Pohádková baletní premiéra v Ústí nad Labem – Broučci
zprávy
Choreograf Vladimír Nečas k inscenaci vysvětluje: „Přirozeným úkolem každého divadla je nabízet široké spektrum repertoáru a zde má své pevné místo dětský divák. Konkrétně baletní soubor má ve svém repertoáru již více než 6 let Čajkovského Louskáčka a ještě před několika léty uváděl balet Z pohádky do pohádky Oskara Nedbala. Takže zlatý fond baletu určený nejen dětem. Patří do něj i balet Otmara Máchy Broučci. V našem divadle byl uváděn před 13 lety. Je tedy opět čas nabídnout divákům toto vpravdě rodinné představení, to patří k dobrým zvykům dobrých divadel.
Inspirací Otmaru Máchovi k napsání hudby byla přirozeně známá knížka Jana Karafiáta – Broučci, která téměř vždy patřila do povinné výbavy dětských knihovniček již v dobách našich prababiček. Příběh Broučků nás zavede do rodinného prostředí se všemi vztahy dětského a pak dospívajícího Broučka k rodičům, přátelům, je tu první láska, střet s nebezpečným světem a nádherná soudržnost rodiny. Příběh Broučka v našem baletním představení je vyprávěn tak, že neukazuje v takové reálné tvrdosti život Broučka, jak nám to líčí kniha Jana Karafiáta, ale vidí méně smutně příhody a osudy Broučků a je tam více naděje. Zatančí si tu téměř celý soubor našeho baletu a významné místo na úrovni opravdových rolí tu mají i dětští žáci našeho divadelního Baletního studia. Pohádkovému ladění Broučků velmi přispěje i básník kostýmů a scény, výtvarník Josef Jelínek. Toto rodinné představení bude, jak věřím, oslovovat svou pohádkovostí, barevnou hudbou a sympatickými hrdiny děti, kterým snad může napovědět, co je v životě správné a dobré, ale také jejich rodiče a prarodiče, kteří si možná vzpomenou na knihu, film nebo divadlo, jež jim alespoň jednou příběh Broučků přinesly a nabídly. Budou tu vystupovat známí hrdinové – Brouček, jeho Beruška, Tatínek, Maminka, Kmotříček a teta Janinka, Luční koník, Cvrček, Svatojánci, Sova, ale také Havrani, Netopýr a Pavouk. Dětský divák je pro nás velmi cenný, je to ještě velmi tvárná duše, zvídavá duše, a pokud ho divadlo zaujme, tak je to také budoucí dospělý divák.“
V rámci premiéry probíhá výstava ilustrací Kateřiny Bittmanové (plakát představení a obálka programu vychází z návrhu jejích ilustrací) a současně do konce měsíce probíhá též výstava návrhů výtvarníka Josefa Jelínka. Jan Karafiát se narodil v Jimramově 4. ledna 1846. Vydával články o biblických studiích, kázání, publikoval i teologické spisy a pustil se také do revize textů Bible kralické. Jeho jméno je však spjato především s jedinou knihou – s Broučky (poprvé vyšli v roce 1876). Karafiát pocházel ze vzdělané, ale poměrně chudé rodiny. Studoval gymnázium a následně teologii v Berlíně, Bonnu a ve Vídni. Byl soukromým učitelem v Kolíně nad Rýnem a skotském Edinburgu, tam se také seznámil se svou mecenáškou, lady Jane Beaukenen, která mu byla nápomocna s prvním vydáním Broučků. Od roku 1872 byl učitelem evangelického semináře v Čáslavi a od roku 1875 působil 20 let jako evangelický farář v Hrubé Lhotě na Valašsku. Ke konci života žil v Praze, kde také 31. ledna 1929 zemřel. Otmar Mácha se narodil 2. října 1922 v Ostravě-Mariánských Horách, studoval skladbu nejprve u Františka Míti Hradila (1941-42), poté na pražské konzervatoři (1943-45) a na její mistrovské škole (1945-48) u Jaroslava Řídkého. Pracoval jako hudební režisér Československého rozhlasu v Praze (1945-55) a jako ústřední dramaturg hudebního vysílání Československého rozhlasu (1956-62). Dále se věnoval pouze skladbě. Jeho hudba neopouští svět tonality, je výrazná a srozumitelná. Na přelomu druhého a třetího tisíciletí byl Otmar Mácha spolu se Sylvií Bodorovou, Lubošem Fišerem a Zdeňkem Lukášem členem volného skladatelského sdružení Quattro. Za svou hudební tvorbu byl Otmar Mácha mnohokrát oceněn, kromě jiného Hlavní cenou televizního festivalu Zlatá Praha, státní cenou a titulem národní umělec. Zdroj: Severočeské divadlo
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 14 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 15 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 16 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 30 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 32 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 51 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí