Návraty domů – hlavní inscenační projekt Národního divadla moravskoslezského pro tuto sezonu
zprávy
Celý baletní triptych bude uveden choreografií Pavla Šmoka Trio g moll na hudbu Bedřicha Smetany: „Smetana napsal Trio g moll po smrti své – hudebně nadané – dcerky Bedřišky, jejíž odchod ho hluboce zasáhl. Nevím, co mu při psaní partitury probíhalo v hlavě, ale vím, co mi říkala jeho hudba. Celou tu tragiku ztráty a prázdnoty, ale také vzpomínky na dětské hry a bezstarostné mládí. Pokud naše pohybové vyjádření vyvolá ve vás podobné pocity, uspěli jsme,“ dodává ke své choreografii Pavel Šmok.
Druhou částí triptychu bude balet Bohuslava Martinů Škrtič v choreografii známé tanečnice a členky skupiny 420PEOPLE Nataši Novotné, která uvádí: „Podtitul baletu pro tři tanečníky v partituře Škrtiče zní: Obřad proměny. Skladba, kterou Bohuslav Martinů zkomponoval po dlouhé nemoci v roce 1948 v kosmopolitním New Yorku, plném nových vlivů, a také předloha – mytický příběh Oidipa a Sfingy z doby dávno před rokem nula – navozují už podvědomě spíše dramatickou atmosféru. Nakolik ale přítomné drama fakticky odpovídá dané situaci a nakolik si ho vytváříme sami na základě několika utkvělých představ? Najdeme-li nakonec odvahu se přes naše představy přenést, dost možná zjistíme, že se věci mají úplně jinak, a to, co se nám zdálo být včera nepřekonatelnou překážkou, je dnes historkou pro zasmání.“
Triptych uzavře vůbec poprvé v historii NDM nastudovaná choreografie Jiřího Kyliána na hudbu z cyklu Leoše Janáčka Po zarostlém chodníčku. „Hudbou Leoše Janáčka jsem byl ‚nakažen’ už v mých studentských letech na pražské konzervatoři. Naše profesorka paní Zora Šemberová vytvořila pro mou partnerku Lucii Novotnou a pro mne choreografii ‚V mlhách’ pro náš absolventský koncert v roce 1967. Ale Janáčkova hudba mi byla vlita do duše už přímo s mateřským mlékem. Matčina část naší rodiny totiž pochází ze Slezska," uvádí Jiří Kylián, mimo jiné držitel Ceny Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla. „Moje choreografie ‚Po zarostlém chodníčku’ ve své podstatě vychází přímo z Janáčkovy hudby. Ale nejenom to – je také chválou našeho ‚malého lidského světa’, ve kterém se ale současně zrcadlí celý vesmír...! V této choreografii naše divadelní jeviště není hlavním dějištěm této choreografie... To jeviště, na které se díváme, je jenom malý a nedůležitý výřez něčeho, co přesahuje naši obrazotvornost a fantazii, přestože se jedná o náš život a naši smrt... Janáček to jistě věděl... Tento princip je přítomen ve všech jeho dílech a v jeho životě!“
Návraty domů předznamenají výjimečný projekt Rok české hudby 2014, jehož uměleckou záštitu přijali mezzosopranistka Magdalena Kožená a šéf Berlínské filharmonie Sir Simon Rattle. Celorepublikové scénické zahájení Roku české hudby 2014 proběhne 7. ledna 2014 v Praze hostováním Národního divadla moravskoslezského s novým nastudováním Mirandoliny Bohuslava Martinů. Zdroj: NDM
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?