Pražský komorní balet chystá premiéru
zprávy
Balet Bohuslava Martinů z roku 1923 je ve skladatelově vývoji významný, protože bývá chápán jako dílo, ve kterém opouští staré kompoziční postupy a nachází si nový vlastní styl. Martinů zde spojil dohromady užití taneční hudby s humorem a veselostí. „Neostýchal jsem se nijak užít všelikých hudebních reminiscencí, které jsou současně karikaturou, zkreslením….“
K návrhu scény a kostýmů byli přizváni umělci Vladimír Houdek a Monika Žáková, kteří podpořili světelný design Pavla Kotlíka. Vladimír Houdek (laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2012) se dlouhodobě zabývá vztahem k modernistické tradici a ve svých obrazech se jí inspiruje. Pro balet, jehož hudba a libreto vznikly ve 20. letech, to nabízí slibné spojení. Prvky scény jsou inspirované meziválečnou avantgardou či estetikou Bauhausu, dominantou budou geometrické motivy kruhu či obdélníkové motivy a dynamické prvky scény, jako např. princeznina stuha, se kterou tančí.
"Libreto, režie a choreografie se inspiruje a vychází jak z hudby Martinů, tak i z děl Houdka a Žákové, jejichž obrazy mne vedly k inspiraci upravit libreto tohoto dílka, kdy je děj místo o myší rodince zasazen do rodiny cirkusové. Choreografie se nevzdává tanečních reminiscencí – používá akrobatické a gymnastické prvky, či prvky z jiných tanečních kultur. Je zde prostor i pro humor, zvláště v postavách rodičů, kteří jsou tak potrhlí, že by v honbě za nejmocnějším ženichem princeznu málem provdali za slunce, mrak, vítr či zeď. Nakonec vše dobře dopadne a zvítězí láska – nejmocnější na světě," přibližuje choreografka Hana Turečková.
Inscenace prý nechce podcenit malého diváka, ale naopak dát mu prostor pro fantazii a rozvíjet jeho estetické a hudební cítění. Hudba, tanec a výtvarná stránka by měly být rovnocennými složkami. Ze zkoušek:
http://www.youtube.com/watch?v=JApTnLNVyzM
http://www.youtube.com/watch?v=BX0DBmA-N_c
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?