Nová sezona v divadle Ponec
zprávy
Na programu Ponce nebudou na podzim chybět ani reprízy úspěšných děl předchozí sezóny (VerTeDance, DOT504, NANOHACH ad.), ale i z dílny Lenky Vagnerové, autorky inscenace La Loba – čerstvě v Edinburghu ověnčené cenou Herald Angel Award – i předchozích nositelů tohoto a dalších ocenění: Spitfire Company, Tantehorse, Farma v jeskyni. Rovněž i Veroniky Riedlbauchové, Patricie Porákové či Báry Látalové.
Divadelní sezónu 2014/2015 zahájí v Ponci premiéra představení Globe tanečníka a choreografa Jiřího Bartovance. Ten se spolu s týmem umělců z nejrůznějších koutů světa rozhodl zkoumat téma vlastní identity a jejího hledání v globalizovaném světě. „Sedm tanečníků svým osobitým přístupem a projevem přispělo ke vzniku tanečního představení, jehož hlavním námětem je uniformita a stírání kulturních rozdílů,“ prozrazuje Bartovanec. Jak se jim podařilo zachytit individuální charakter jedince, který pod vlivy okolního světa podléhá stereotypům a mění se v unifikovanou bytost, budou moci diváci posoudit již 9. a 10. září.
Hned 17. a 18. října uvede premiéru soubor DOT504. Po cenami ověnčených inscenacích Holdin´ Fast a 100 Wounded Tears (m.j. z festivalu Edinburgh Fringe) přizvali do třetice ke spolupráci choreografický tandem Jozef Fruček (SK) a Linda Kapetanea (GR), známý též jako RootLessRoot Company. „V inscenaci COLLECTIVE LOSS of MEMORY se s pěticí výjimečných tanečníků ponoříme do nesmírně silného sociálního jevu, kterým je jedno ze zvláštních potěšení lidstva – zabíjet a účastnit se násilí. Toto téma každodenní zkušenosti budeme zkoumat prostřednictvím dějin umění, zejména prostřednictvím jeho výskytu ve výtvarném umění a kulturní kritice,“ přibližuje Linda Kapetanea. „Bude to studie provokace, která se netýká zjevného, ale zkoumá jemné aspekty vývoje lidského chování a také to, jakými evolučními tlaky lidstvo prošlo a prochází v současném bezprecedentním způsobu života, jenž je orientován pouze na uspokojování momentálních sobeckých potěšení,“ doplňuje ji Jozef Fruček.
Oslavy Dekády NANOHACH 27. října představí v Ponci NANOHACH novinku Michala Záhory Diptych, která je první ze série tří premiér, jimiž soubor slaví deset let své existence. V rámci oslav „Dekáda NANOHACH 2004–2014“ se nad Diptychem sešel ke spolupráci celý tým projektu Orbis pictus a volně na něj navazuje. Autorem hudby je Carlo Natoli, který s Michalem Záhorou tvoří již čtvrtý projekt (po Synchronicity, Resonance a Orbis pictus). Diptych vzniká ve spolupráci divadla Ponec a kaple sv. Anny v Nečtinech u Plzně, kde bude i poprvé uveden 17. října. Inscenace se bude dále hrát nejen v divadlech ale i mimo ně, například v kostelech nebo kaplích.
Švédsko-izraelský projekt k 10 letům VerTeDance
Deset let existuje na české taneční scéně i soubor VerTeDance. Oslavy zahájí 18. listopadu premiéra TRACES, která vzniká ve spolupráci se švédskou choreografkou a tanečnicí Charlottou Öfverholm a izraelským režisérem Josephem Tmimem. Charlotta Öfverholm, která s VerTeDance již spolupracovala, se tentokrát postaví na jeviště společně s dvojicí tanečnic, Veronikou Kotlíkovou a Terezou Ondrovou. Projekt TRACES je volně inspirován hudbou izraelských hudebníků Asafa Avidana, Rana Salvina a Meira Ashera. Dalším inspiračním zdrojem jsou obrazy Paula Celana a Fridy Kahlo. V druhé půli večera budou moci diváci zhlédnout i sólo Charlotty Öfverholm s názvem LUCKY.
Divoká karta – Tereza Hradilová
Ještě předtím se VerTe symbolicky rozloučí se svou předchozí inscenací vytvořenou ve spolupráci s Charlottou Öfverholm, 3. listopadu uvedou derniéru Found & Lost a zároveň nechají ve druhé části večera prostor novému duetu Davida Sportelliho s názvem vessels, ve kterém tančí spolu s Terezou Hradilkovou. Jeho projekt se rodí z touhy ztělesnit a podělit se s diváky o dialog a konflikt mezi viditelným a neviditelným, mezi tím co jsme zvyklí ukazovat a co máme naopak ve zvyku skrývat. Prostory na zkoušení jim nabídli v Berlíně, Praze a Marseille, proto se rozhodli tvořit i bez financí. Spontánně vznikající duet na hudbu Alessio Castellacciho konvenuje konceptu Ponce jako otevřeného prostoru pro tanec.
NANOHACH podruhé
27. listopadu se ujmou premiérové štafety ještě jednou NANOHACH, tentokrát pod choreografickým vedením Veroniky Švábové. Taneční projekt MOVE ON je setkáním Veroniky Švábové a NANOHACH po deseti letech od debutu Naměkko Naostro. „Co jsme za tu dobu zažili? Jak jsme se měli? Co jsme ztratili, a co naopak získali? Kam jsme se posunuli? Kam se posunul svět okolo nás? Jaké jsme měli sny? Jaké sny se vyplnily, a jaké naopak ne? Co jsme si nalhávali, a čemu jsme se postavili čelem? To jsou otázky, na které hledáme v novém projektu odpověď,“ vysvětluje choreografka Veronika Švábová. „Doufám, že zároveň překonáme a překvapíme sami sebe, pohneme se do míst, která bychom možná ani od sebe nečekali.“
Amortale, nejen pro milovníky poezie, ale i pro studenty či seniory
Hana Strejčková chystá s tanečníky Bárou Látalovou a Jiřím Lösslem inscenaci o třech dějstvích, prologu a epilogu inspirovanou básnickou tvorbou Miloše Horanského. „Amortale je taneční symfonií pro muže a ženu, tělo, hlas a stín. Surrealistické příběhy o touze, prolínání, míjení a odcházení, o lásce-smrti-nesmrtelnosti,“ přibližuje autorka svůj projekt, který bude mít premiéru 4. prosince v divadle Ponec. Nepůjde ale pouze o představení, ale i o práci se specifickými skupinami diváků. Například studenti středních škol budou mít možnost před zhlédnutím inscenace absolvovat literárně-pohybový seminář ve své škole a následně se zúčastnit interaktivní reflexe po představení. Seniorům autoři po zhlédnutí inscenace nabídnou kreativní seminář inspirovaný tvorbou současného básníka Miloše Horanského, zejména sbírkou Ruce Goliášovy.
Další termíny představení a více informací naleznete na stránkách divadla Ponec www.divadloponec.cz
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Nominace na Ceny Thálie 2024
zprávy -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 3 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 3 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 30 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 37 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 41 dny
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva