Krvavá svatba poprvé v Česku jako balet – v Plzni
zprávy
Podnětem k napsání Krvavé svatby v r. 1933 se Lorcovi stala zpráva z černé kroniky granadských novin. V jeho básnickém zpracování nabývá ovšem příběh nevěsty opouštějící ve svatební den ženicha kvůli muži, jehož miluje, charakteru antické tragédie. Milence dostihne pomsta, diktovaná neúprosným zákonem morálky a cti, vášnivá láska, která je přivedla do záhuby, zůstává nenaplněna. „Lorcova Krvavá svatba - příběh sám o sobě tak silný, že ho je možno ′nezředěně′ odvyprávět snad jakoukoliv formou. Opět tragédie, v níž není viníka... A Lorcova slova - poezie i próza? My je píšeme pohybem, hudbou, barvou i stínem. My jeho slova ctíme i zneužíváme. Nepůjde zde totiž o čistě taneční - nonverbální divadlo, ačkoliv tanec a pohyb budou hlavními nositeli děje. Lorcova slova tu nejspíše zazní - zpívaná, tančená, křičená i šeptaná. Gabriela Vermelho – autorka hudby, hráčka na kvinton, zpěvačka a performerka nás doprovází celým dějem jako jakýsi Komentátor, Soudce, který nesoudí, a Mluvčí mlčících...“ – tak uvádí svůj nový taneční opus jeho tvůrkyně Alena Pešková.
Alena Pešková, dnes působící ve funkci uměleckého šéfa baletu Divadla F. X. Šaldy v Liberci, zná plzeňský soubor velmi dobře z let svého plzeňského angažmá (1995-2000) i z následujících let pravidelného hostování. K jejím největším rolím tohoto období patří Lady Macbeth a titulní role v Dámě s kaméliemi, tančila Mercedes v Carmen, Carolinu v Puškinovi či Paminu a Třetí dámu v Kouzelné flétně. V Plzni vytvořila kromě choreografií pro operu a muzikál dvě originální taneční inscenace, Zahradu na motivy knihy Jiřího Trnky (2006) a Maryšu podle dramatu bratří Mrštíků (2009), v níž představitelku titulní role Ivonu Jeličovou přivedla k její první Thálii. Maryša byla mimořádná i v tom, jakou obzvláštní intuici projevila Alena Pešková při volbě komponisty; jako autor hudby k celovečernímu baletu debutoval tehdy třicetiletý všestranný hudebník Petr Wajsar.
K napsání hudby pro Krvavou svatbu vyzvala podobně všestrannou hudebnici Gabrielu Vermelho, s níž spolupracovala již na baletním hororu Jessie a Morgana (uvedený 2010 v pražské Malostranské besedě, následně adaptovaný pro velkou scénu Severočeského divadla v Ústí nad Labem). Hráčské i pěvecké umění Gabriely Vermelho mohlo plzeňské publikum ocenit v tomto měsíci (9. 3. 2013) na koncertu v rámci 33. Smetanovských dnů, kde vystoupila společně s pražským smyčcovým kvartetem (Epoque Quartet). Zdroj: DJKT
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 14 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 15 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 16 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 30 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 32 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 51 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí