Nový Casanova v Laterně magice

Nový Casanova v Laterně magice

Nový Casanova v Laterně magice

V inscenaci Laterny magiky Casanova se v neděli 25. září představí nový protagonista titulní role, tanečník Filip Janda, nová posila vedle hostujícího Alexandra Katsapova z ND. Diváci Filipa Jandu znají například jako von Rothbarta z aktuální verze baletu Labutí jezero uváděného v Národním divadle. Absolvent Taneční konzervatoře hl. m. Prahy byl několik let členem souboru Bayerisches Staatsballett München, kde měl možnost tančit v choreografiích významných autorů, jako jsou William Forsythe (Limb’s Theorem), Mats Ek (Sort Of), Terence Kohler (Once Upon an Ever After), Simone Sandroni (Cambio d’Abito), Itzik Galili (So Near So Far), Hans van Manen (5 Tangos, Adagio Hammerklavier) nebo Lucinda Childs (Chamber Symphony), ale i v klasickém repertoáru. Po návratu do Prahy začal spolupracovat s Národním divadlem a Laternou magikou (Legendy magické Prahy).
Balet Casanova má Laterna magika na repertoáru od roku 1995, pod představením je jako režisér podepsán Juraj Jakubisko, choreografii v neoklasickém stylu vytvořil Jean-Pierre Aviotte, někdejší šéf uměleckého souboru Laterny. Inscenace je inspirovaná skutečnými osudy proslulého dobrodruha a diplomata Giacoma Casanovy(1725–1798), sleduje ale jen jednu linii a opouští historický kontext. Casanova v něm prožívá skutečné události svého života, například známé dobrodružství s uvězněním, jako poutník však překračuje hranici času a prochází dalšími epochami až do současnosti. Casanova a jeho lásky se střídají před divákovým pohledem jako v kaleidoskopu. Svůdce je svými tvůrci vykreslen částečně jako oběť předurčenosti, osudu, jako člověk, který rozsévá zlo i proti své vůli, toužící po citech, které nepoznal, neschopný opravdové lásky. Milostné eskapády jsou spíše únikem před sebou samým a jeho život končí ve zmaru a zapomnění. Otázka po vině či spravedlnosti zůstává divákovi ale otevřena.
Juraje Jakubiska jako autora režie celého představení i filmového materiálu není nutné představovat. Jako nekonformní režisér filmů, jako je Tisícročná včela nebo Sedím na konári a je mi dobre či velkofilmu Báthory, je známý snad každému divákovi. Věnuje se ale i operní režii (opery Eugena Suchoně Svätopluk a Krútňava pro Slovenské národní divadlo) ad. Nejblíže k tanečně-divadelní formě se dostal právě při spolupráci s Laternou magikou, která vždy v projektech spojovala umělce mnoha žánrů. Hudbu k představení složil Zdeněk Merta s využitím části Bachova koncertu E-dur pro hlavní milostnou scénu. Scénografie je dílem Josefa Svobody.
Laterna magika zahájila další sezónu ve svazku s Národním divadlem. Na Nové scéně ND uvádí v současnosti pět titulů svého repertoáru: Kouzelný cirkus, Graffiti, Cocktail 008, Casanovu a Legendy magické Prahy. Kouzelný cirkus je nejstarší nepřetržitě hranou inscenací Laterny magiky, která má za sebou víc jak třicet let a přes 6000 repríz. Kouzelný cirkus je oblíbený mezi rodinami s dětmi, proto jej i v této sezóně bude Laterna uvádět také v podobě víkendových odpoledních představení za snížené rodinné vstupné. Graffiti zastupují model komponovaného večera moderních choreografií, který tvoří díla Petra Zusky, Václava Kuneše a Jiřího Bubeníčka. Od března doplnily nabídku Legendy magické Prahy, jejichž režie a koncepce se ujal zakladatel černého divadla Jiří Srnec, který touto premiérou oslavil své 80. narozeniny. V Cocktailu 008 se diváci prostřednictvím vybraných ukázek mohou seznámit s aktuálním repertoárem nebo zavzpomínat na svá oblíbená představení. Ve druhé polovině sezóny se budou moci těšit na novou verzi, kterou Laterna uvede pod názvem Cocktail 012 - The Best of a nabídne v ní větší retrospektivu.
Více o Laterně magice a jejím repertoáru na www.laterna.cz
Foto : Hana Smejkalová  

Témata článku

Tanec