Naléhavý tanec – i tak by se dala volně přeložit druhá část kurátorované série tanečního aktivismu Emergency Dances II. pod hlavičkou Tantehorse, který proběhne v pondělí 21. října 2019 v Paláci Akropolis.
Umělecké uskupení Tantehorse se opět představuje v roli kurátora, který iniciuje setkání rozličných tvůrců v jednom tematicky laděném večeru. Tématem druhé série Emergency Dances II. jsou Limity tělesnosti. Vybraní tvůrci představí tělesnou zkušenost z odlišných a ryze osobitých úhlů pohledu: tělo jako architektura, tělo je spirituální entita a tělo jako společensko-politický nástroj.
Série pokračuje v kritickém dialogu mezi tvůrci tanečního divadla, performance, výtvarného umění a veřejností. V následné diskusi otevírá prostor divákům k reflexi viděného, k vyjádření subjektivního názoru, pocitu a sdílení prožitku.
Triptych originálních děl, uváděných v premiéře, zastupují autoři Bora Debnárová společně s Jindřiškou Křivánkovou, zabývající se tělesnou intimitou v modlitbě, Martin Talaga s Denisem Baštugou zkoumající limity tělesnosti vizuální formou pracující s vysoce estetizovaným tělesným obrazem a Kristýna Kužvartová, Aida Mujačić a kolektiv zpracovávající tělesnost skrze multiplikovanou mediální stopu - v elektronicky procesovaném zvuku, v akustickém zvuku, performancí či v 8mm filmové básni.
První z děl Not to Take A Prayer si klade otázku, zda jsme v dnešním světě schopni žít bez modlitby či co ji nahrazuje. Jak schopnost zakoušet své vlastní tělo zevnitř během ritualizovaného pohybu společného pro rozmanitá náboženství přináší duševní i tělesné poznání. Dvě performerky a choreografky Bora Debnárová a Jindřiška Křivánková zkoumají, jaké pohybové vzorce a prvky jsou v různých kulturách podobné či společné a co přináší tomu, kdo je praktikuje.
Druhé dílo choreografa Martina Talagy a výtvarníka Denise Baštugy Homo Sensorium se inspiruje futuristickou literaturou, propojuje organický materiál těla, s neorganickým, odkazujícím k vědě a technice a vytváří novou živoucí formu - novodobého homunkula. Martin Talaga je známý svými skupinovými choreografiemi nahých performerů, inspirujících se ve výtvarném umění. V premiéře díla Homo Sensorium bude opět hledat limity tělesnosti v obnaženém a vysoce estetizovaném tělesném propojení.
Umělecký kolektiv vytvořený kolem protagonistek Aidy Mujačič a Kristýny Kužvartové pochází z rozličných uměleckých disciplín. Jedná se především o výtvarníky, hudebníky a filmaře, kteří zkoumají pro ně vzdálenou divadelní formu. Jejich experimentální hra Druhá kůže zkoumá oblast tělesnosti, komunikace, socializace a globalizace pomocí audiovizuálních prostředků s důrazem na zvukovou stopu. Hlavním protagonistou se stává objekt šicího stroje, skrze jehož monotónní rytmizované údery tvůrci odkazují ke střetu mezi vnějším světem systematizované a odcizené práce se světem vnitřním, rodinným, intimním.
Filosofka performance Alice Koubová bude moderovat následující diskusi mezi tvůrci a diváky. Její postoj však není zaměřen na vysvětlování děl tvůrci samými, nýbrž na povzbuzení divácké subjektivní zkušenosti a touze sdílet ji s ostatními. Koubová se táže po senzoricko-emocionálním zážitku, který samotným tvůrcům přináší odpověď na otázku, zda a v jakém rozsahu dílo doléhá na diváka a co si on z daného večera odnáší. Tento druh diskuse rozšiřuje divákův horizont o nové chápání tanečního díla.
Zdroj: Tantehorse z.s.
Naléhavý tanec v Paláci Akropolis podruhé
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
„Franklinova metoda může prodloužit taneční kariéru,“ říká tanečnice a pedagožka Markéta Roth Elblová
rozhovory -
Století Bíby Brodské, dámy s nedostižnou energií a francouzským šarmem
osobnosti -
Androidka Anička uzavírá kruh Laterny magiky
recenze -
Laterna fest nabídl environmentální menu
recenze -
Korespondance vdechlo život staré kabelovně Prakab
videoreportáže
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 20 dny
Josef Bartoš
Dobrý den, paní Novotná, bohužel jsme nebyli schopni zajistit recenzenty na všechny absolventské koncerty pražských…Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 22 dny
Jana Novotná
Dobrý den, v rámci diskuze dotaz na redakci TA. Absolventský koncert TKHLMP nebudete recenzovat letos vůbec? Má to…Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 32 dny
Někdo
My jsme to všichni věděli. Alespoň starší ročníky. Proto jsme si ťukali na čela. Pan Šimek neměl proti majitelům…„Nejtěžší pro mě bylo mít nasazenou masku před studenty i pedagogy,“ říká odcházející Kryštof Šimek z Pražské taneční konzervatoře
před 53 dny
Josef Bartoš
Vážení komentující,bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 54 dny
Josef Bartoš
Samozřejmě nemůže být prodejnost lístků ukazatelem kvality. Ale ti, kteří sedí ve vedení Národního divadla, pak získají…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 58 dny
Jana Novotná
Prodejnost lístků baletu přeci nemůže být hodnotícím kritériem - v městě plném turistů, kde pokud touží navštívit budovu…Pochybné bpm lapající po dechu…
Jana Novotná
Děkuji za odpověď, super, když zprostředkujete výsledek debaty o přínosu reflektování studentských akcí a prospěchu pro…Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer