Návraty domů – hlavní inscenační projekt Národního divadla moravskoslezského pro tuto sezonu
zprávy
Celý baletní triptych bude uveden choreografií Pavla Šmoka Trio g moll na hudbu Bedřicha Smetany: „Smetana napsal Trio g moll po smrti své – hudebně nadané – dcerky Bedřišky, jejíž odchod ho hluboce zasáhl. Nevím, co mu při psaní partitury probíhalo v hlavě, ale vím, co mi říkala jeho hudba. Celou tu tragiku ztráty a prázdnoty, ale také vzpomínky na dětské hry a bezstarostné mládí. Pokud naše pohybové vyjádření vyvolá ve vás podobné pocity, uspěli jsme,“ dodává ke své choreografii Pavel Šmok.
Druhou částí triptychu bude balet Bohuslava Martinů Škrtič v choreografii známé tanečnice a členky skupiny 420PEOPLE Nataši Novotné, která uvádí: „Podtitul baletu pro tři tanečníky v partituře Škrtiče zní: Obřad proměny. Skladba, kterou Bohuslav Martinů zkomponoval po dlouhé nemoci v roce 1948 v kosmopolitním New Yorku, plném nových vlivů, a také předloha – mytický příběh Oidipa a Sfingy z doby dávno před rokem nula – navozují už podvědomě spíše dramatickou atmosféru. Nakolik ale přítomné drama fakticky odpovídá dané situaci a nakolik si ho vytváříme sami na základě několika utkvělých představ? Najdeme-li nakonec odvahu se přes naše představy přenést, dost možná zjistíme, že se věci mají úplně jinak, a to, co se nám zdálo být včera nepřekonatelnou překážkou, je dnes historkou pro zasmání.“
Triptych uzavře vůbec poprvé v historii NDM nastudovaná choreografie Jiřího Kyliána na hudbu z cyklu Leoše Janáčka Po zarostlém chodníčku. „Hudbou Leoše Janáčka jsem byl ‚nakažen’ už v mých studentských letech na pražské konzervatoři. Naše profesorka paní Zora Šemberová vytvořila pro mou partnerku Lucii Novotnou a pro mne choreografii ‚V mlhách’ pro náš absolventský koncert v roce 1967. Ale Janáčkova hudba mi byla vlita do duše už přímo s mateřským mlékem. Matčina část naší rodiny totiž pochází ze Slezska," uvádí Jiří Kylián, mimo jiné držitel Ceny Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla. „Moje choreografie ‚Po zarostlém chodníčku’ ve své podstatě vychází přímo z Janáčkovy hudby. Ale nejenom to – je také chválou našeho ‚malého lidského světa’, ve kterém se ale současně zrcadlí celý vesmír...! V této choreografii naše divadelní jeviště není hlavním dějištěm této choreografie... To jeviště, na které se díváme, je jenom malý a nedůležitý výřez něčeho, co přesahuje naši obrazotvornost a fantazii, přestože se jedná o náš život a naši smrt... Janáček to jistě věděl... Tento princip je přítomen ve všech jeho dílech a v jeho životě!“
Návraty domů předznamenají výjimečný projekt Rok české hudby 2014, jehož uměleckou záštitu přijali mezzosopranistka Magdalena Kožená a šéf Berlínské filharmonie Sir Simon Rattle. Celorepublikové scénické zahájení Roku české hudby 2014 proběhne 7. ledna 2014 v Praze hostováním Národního divadla moravskoslezského s novým nastudováním Mirandoliny Bohuslava Martinů. Zdroj: NDM
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Laureáti Cen Thálie 2024
zprávy -
V Mystical Self se choreograf spolu s tanečníky dotýkají šílenství
recenze -
Slunečník, Měsíčník a Větrník. Národní divadlo zve na premiéru pohádky
zprávy -
Slunečník, Měsíčník a Větrník s humorem a bláznivou nadsázkou
recenze -
Tanec Valmez 2024 vzdělával i burcoval sociálními tématy
reportáže
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 21 dny
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva
před 21 dny
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 23 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 23 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 50 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 57 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Eliška Brtnická
Děkujeme, to nás moc těší!Thin Skin – Křehkost kovových prutů