Nový projekt Teatra NoD představuje performera Petra Krušelnického v roli mladého transvestity Valentýna

Nový projekt Teatra NoD představuje performera Petra Krušelnického v roli mladého transvestity Valentýna

Nový projekt Teatra NoD představuje performera Petra Krušelnického v roli mladého transvestity Valentýna

Teatro NoD Nudle, nový prostor pro projekty divadla jednoho herce, přichází po inscenaci hry Ekvipáž s novou premiérou. Pod supervizí dramaturgyně a režisérky Apoleny Vanišové se v inscenaci Valentýn po delší době vrací k divadlu Petr Krušelnický, mim a performer, který roku 1998 získal Cenu Alfréda Radoka za Talent roku. Valentýn, vycházející ze hry současného španělského dramatika Carlose Be Čekanky, bude podle NoD výjimečná a pozoruhodná inscenace, která mísí mluvené slovo, prvky nonverbálního divadla a audiovizuální umění. Premiéra je plánována na 29. a 30. května od 20:00.
Inscenace Valentýn vychází z první scény divadelní hry Čekanky od současného španělského dramatika Carlose Be. Vypráví příběh o malém chlapci, který je svědkem bující prostituce a násilí páchaného na ženách, aby se později sám stal prostitutkou a obětí násilí. Tento silný příběh si ke svému zpracování vybrali dramaturgyně a režisérka Apolena Vanišová a Petr Krušelnický.
Petr Krušelnický, výrazný audiovizuální umělec, zakladatel divadelní skupiny Antena, mim, performer a držitel Ceny Alfreda Radoka za Talent roku 1998 se po delší době vrací k divadelní práci. Tentokrát se ovšem poprvé rozhodl pracovat s pevným textem: ,,Hledala jsem silný aktuální příběh, který by Petrovi sedl na míru. Po probrání všeho možného materiálu se mi vybavily Čekanky, krátká scénická skica od Carlose Be, se kterým nyní spolupracuji na své absolventské inscenaci. Kdyby Carlos Petra znal, když Čekanky psal, řekla bych, že to psal přímo pro něho,” vysvětluje Apolena Vanišová.
Dramaturgie Teatra NoD umístila tento projekt do nových prostor NoD Nudle pro divadlo jednoho herce, který příběhu o chlapci Valentýnovi dodá intimitu, ale i syrovou atmosféru a naléhavost. Petr Krušelnický během přípravy tohoto projektu sice hojně pracuje se slovem, přesto na inscenaci nemůžeme nahlížet jako na činoherní kus. Slovo jako vyjadřovací prostředek je zde stavěno na stejnou úroveň jako pohyb, zvuk, scéna, světlo. Valentýn bude velmi komplexním divadelním tvarem, který využívá všechny možnosti, které Petr Krušenický jako mnohostranný talent ovládá. ,,Nejdůležitějším tématem hry je pro mne nesnesitelná lidská osamělost, která může bolet víc než cokoli jiného na tomto světě,” uzavírá Apolena Vanišová.
Představení Valentýn bude mít preméru v Teatru NoD Nudle ve dnech 29. a 30. května od 20:00. Vstupenky v ceně 160 Kč jsou v předprodeji v síti Ticketportal nebo ke koupi prostřednictvím služby SMS Ticket. Na každou vstupenku zakoupenou prostřednictvím služby SMS dostane divák slevu 30 Kč na každý lístek.
Informace o tvůrcích
Antena a Petr "Krusha" Krušelnický
Nezávislá umělecká skupina Antena byla založena v roce 2001. Zpočátku se orientovala na nonverbální a experimentální divadlo. Zúčastnila se řady mezinárodních festivalů a site specific projektů po Evropě, často v kooperaci s jinými skupinami a umělci ze zahraničí (Grotest Maru, Big Art Group, Recto Verso). Postupně se zaměřila na nová média a technologie. Orientace Anteny se tak rozšířila na světelný design, VJ-ing, zvukové produkce a audiovizualní instalace. V letech 2003 – 2006 působila Antena v Berlíně, kde organizovala nepravidelná setkání umělců, zabývajících se experimentální hudbou, videem a zvukovými instalacemi. Společně s Mangrove Kipling zde založila skupinu TV Print a navázala aktivní spolupráci se skupinou Salon Bruit, se kterou pořádala noisová setkání Noise NoD v ČR.
Petr Krušelnický (1977) aka Antena absolvoval taneční konzervatoř Duncan Centre, dále pak studoval u prof. Ctibora Turby. Byl členem souboru Divadla mimů Alfred ve dvoře a divadelní skupiny Grotest Maru (DE). Podílel se například na vzniku představení s Minem Tanakou, projektu 3W Griftheater a mnoha dalších. Kromě experimentálního divadla se aktivně věnuje i audio-vizuálním projektům v prostředí analogových elektronických médií.

Apolena Vanišová (1986) studuje režii u prof. Karla Makonje na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU v Praze. V rámci studia pracovala na řadě autorských inscenací (Lanostory, Nachové plachty, Až nadejde čas, Legnavská divadelní pouť, Taysikuu) a zúčastnila se mezinárodního projektu In a Flash of Lightning za supervize Heinera Goebbelse. Intenzivně se věnuje především divadelní tvorbě v netradičních prostorách a divadelně-sociálním projektům. Její práce je charakteristická výrazně imaginativním přístupem. Důraz neklade na samotný dramatický text, ale především na hledání dramatičnosti ve vrstvení scénických obrazů a hereckých akcí.

Carlos Be, divadelní režisér a dramatik. Mimo jiné publikoval hry Zraněné dítě (2011), Pilčikova bedna (cena Serantes de Teatro 2008), Origami (cena Borne de Teatro 2006), Amen (2006), Neobyčejná smrt Ulriky M. (nominace na cenu Casa de América 2005) a Noel Road 25: a genius like us (cena Caja España de Teatro 2001). Jako režisér The Zombie Company inscenoval představení Exhumace (cena za nejlepší představení na VII. Indifestival de Teatro y Danza Independiente de Santander 2012), My favorite things, Turniket, Čekanky a Heloise a krotitel motýlů. Žije ve Španělsku a v Čechách.

Petr Gojda vystudoval hispanistiku a divadelní vědu FF UK, momentálně studuje DAMU.
Překládá ze španělštiny (uveden byl jeho překlad dramatu Mrtvý pes v
čistírně: Silní od Angéliky Liddell). Od Carlose Be přeložil divadelní hru Prší krávy a pracuje na dalším překladu.
 Zdroj: NoD

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: