Nová autorská inscenace Petra Zusky Kytice, kterou choreograf vytvořil pro Pražský komorní balet na motivy známé Erbenovy sbírky veršovaných balad, bude mít premiéru v polovině tohoto týdne. První slavnostní uvedení celovečerního baletu proběhne ve středu 1. května od 2019 ve Stavovském divadle v Praze, druhá premiéra se odehraje o několik dnů později, v neděli 5. května v Městském divadle v Mostě. Petr Zuska si ke spolupráci přizval hudebníka, skladatele a herce Ondřeje Brouska, který k nové inscenaci zkomponoval originální symfonickou hudbu. V první premiérový večer ji živě provede Filharmonie Hradec Králové pod taktovkou dirigenta Jana Kučery.
Petr Zuska, jeden z nejvýraznějších českých představitelů současné choreografie, pro Pražský komorní balet v rozmezí let 1994‒2002 vytvořil celkem šest nových, originálních opusů. Kytice je nyní „magickým“ sedmým a to navíc v roce, kdy PKB slaví pětapadesáté výročí svého vzniku (v roce 1964 bylo založeno Studio Balet Praha, na které PKB navázal). Choreograf proto představení symbolicky věnuje těm, kteří u začátků souboru stáli, Pavlu Šmokovi a Luboši Ogounovi.
Zuskova jevištní podoba Kytice, nejslavnějšího díla miletínského rodáka Karla Jaromíra Erbena a jednoho z nejznámějších děl české literatury vůbec, je inspirována deseti básněmi, není to však jejich doslovné převyprávění. Některé básně sbírky zde mají větší prostor, jiné se objeví jen jako určitá esence, balady se navzájem prolínají, jedna se přelévá do druhé…
„I když považuji své pojetí Kytice do značné míry za narativní, mám pocit, že verbální vyjadřování toho, co v jednotlivých scénách probíhá na jevišti, by bylo dosti těžkopádné, zavádějící a vlastně zbytečné,“ říká Petr Zuska. „Tak jako už několikrát dříve v rámci notoricky známých titulů či témat jsem se i ke Kytici postavil v jistém smyslu autorsky. Ne proto, abych ‚přepral‘ Karla Jaromíra Erbena, naopak, abych se hlouběji dotkl čitelných archetypů, které sbírka jako celek i jednotlivé balady samostatně v sobě ukrývají. Jde vlastně o aspekty typické pro lidovou poezii a balady všeobecně, jako jsou láska a smrt. Erbenovy příběhy nadto disponují další magickou trojicí: vina ‒ trest ‒ vykoupení. A pak je tu ještě cítit jistá naděje, že každá tragédie, hrůza a smrt jsou kořeny ‚nového stromu života‘. Tedy věcná disputace, ale i soulad mezi životem a smrtí. To vše jsou základní kameny, na kterých je tato inscenace postavena.“
Koproducenty představení Kytice jsou Taneční centrum Praha, konzervatoř – gymnázium a Filharmonie Hradec Králové. Mecenáši Kytice jsou JUDr. Ivan Dunovský, zakladatel Balet Praha, o.p.s., bez jehož velkorysého přispění by Kytice nikdy nevznikla, dále pak Prof. MUDr. Dadja Altenburg-Kohl a Günther Mayer.
„Taneční centrum Praha vstoupilo jako koproducent do mimořádně významného uměleckého projektu,” říká Antonín Schneider, manažer Tanečního centra Praha, konzervatoře – gymnázia. „Doufáme, že se nám spojenými silami podaří nastartovat novou éru českého tanečního divadla a přesvědčit všechny, že model nezávislého mobilního komorního uměleckého tělesa je opravdu nezastupitelným, významným prvkem při jeho rozvoji, který nemohou nahradit ani kamenná divadla, ani alternativní klubové projekty performerů.“
„Práci Pražského komorního baletu sleduji již delší dobu a vždycky mě fascinovalo zaujetí, umělecké nasazení, umělecká výpověď a profesionalita tohoto souboru. Proto jsem neváhal a nabídl spolupráci na přípravě nového původního baletu Ondřeje Brouska inspirovaného baladami Erbenovy Kytice,“ doplňuje Václav Derner, ředitel Filharmonie Hradec Králové. „Máme velkou radost z toho, že můžeme spolupracovat s takovými umělci, jako je Petr Zuska či právě již zmíněný Ondřej Brousek. A jsme také rádi, že můžeme tento balet živě s naším orchestrem (kromě jiných plánovaných společných vystoupení) uvést i 11. září 2019 v sále Filharmonie Hradec Králové, a tuto produkci tak nabídnout i hradeckému publiku.“
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Nová inscenace Petra Zusky Kytice bude mít ve středu premiéru ve Stavovském divadle
zprávy
Diskuze
Přidat komentářDIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
prosinec 2019
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
25
Premiéra
Constellations III. My son is looking to the sun Markéta Vacovská, Miřenka Čechová Praha, Divadlo Ponec |
1
Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech |
|||||
2
MARNÁ OPATRNOST, Severočeské divadlo Balet Severočeského divadla Ústí nad Labem, Severočeské divadlo
Premiéra
Kuře Anna Kukuczková Praha, Divadlo Kolowrat |
3
Kuře Anna Kukuczková Praha, Divadlo Kolowrat |
8
Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech |
||||
15
Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech |
||||||
18
Premiéra
Arytmie Konzervatoř Duncan Centre Praha, Konzervatoř Duncan Centre |
19
Premiéra
Arytmie Konzervatoř Duncan Centre Praha, Konzervatoř Duncan Centre |
22
Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, Moravské divadlo Olomouc Balet Moravského divadla Praha, Moravské divadlo Olomouc Louskáček, vánoční sen FIBS, Taneční centrum Praha - konzervatoř Taneční centrum Praha - konzervatoř Praha, Divadlo na Vinohradech Louskáček, Moravské divadlo Olomouc Balet Moravského divadla Praha, Moravské divadlo Olomouc |
||||
23 | 24 |
26
Louskáček, Moravské divadlo Olomouc Balet Moravského divadla Praha, Moravské divadlo Olomouc Louskáček, Moravské divadlo Olomouc Balet Moravského divadla Praha, Moravské divadlo Olomouc |
||||
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
NEJČTENĚJŠÍ
-
Velký šéf
glosy -
Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“
rozhovory -
Vyjádření ke stažení článku Krize v Baletu Národního divadla
glosy -
Plzeňský Korzár se ztrácí v překombinovanosti
recenze -
Rozhovor se Zdeňkem Mládkem: „Lidé se mnohdy jen bojí nahlédnout pod pokličku.“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 4 dny
Lucie Hayashi
Milá Jano,děkujeme za komentář i vaše povzbudivá slova. Novinářskému postoji i etice rozumíme, je tu ale ještě ten…
Vyjádření ke stažení článku Krize v Baletu Národního divadla
před 4 dny
Jana Bohutínská
Milý Josefe, nemějte mi za zlé, že celou "kauzu" bedlivě sleduji a tudíž jsem si s velkým zájmem přečetla i Vaše…Vyjádření ke stažení článku Krize v Baletu Národního divadla
před 4 dny
Jan Klen
Nevím, kolik je v Americe, Německu, Francii, Austrálii, Japonsku a jinde po světě baletních a podobných škol a kolik…Velký šéf
před 4 dny
Lucia Kašiarová
Ani ve snu by mně nenapadlo, že odhodláním a vírou skupiny lidí, je možné vybudovat prostor pro práci lidí v neziskovém…Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“
před 5 dny
Daniela Machová
Kateřino, zapsaný spolek je jedním z typů nestátní neziskové organizace (např. vedle obecně prospěšné společnosti,…Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“
před 5 dny
Kateřina Jírová
Jak se liší nestátní nezisková organizace od zapsaného spolku?Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“
Karolína Hejnová
Milá Jano a všichni další zúčastnění,se zpožděním bych ráda uveřejnila několik poznámek k diskuzi, která se zde pod…
Lucia Kašiarová o Studiu Alta: „Když něco končí, něco nového začíná.“