Open for Everything - projekt Consatzy Macras na Nové scéně ND
zprávy
V Evropě žije zhruba dvanáct milionů Romů různé národnosti a tvoří tak největší etnickou menšinu. Jejich historie je spojena s pronásledováním a mnoha ústrky, ale také s fascinací. Obraz, který o nich panuje na veřejnosti, se stále ještě pohybuje mezi romantizací a diskriminací. Aby tento pohled na realitu Goethe-Institut rozšířil, inicioval setkání mezinárodně uznávané choreografky Constanzy Macras s mladými romskými umělci z České republiky, Maďarska a Slovenska.
„Spolupráce s mezinárodně proslulou choreografkou a jejím souborem nabízí talentovaným Romům - vedle šance k osobnímu rozvoji - také příležitost oslovit v rámci evropského hostování na významných festivalech publikum mimo tradiční ‚ghetta‘ s nádechem folkloru.Tato spolupráce nejspíš nevyřeší všeobecnou situaci Romů ve střední a východní Evropě, veříme ale, že může zvýšit pozornost publika v západní a východní Evropě, aby se touto otázkou začalo více zabývat,” vysvětluje Heinrich Blömeke, ředitel pražského Goethe-Institutu a iniciátor projektu.
Open for Everything je pokusem změnit zažité stereotypy v tzv. romské otázce a nastartovat nový, živý a osobní dialog na toto téma. Tvůrci doufají, že se jim alespoň částečně podaří nabourat klišé tím, že Romům propůjčí hlas. „Nebyl to vůbec lehký projekt. Romská kultura není snadno přístupná. A i kdybych ji studovala roky, nikdy nebudu její součástí. Ve skutečnosti jsou však Romové stejní jako ostatní Evropané, jen s lepším smyslem pro rytmus,“ vysvětluje Constanza Macras, a protože je choreografka, dokládá to v prvé řadě tancem a hudbou.
Projekt Open for Everything spojuje zpěváky, hudebníky, tanečníky a herce s uměleckým souborem Constanza Macras | Dorkypark, jehož členové pochází z Izraele, Německa, Nizozemí, Kanady a Jižní Korey. Českou republiku reprezentují herečka Markéta Richterová, zpěvačka a tanečnice Iveta Millerová a její žačka, Monika Peterová spolu s 5-člennou kapelou, která propojuje tradiční romskou muziku s jazzem, funkem, ethnem až po balkánskou dechovku.
„Constanza Macras se na Novou scénu ND vrací po dvou letech, tentokrát jako vrchol našeho multikulturního projektu Divadlo národů: Romové na Nové scéně, který zde probíhá od dubna do konce června letošního roku. V rámci projektu představujeme současnou romskou kulturu a vybízíme mladé Romy i ne-Romy k umělecké aktivitě prostřednictvím uměleckých workshopů,“ doplňuje Štěpán Kubišta, ředitel Nové scény ND.
Po skončení představení se 5. června koná diskuze s tvůrci. Tlumočení do češtiny zajištěno. Projekt se dále představí v Budapešti, Nitře, Košicích, Berlíně, Hamburku, Drážďanech Hellerau, Curychu a Stockholmu.
Constanza Macras se narodila v roce 1970 v Buenos Aires, kde také vystudovala tanec a módní design. 1995 se přestěhovala do Berlína, kde 1997 založila svou první taneční skupinu Tamagotchi Y2K a nastudovala s umělci z nejrůznějších oborů performance a divadelní inscenace. V roce 2003 založila Macras ve spolupráci s dramaturgyní Carmen Mehnert tanečně-divadelní skupinu Constanza Macras|Dorky Park. V ní soustředila herce, tanečníky, hudebníky a umělce nejrůznějších žánrů a zemí a kombinuje texty, videa, živou hudbu a tanec.
V roce 2008 byla produkce Constanzy Macras Hell on Earth, kterou v Praze představila na Nové scéně před dvěma lety, vyznamenána jako nejlepší německá inscenace cenou Goethe-Institutu. V roce 2010 získala produkce Megalopolis cenu „Arts at MIT William L. Abramowitz Resicency“ v Massachusets Institute of Technology a německou divadelní cenu „Der Faust“. Constanza Macras pořádala workshopy a vedla mistrovské třídy na Berlínských vysokých školách a byla zvána jako choreografka a docentka mj. do Korey, Japonska, Indie, Indonésie, Argentiny, Brazílie, Chile a USA. Její skupina pravidelně spolupracuje s divadly jako Hebbel am Ufer a Schaubühne am Lehniner Platz v Berlíně a HELLERAU-Europäisches Zentrum der Künste v Drážďanech. www.dorkypark.org/ Zdroj: NS ND
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 15 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 16 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 17 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 31 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 33 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 52 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí