovaná neúprosným zákonem morálky a cti, vášnivá láska, která je přivedla do záhuby, zůstává nenaplněna. „Lorcova Krvavá svatba - příběh sám o sobě tak silný, že ho je možno ′nezředěně′ odvyprávět snad jakoukoliv formou. Opět tragédie, v níž není viníka... A Lorcova slova - poezie i próza? My je píšeme pohybem, hudbou, barvou i stínem. My jeho slova ctíme i zneužíváme. Nepůjde zde totiž o čistě taneční - nonverbální divadlo, ačkoliv tanec a pohyb budou hlavními nositeli děje. Lorcova slova tu nejspíše zazní - zpívaná, tančená, křičená i šeptaná. Gabriela Vermelho – autorka hudby, hráčka na kvinton, zpěvačka a performerka nás doprovází celým dějem jako jakýsi Komentátor, Soudce, který nesoudí, a Mluvčí mlčících...“ – tak uvádí svůj nový taneční opus jeho tvůrkyně Alena Pešková.
Alena Pešková, dnes působící ve funkci uměleckého šéfa baletu Divadla F. X. Šaldy v Liberci, zná plzeňský soubor velmi dobře z let svého plzeňského angažmá (1995-2000) i z následujících let pravidelného hostování. K jejím největším rolím tohoto období patří Lady Macbeth a titulní role v Dámě s kaméliemi, tančila Mercedes v Carmen, Carolinu v Puškinovi či Paminu a Třetí dámu v Kouzelné flétně. V Plzni vytvořila kromě choreografií pro operu a muzikál dvě originální taneční inscenace, Zahradu na motivy knihy Jiřího Trnky (2006) a Maryšu podle dramatu bratří Mrštíků (2009), v níž představitelku titulní role Ivonu Jeličovou přivedla k její první Thálii. Maryša byla mimořádná i v tom, jakou obzvláštní intuici projevila Alena Pešková při volbě komponisty; jako autor hudby k celovečernímu baletu debutoval tehdy třicetiletý všestranný hudebník Petr Wajsar.
K napsání hudby pro Krvavou svatbu vyzvala podobně všestrannou hudebnici Gabrielu Vermelho, s níž spolupracovala již na baletním hororu Jessie a Morgana (uvedený 2010 v pražské Malostranské besedě, následně adaptovaný pro velkou scénu Severočeského divadla v Ústí nad Labem). Hráčské i pěvecké umění Gabriely Vermelho mohlo plzeňské publikum ocenit v tomto měsíci (9. 3. 2013) na koncertu v rámci 33. Smetanovských dnů, kde vystoupila společně s pražským smyčcovým kvartetem (Epoque Quartet). Zdroj: DJKT
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Nominace na Ceny Thálie 2024
zprávy -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 3 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 3 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 30 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 37 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 41 dny
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva