Open for Everything - projekt Consatzy Macras na Nové scéně ND
zprávy
V Evropě žije zhruba dvanáct milionů Romů různé národnosti a tvoří tak největší etnickou menšinu. Jejich historie je spojena s pronásledováním a mnoha ústrky, ale také s fascinací. Obraz, který o nich panuje na veřejnosti, se stále ještě pohybuje mezi romantizací a diskriminací. Aby tento pohled na realitu Goethe-Institut rozšířil, inicioval setkání mezinárodně uznávané choreografky Constanzy Macras s mladými romskými umělci z České republiky, Maďarska a Slovenska.
„Spolupráce s mezinárodně proslulou choreografkou a jejím souborem nabízí talentovaným Romům - vedle šance k osobnímu rozvoji - také příležitost oslovit v rámci evropského hostování na významných festivalech publikum mimo tradiční ‚ghetta‘ s nádechem folkloru.Tato spolupráce nejspíš nevyřeší všeobecnou situaci Romů ve střední a východní Evropě, veříme ale, že může zvýšit pozornost publika v západní a východní Evropě, aby se touto otázkou začalo více zabývat,” vysvětluje Heinrich Blömeke, ředitel pražského Goethe-Institutu a iniciátor projektu.
Open for Everything je pokusem změnit zažité stereotypy v tzv. romské otázce a nastartovat nový, živý a osobní dialog na toto téma. Tvůrci doufají, že se jim alespoň částečně podaří nabourat klišé tím, že Romům propůjčí hlas. „Nebyl to vůbec lehký projekt. Romská kultura není snadno přístupná. A i kdybych ji studovala roky, nikdy nebudu její součástí. Ve skutečnosti jsou však Romové stejní jako ostatní Evropané, jen s lepším smyslem pro rytmus,“ vysvětluje Constanza Macras, a protože je choreografka, dokládá to v prvé řadě tancem a hudbou.
Projekt Open for Everything spojuje zpěváky, hudebníky, tanečníky a herce s uměleckým souborem Constanza Macras | Dorkypark, jehož členové pochází z Izraele, Německa, Nizozemí, Kanady a Jižní Korey. Českou republiku reprezentují herečka Markéta Richterová, zpěvačka a tanečnice Iveta Millerová a její žačka, Monika Peterová spolu s 5-člennou kapelou, která propojuje tradiční romskou muziku s jazzem, funkem, ethnem až po balkánskou dechovku.
„Constanza Macras se na Novou scénu ND vrací po dvou letech, tentokrát jako vrchol našeho multikulturního projektu Divadlo národů: Romové na Nové scéně, který zde probíhá od dubna do konce června letošního roku. V rámci projektu představujeme současnou romskou kulturu a vybízíme mladé Romy i ne-Romy k umělecké aktivitě prostřednictvím uměleckých workshopů,“ doplňuje Štěpán Kubišta, ředitel Nové scény ND.
Po skončení představení se 5. června koná diskuze s tvůrci. Tlumočení do češtiny zajištěno. Projekt se dále představí v Budapešti, Nitře, Košicích, Berlíně, Hamburku, Drážďanech Hellerau, Curychu a Stockholmu.
Constanza Macras se narodila v roce 1970 v Buenos Aires, kde také vystudovala tanec a módní design. 1995 se přestěhovala do Berlína, kde 1997 založila svou první taneční skupinu Tamagotchi Y2K a nastudovala s umělci z nejrůznějších oborů performance a divadelní inscenace. V roce 2003 založila Macras ve spolupráci s dramaturgyní Carmen Mehnert tanečně-divadelní skupinu Constanza Macras|Dorky Park. V ní soustředila herce, tanečníky, hudebníky a umělce nejrůznějších žánrů a zemí a kombinuje texty, videa, živou hudbu a tanec.
V roce 2008 byla produkce Constanzy Macras Hell on Earth, kterou v Praze představila na Nové scéně před dvěma lety, vyznamenána jako nejlepší německá inscenace cenou Goethe-Institutu. V roce 2010 získala produkce Megalopolis cenu „Arts at MIT William L. Abramowitz Resicency“ v Massachusets Institute of Technology a německou divadelní cenu „Der Faust“. Constanza Macras pořádala workshopy a vedla mistrovské třídy na Berlínských vysokých školách a byla zvána jako choreografka a docentka mj. do Korey, Japonska, Indie, Indonésie, Argentiny, Brazílie, Chile a USA. Její skupina pravidelně spolupracuje s divadly jako Hebbel am Ufer a Schaubühne am Lehniner Platz v Berlíně a HELLERAU-Europäisches Zentrum der Künste v Drážďanech. www.dorkypark.org/ Zdroj: NS ND
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela Irina Andreeva
zprávy -
Soňa Ferienčíková o politizaci nezávislého umění: „Kdybych přestala tvořit, znamenalo by to ustoupit zlu.“
rozhovory -
Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
zprávy -
Jižní Svéráz – Nový divadelní site-specific festival rozkrývá tajemné příběhy opuštěných míst
recenze -
Bubeníček International Ballet Gala šlo na ruku prázdninovým divákům
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 13 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 17 dny
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 21 dny
Tomáš Nagel
V Ústí nad Labem nebyl nikdy Činoherní klub. Vždy jen Činoherní studio !Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 21 dny
Barbora
Dobrý den, podle archivu ND tančila paní Morávková v divadle Absolventský koncert Hudební a taneční školy v roce…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 23 dny
Natálie
Dobrý den, rodné jméno je dle knihy Cesty k tanečnímu a baletnímu mistrovství Pamela Méhešová (rok ukončení studia1989).Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 23 dny
petram
Pamela Morávková je jméno rodné, nebo vyvdané ? V archivu ND žádná Pamela Morávková není...Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů