Ve čtvrtek 30. ledna zemřel v Paříži jeden z nejvýraznějších tanečních interpretů generace 50. i 60. let, francouzský tanečník Jean Babilée, jen několik dní před svými 91. narozeninami. Tanečník, kterému bylo pro nekonvenční názory na tanec i životní styl přezdíváno rebel baletu. Hvězdná část jeho kariéry odstartovala v roce 1946 v slavné choreografii Rolanda Petita Chlapec a Smrt. Znovu se ji uvolil tančit ještě v 61 letech a New York Times psaly o triumfu.
Jean Babilée (vlastním jménem Jean Gutmann) se narodil 2. Února 1923. Studoval balet na škole při pařížské Opeře, ale jeho kariéru v začátcích přerušila válka – po otci byl napůl židovského původu. Nejprve unikl z Paříže, kde již tančil v Opeře, v roce 1940 před obsazením města a uchýlil se do Cannes, ale když se o dva roky později vrátil, jen o vlásek unikl hrozícímu nucenému nasazení do Říše. Do konce války pak zůstal aktivní v domácím odboji. Po válce se vrátil k tanci, jako umělecké jméno si zvolil příjmení matky za svobodna. Jeho osudem se stala spolupráce s choreografem Rolandem petitem. Byl sólistou jeho souborů souboru Les Ballet des Champs Elysées a Les Ballets de Paris de Roland Petit a sám také pro ně vytvořil několik choreografií. Od 40. let stoupala jeho popularita jako technicky zdatného mužného tanečníka nadaného velkou silou, říkalo se o něm, že má nejlepší skoky od dob Nižinského. Jeho světový věhlas překonal až Rudolf Nurejev.
V 50. letech tančil jako host v pařížské Opeře a v Aerical Ballet Theatre. Posléze vedl vlastní soubor, Les Ballets Jean Babilée (1955-1959). V letech 1972 a 1973 byl šéfem baletu ve Strasbourgu. Maurice Béjart pro něj vytvořil balet Life. Věnoval se i činohře a hrál v několika filmech francouzské nové vlny. Na jevišti stál naposledy v roce 2003 v osmdesáti letech. V roce 2000 o něm byl natočen film Le Mystère Babilée (režie Patrick Bensard).
Na sklonku ledna zemřel slavný francouzský tanečník Jean Babilée, bylo mu 90 let
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela mladá česká tanečnice a choreografka Natálie Podešvová
zprávy -
Byly zveřejněny nominace na Ceny Thálie
zprávy -
Alexej Ratmanskij: „Otázka budoucnosti ruského umění teď vůbec není relevantní“
rozhovory -
Patrik Holeček: „Mám rád, když jsou balety odlehčené. To mi dodá sílu a energii.“
rozhovory -
Eva Urbanová: „Vášeň a osobná zainteresovanosť sú pre mňa v tanci veľmi dôležité“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Josef Bartoš
Vzpomněl jsem si na onu předpověd autorů prvního komentáře o tom, že Krajina těla je horkým kandidátem na Ceny Thálie.…Krajina těla – Nezdařilá přehlídka ohebnosti a síly
před 10 dny
Michal Sedivy
toto predstaveni jsem videl diky pratelum, kteri mne chteli potesit a prekvapit; udelali mi velikou radost svym cinem, a…Krajina těla – Nezdařilá přehlídka ohebnosti a síly
před 10 dny
Jana
Představení libereckého divadla - Mauglí, je mimořádně povedené a nádherné. Krásná hudba i scéna, vynikající výkony…DFXŠ zve na premiéru baletu Mauglí
před 64 dny
Tom
Odborná témata fungují trošičku jinak.Pokud novinář rozumí zdravotnictví, nepotřebuje se ptát expertů. Pokud novinář…
Taneční publicista není PR agentura
před 72 dny
Barbarella Blue
S recenzí Clary Zangy se můžu zcela ztotožnit.Laicky lze říct, že hra je efektní, ale velmi nudná. Po pár scénách již…
Krajina těla – Nezdařilá přehlídka ohebnosti a síly
Mila
Za mě...ne. Nepohoršuje, ale je to za hranicí. Pro mě je klasika klasikou. Pokud nekdo chce jít touto cestou, tak ať…Labutí jezero aneb Co nejdál od pohádky