První uvedení nové inscenace baletu Romeo a Julie bude Národní divadlo Brno 8. března 2019 přenášet živě přes internet. Přispěje tak k oslavám osmdesáti let od prvního nastudování díla skladatele Sergeje Prokofjeva. Světová premiéra byla 30. prosince 1938 právě v Brně, balet se podle archivních pramenů hrál také 15. března 1939, v den okupace nacistickým Německem.
Téma baletu, tedy zakázaná láska milenců ze dvou znesvářených táborů, je podle divadelníků aktuální i dnes, ukazuje totiž svět rozdělený na dva tábory, na „my a oni". Dnešní společnost sice není rozpolcená vedví jako shakespearovská Verona Monteků a Kapuletů ani nestojí na prahu světové války, přesto podle režiséra Martina Glasera jen těžko nachází jednotu a společné jmenovatele.
„Důsledky toho rozdělení budeme sklízet ještě dlouho. Je důležité o tom hrát," řekl novinářům Glaser. Z Prokofjevova díla je podle něj cítit také hrůza z totality, která na sklonku 30. let panovala v tehdejším Sovětském svazu a šířila se prakticky v celé Evropě. Glaser ale zdůraznil, že z baletní inscenace nezmizí ani základní linka - milostný příběh Romea a Julie.
Choreografii pro světovou premiéru na konci roku 1938 připravil Ivo Váňa Psota. Od té doby se brněnský soubor k Prokofjevovu dílu hlásí jako ke „svému" a opakovaně Romea a Julii vrací na repertoár. Nová inscenace v choreografii Mária Radačovského je sedmá v pořadí.
Radačovský měl za cíl vytvořit pro oba znesvářené tábory dva odlišné taneční jazyky, třetí pak charakterizuje postavy Romea a Julie. „Je jasné, že když každý mluví jiným jazykem, musejí si společně vytvořit svůj vlastní jazyk lásky," uvedl Glaser. Radačovský doufá, že inscenace zanechá publikum na konci dojaté a pohnuté, s „knedlíkem v krku".
Představení vzniká v mezinárodním obsazení a několika alternacích. Roli Julie studuje například Klaudia Radačovská, Romea Arthur Abram. Kostýmy jsou dílem Alexandry Gruskové, scénu navrhl Marek Hollý.
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Národní divadlo Brno bude přenášet premiéru baletu Romeo a Julie přes internet
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 17 dny
Josef Bartoš
Samozřejmě nemůže být prodejnost lístků ukazatelem kvality. Ale ti, kteří sedí ve vedení Národního divadla, pak získají…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 21 dny
Jana Novotná
Prodejnost lístků baletu přeci nemůže být hodnotícím kritériem - v městě plném turistů, kde pokud touží navštívit budovu…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 25 dny
Kata Zagorski
Potlesk tomuto rozhovoru„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
před 25 dny
Filip Staněk
Díky! Skvělý, odvážný a potřebný příspěvek. Ano, neptala jste se všude. Jsem hrdý, že jsem nezávislý taneční umělec.…Hrdost a svoboda na taneční scéně
před 32 dny
Monika Štarková
Velmi trefný příspěvek k diskuzi.Tyto pochybnosti jsem o autorce textu rovněž uvedla na Facebookových stránkách.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 32 dny
Kryštof Šimek
Dobrý den,Vážená paní Trubačová, velmi mě mrzí, že debata o představení nespočívá v tom, jak se studenti za dva…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Josef Bartoš
Vážení komentující,bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer