
Představení vzniklo v produkci Centra choreografického rozvoje SE.S.TA, které dlouhodobě propojuje tanec a pohyb s dalšími obory. „Anatomie těla v tanci se zaobírá myšlenkou, jak využít znalost vlastního těla – tedy anatomie – k poznání sebe sama. Během večera má tak divák možnost zamýšlet se nad základními otázkami Co je pro něj tělo? Jedná se skutečně jenom a pouze o tělo? A o jaké tělo se vlastně jedná?,“ přibližuje koncept ředitelka SE.S.TA Marie Kinsky a dodává, že inscenace zcela naplňuje základní cíle organizace otevírat tanec novému publiku, vzdělávat odbornou i laickou veřejnost a rozvíjet interdisciplinaritu.
Pomyslnou kostru specifického konceptu tvoří výklad konferenciéra, živé vstupy tanečníků a projekce. Umělci vyzývají publikum ke společnému získání smyslové zkušenosti, k nakreslení jejich vlastní kostry. Cílem je přizpůsobit vnější obraz našemu vlastnímu tělu, pocity našeho těla sladit s jeho obrazem. Diváci se stávají součástí inscenace a jejími tvůrci, každý si tvoří představu o vlastní anatomii. Teprve poté konferenciér odkrývá reálnou kostru a poskytuje divákovi srovnání s jeho náhledem.
Divák během představení poznává, jak tanečník pracuje s anatomií ve vztahu k sobě samému. Tanečníkovo tělo je ve stejný moment objektem studia i subjektem, který pozoruje. Tělo je autem i řidičem zároveň. Na scéně se objevuje a mizí tanečník pokaždé v jiné podobě a podrobuje tak lidskou identitu otázkám skrze mnohoznačnost a proměnlivost. Ve finální části pak vstupuje tanečník do další fáze vnímání těla a prostoru, a sice do společného duetu.
„Publikum se stává svědkem tvorby, je vtaženo do procesu poznávání a může prohloubit své znalosti, ať už přistupuje z pozice teoretika, umělce, lékaře či laika. Umělci odhalují anatomii pohybu v její funkční kráse i v různých historických obrazech,“ shrnuje zážitek z představení produkční inscenace Eva Dryjová.
Zdroj: SE.S.TA