Lednová prezentace českého umění na newyorském veletrhu APAP byla úspěšná
zprávy
Newyorský veletrh APAP se za více než padesát let své existence stal jednou z největších událostí v oblasti kreativních průmyslů. „Když se Česká republika účastnila newyorského veletrhu v roce 2010 poprvé, byl stánek zaměřený na české divadlo, hudbu a tanec pro americkou veřejnost do jisté míry zjevením. Letos jsme českou účast posílili o showcase českého divadla a tance a také prezentace performing arts ze zemí Visegrádské skupiny. Je potěšující sledovat, že české umění díky kontinuální propagaci na prioritních akcích tohoto druhu zapouští v povědomí nejen americké, ale i světové veřejnosti své kořeny, přičemž si své pozice buduje především mladá generace českých divadelníků a tanečníků,“ říká Martina Černá, vedoucí Oddělení mezinárodní spolupráce IDU.
Kromě stánku prezentujícího současné projekty, soubory a umělce českého divadla, tance a hudby, připravil pro letošní ročník IDU a Česká centra přehlídku s názvem „Soundczech“ v sále České národní budovy. Úspěch celé akce potvrdil kvalitní dramaturgický výběr, přičemž hostování souborů umožnila finanční podpora IDU a Ministerstva kultury České republiky. Program představil montáž duetů z choreografií Lenky Vagnerové Mah Hunt a Jezdci, ukázku z autorského sóla Miřenky Čechové S/He is Nancy Joe, choreografii 420PEOPLE Small Hour a ukázku z doc-performance Solo pro Lu Jany Svobodové v produkci divadla Archa. V dopolední části programu se představilo Divadlo Drak z Hradce Králové s inscenací Zlatovláska.
„Showcase byla určená především dramaturgům divadel a festivalů, prezentérům a tanečním či divadelním agentům. APAP je totiž jedinečnou příležitostí k navázání kontaktů. Vstoupit na americký trh ale není jednoduché – o to větší význam má kontinuální zastoupení na APAPu,“ říká Jana Návratová vedoucí Taneční sekce IDU. Ohlasy showcase byly mimořádně příznivé, jak dosvědčují i reakce samotných performerů: „Možnost předvést svoji práci naživo, a pak mít příležitost setkat se s místními producenty, je nesmírně efektivní. Český tanec má co nabídnout a forma showcase je skvělým nástrojem jeho podpory a zároveň investicí, která se podle mého názoru dobře zhodnotí,“ uvedla Nataša Novotná ze souboru 420PEOPLE.
„Showcase byla velice záslužná. Ty 4 hodiny možná znamenaly pro mezinárodní prezentaci českého divadla a tance více, než dvě sezóny odehrané v Praze,“ míní ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab a dodává: „Každý z účastníků navázal mnoho kontaktů a dokonce se už dohodly konkrétní termíny zahraničních vystoupení.“
České umění se dále představilo v rámci dvou přednášek o divadle a tanci zemí Visegrádské skupiny. Během konferenčního programu veletrhu APAP účastníci měli možnost seznámit se s divadelním a tanečním trhem, festivalem a formami mezinárodní spolupráce v ČR, na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. V synergii s veletrhem probíhá v New Yorku ještě několik dalších festivalů, z nichž k těm nejprestižnějším patří mezinárodní festival zaměřený na politické divadlo Under the Radar v prestižním newyorském Public Theatre. V jeho doprovodném programu proběhlo kolokvium o nezávislém divadle ve Střední Evropě. Obě akce byly uspořádány v rámci projektu Performing Arts Central Europe – Visegrad Countries Focus, který IDU koordinuje od roku 2012.
Na festivalu Under the Radar skvělý dojem zanechal také soubor Farma v jeskyni, který jako jediný neamerický účastník představil metodu své práce, její žánrovou otevřenost a naznačil i téma budoucího projektu. Na jeho vystoupení reagovali diváci řadou otázek a zájem o tvorbu tohoto soubor přivedl některé i k českému veletržnímu stánku v hotelu Hilton. „Velmi nás těší spontánní zájem, s nímž jsme se v New Yorku setkali. Ale nejsme tady poprvé. V roce 2008 jsme hráli v New Haven a v New Yorku, takže přišli nejen všichni tehdejší hostitelé, ale i noví zájemci například z Physical Theatre School v Californii nebo známé Tisch School z New Yorku,“ uvedl umělecký šéf souboru Viliam Dočolomanský.
Česká účast na letošním ročníku veletrhu APAP se setkala s neobyčejně velkým zájmem. Na českém úspěchu se však bezesporu odrazila vysoká kvalita vystupujících i pestrá a promyšlená dramaturgie showcase. Jako výjimečně efektivní se ukázala spolupráce obou institucí, tedy Českých center a IDU, jejichž úkolem je šířit dobré jméno české kultury a umění v zahraničí. Zdroj: IDU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?