Hlavním výrazovým prostředkem této komedie je pantomima. Klasická umělecká forma, která kdysi zářila jako planeta ve sluneční soustavě, ale postupem času ustoupila do stínu filmových hvězd. Inscenační tým v čele s oceňovaným novozélandským režisérem Thomasem Moncktonem si klade za cíl představit současnou pantomimu s radostí, lehkostí a časem neproměněným kouzlem – vytvářet celé světy doslova z ničeho.
Národní divadlo uvede pantomimickou komedii Pluto
Představte si čtveřici nadšenců, kteří se rozhodnou založit filmové studio motion capture. Zní to jako skvělý nápad? Možná. Je tu jen jeden drobný háček – o filmu nevědí vůbec nic.
Vítejte tak v Plutu! Ve filmovém studiu, kde je možné téměř vše a kde jedinou jistotou je chaos. Vašimi průvodci budou flegmatický technik Max, režisérka zvaná Boss, která vidí rozmazaně nejen budoucnost, snaživý herec Gorge a jeho líný kolega Pietr. Společně se pokusí vytvořit velké filmové dílo. Nebo alespoň něco, co se nerozpadne dřív, než postaví green screen. Hlavním výrazovým prostředkem této komedie je pantomima. Nová scéna Národního divadla ji premiérově uvede 6. a 7. března.
Žijeme v době technologií, které postupují tak rychle, že i ti nejzkušenější sotva drží krok. Pluto s humorem zkoumá kontrast mezi dokonalou technickou přesností a lidskou chybovostí. Kolik kontroly nad světem vlastně máme – a kolik jí vůbec potřebujeme?
Hrdinové Pluta mají jen zelené overaly, fůru kabelů a víru, že nadšení je tím hlavním, co nás dovede k cíli. A kdo ví, možná i do vesmíru…
Režisér Thomas Monckton o inscenaci
Pluto je začínající filmové studio, které se s nadšením vrhá na konkurenční scénu motion capture – přestože jeho tvůrci nemají žádné odborné znalosti, žádnou intuici a rozhodně žádnou umělou inteligenci. Co ale mají, je neochvějná (a notně pomýlená) naděje a odhodlání.
Pantomima, klasická umělecká forma, se v průběhu let vytratila do stínů, které vrhají jasná světla divadelních, filmových a televizních hvězd. Stejně jako bývalá planeta Pluto, i pantomima byla kdysi nedílnou součástí kolektivního vědomí, jednou z mainstreamových forem performativního umění. Dnes je však na okraji. Pluto si klade za cíl přivést pantomimu zpět. Umístit ji do moderního kontextu a představit ji publiku s radostí, lehkostí a veselím. Je to pokus připomenout si kouzlo sledování talentovaných umělců, kteří dokáží vytvářet celé světy doslova z ničeho.
Žijeme v době, kdy technologie postupují tak rychlým tempem, že i ti nejzkušenější mají problém držet krok. Naše životy a průmyslová odvětví jsou stále více ovlivňovány rychlým vývojem technologií. Pluto zkoumá napětí mezi dokonalou přesností umělé inteligence a naprostou lidskou chybovostí. Kolik kontroly nad svým světem máme – a kolik jí vlastně potřebujeme?
Tato inscenace má mnoho vrstev, které ji činí jedinečnou. Je to příběh o skupině umělců, kteří nevědí, jak vytvořit motion capture, a přesto se rozhodnou udělat velkolepou show. Umění napodobuje život, který napodobuje umění. Pluto je chybová show o chybujících lidech, kteří se snaží udělat chybný produkt z chybných nápadů – a právě v tom spočívá její lidskost.
Zdroj: Národní divadlo