Labyrinty: tanec a hudba ve 3D s orchestrem BERG
zprávy
A jak vypadá hudba ve 3D? „Okolo posluchačů i nad nimi bude rozmístěna soustava reproduktorů, díky nimž budou některé zvuky cestovat po prostoru,“ prozrazuje skladatel Michal Rataj, který se specializuje na elektroakustickou hudbu. Jeho novinka Spatialis pro orchestr a živou elektroniku na koncertě zazní ve světové premiéře. Rataj ve svém díle vystoupí také jako performer, právě on bude na živo míchat elektronické zvuky do znějícího orchestru. Program doplní ještě jeho elektroakustická kompozice Skleněné světlo a krátká skladba Pierra Henryho (*1927), legendy relativně mladého oboru elektroakustické kompozice. Na otázku, proč vlastně na koncert zařadil elektroakustické skladby, šéfdirigent Orchestru BERG Peter Vrábel odpovídá: „Hudba, to nemusí být jen hudební nástroje. Chceme posluchače upozornit na krásu ‘obyčejných’ zvuků.“
Orchestr BERG ke koncertu nabízí zajímavý bonus – prohlídku dvou nedávno postavených a odborníky i veřejností ceněných budov, Fakulty architektury ČVUT a Národní technické knihovny. Za pozornost stojí také to, že Orchestr BERG mimořádně zpřístupnil veřejnosti generální zkoušku. Důvodem je mimořádný zájem veřejnosti. Generální zkouška se uskuteční o den dříve, tedy v neděli 15. září večer, a studenti na ni mají přístup zdarma.
Tvůrci:
Mirka Eliášová (*1975) se jako choreografka věnuje převážně současnému tanci a taneční improvizaci. Vytvořila celou řadu samostatných tanečních projektů, v roce 2000 získala cenu Prix de Intelekt (nejlepší představení České taneční platformy) za představení Cítíte se skvěle?, v roce 2001 obdržela cenu za taneční film Barevný život (režie Ctibor Turba). Natočila další krátké taneční filmy Ukradený sen, Zrcadlení a Spiral. Svá představení prezentovala na českých i zahraničních festivalech. Působila jako asistentka choreografie Petra Zusky, Jana Kodeta, jako tanečnice pracovala s Petrem Tycem, Victorií Marks, Lizzy le Quesne. S režisérem Jiřím Nekvasilem spolupracovala na inscenacích Národního divadla (Don Giovanni, Tajemství). Labyrinty jsou již čtvrtým společným projektem s Orchestrem BERG. www.htspe.cz
Michal Rataj (*1975) se jako skladatel zaměřuje na oblast elektroakustické hudby, věnuje se také instrumentální a vokální hudbě. Se svými kompozicemi se zúčastnil řady evropských festivalů, zkomponoval velké množství hudby pro rozhlas, televizi, film a divadelní inscenace, jeho skladby byly vysílány a provozovány v řadě zemí celého světa. Vystupuje jako zvukový performer, rád pracuje se senzory snímajícími pohyby lidského těla. Studoval, pracoval a výzkum vedl v Anglii (Royal Holloway University of London), Německu (Humboldt Universität, Musikhoschule Hans Eisler, UdK), Rakousku (MuseumsQuartier) a USA (CNMAT, Berkeley, CA). Řadu let pracoval jako hudební režisér a producent pro Český rozhlas, vyučuje elektroakustickou hudbu na katedře skladby HAMU a na NYU Prague. www.michalrataj.com
Orchestr BERG je špičkové těleso, které již víc než deset let přináší svěží vítr na českou hudební scénu – uvádí originální a divácky atraktivní projekty, které kladou důraz především na současnou hudbu a hudbu 20. století. Tu kombinuje například s filmem, tancem, divadlem nebo výtvarným uměním, své posluchače zve do netradičních prostor. Prostřednictvím pravidelných objednávek nových děl u českých skladatelů především mladé generace pomáhá vytvářet nové hodnoty a investuje do budoucnosti hudby a umění. Na svém kontě má desítky světových premiér a ještě mnohem více premiér českých. www.berg.cz
Peter Vrábel je slovenský dirigent, který žije a pracuje v Praze. V roce 1995 založil orchestr Berg a určil jeho hudební směřování – díky němu je dnes tento orchestr oceňován jako jedinečný interpret hudby 20. století a hudby soudobé. Spolupracuje se soudobou českou skladatelskou špičkou a vytváří inspirativní tvůrčí prostor pro vynikající umělce mladé generace. Je držitelem Ceny Gideona Kleina. V roce 2010 získal od České hudební rady / UNESCO ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby.
Zdroj: orchestr BERG
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?