Labyrinty: tanec a hudba ve 3D s orchestrem BERG
zprávy
A jak vypadá hudba ve 3D? „Okolo posluchačů i nad nimi bude rozmístěna soustava reproduktorů, díky nimž budou některé zvuky cestovat po prostoru,“ prozrazuje skladatel Michal Rataj, který se specializuje na elektroakustickou hudbu. Jeho novinka Spatialis pro orchestr a živou elektroniku na koncertě zazní ve světové premiéře. Rataj ve svém díle vystoupí také jako performer, právě on bude na živo míchat elektronické zvuky do znějícího orchestru. Program doplní ještě jeho elektroakustická kompozice Skleněné světlo a krátká skladba Pierra Henryho (*1927), legendy relativně mladého oboru elektroakustické kompozice. Na otázku, proč vlastně na koncert zařadil elektroakustické skladby, šéfdirigent Orchestru BERG Peter Vrábel odpovídá: „Hudba, to nemusí být jen hudební nástroje. Chceme posluchače upozornit na krásu ‘obyčejných’ zvuků.“
Orchestr BERG ke koncertu nabízí zajímavý bonus – prohlídku dvou nedávno postavených a odborníky i veřejností ceněných budov, Fakulty architektury ČVUT a Národní technické knihovny. Za pozornost stojí také to, že Orchestr BERG mimořádně zpřístupnil veřejnosti generální zkoušku. Důvodem je mimořádný zájem veřejnosti. Generální zkouška se uskuteční o den dříve, tedy v neděli 15. září večer, a studenti na ni mají přístup zdarma.
Tvůrci:
Mirka Eliášová (*1975) se jako choreografka věnuje převážně současnému tanci a taneční improvizaci. Vytvořila celou řadu samostatných tanečních projektů, v roce 2000 získala cenu Prix de Intelekt (nejlepší představení České taneční platformy) za představení Cítíte se skvěle?, v roce 2001 obdržela cenu za taneční film Barevný život (režie Ctibor Turba). Natočila další krátké taneční filmy Ukradený sen, Zrcadlení a Spiral. Svá představení prezentovala na českých i zahraničních festivalech. Působila jako asistentka choreografie Petra Zusky, Jana Kodeta, jako tanečnice pracovala s Petrem Tycem, Victorií Marks, Lizzy le Quesne. S režisérem Jiřím Nekvasilem spolupracovala na inscenacích Národního divadla (Don Giovanni, Tajemství). Labyrinty jsou již čtvrtým společným projektem s Orchestrem BERG. www.htspe.cz
Michal Rataj (*1975) se jako skladatel zaměřuje na oblast elektroakustické hudby, věnuje se také instrumentální a vokální hudbě. Se svými kompozicemi se zúčastnil řady evropských festivalů, zkomponoval velké množství hudby pro rozhlas, televizi, film a divadelní inscenace, jeho skladby byly vysílány a provozovány v řadě zemí celého světa. Vystupuje jako zvukový performer, rád pracuje se senzory snímajícími pohyby lidského těla. Studoval, pracoval a výzkum vedl v Anglii (Royal Holloway University of London), Německu (Humboldt Universität, Musikhoschule Hans Eisler, UdK), Rakousku (MuseumsQuartier) a USA (CNMAT, Berkeley, CA). Řadu let pracoval jako hudební režisér a producent pro Český rozhlas, vyučuje elektroakustickou hudbu na katedře skladby HAMU a na NYU Prague. www.michalrataj.com
Orchestr BERG je špičkové těleso, které již víc než deset let přináší svěží vítr na českou hudební scénu – uvádí originální a divácky atraktivní projekty, které kladou důraz především na současnou hudbu a hudbu 20. století. Tu kombinuje například s filmem, tancem, divadlem nebo výtvarným uměním, své posluchače zve do netradičních prostor. Prostřednictvím pravidelných objednávek nových děl u českých skladatelů především mladé generace pomáhá vytvářet nové hodnoty a investuje do budoucnosti hudby a umění. Na svém kontě má desítky světových premiér a ještě mnohem více premiér českých. www.berg.cz
Peter Vrábel je slovenský dirigent, který žije a pracuje v Praze. V roce 1995 založil orchestr Berg a určil jeho hudební směřování – díky němu je dnes tento orchestr oceňován jako jedinečný interpret hudby 20. století a hudby soudobé. Spolupracuje se soudobou českou skladatelskou špičkou a vytváří inspirativní tvůrčí prostor pro vynikající umělce mladé generace. Je držitelem Ceny Gideona Kleina. V roce 2010 získal od České hudební rady / UNESCO ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby.
Zdroj: orchestr BERG
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 17 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 17 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 20 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 20 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 22 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero