Pražský komorní balet uvede premiéru Mysterium času
zprávy
Choreografové, kteří dostali volnou ruku, aby zpracovali téma času, tvořili na hudbu českých skladatelů. Vznikla tak tři rozdílná díla, co se pojetí i provedení týče. Inspirací pro nejnovější choreografii Ondřeje Vinkláta, duet muže a ženy nazvaný Teď², byla prchavost okamžiku. Vinklát ke své choreografii dodává: „Zajímá mě okamžik. Teď. Teď je teď a teď už je minulostí. Zdá se to být prchavé, ale pokud tím budeme žít, prchavé to nebude. Díváme se do minulosti a snažíme se zjistit, co bude v budoucnu. Dost často se tím díváním ale necháme příliš strhnout a přítomnost je pak fuč. Zajímají mě také důsledky našeho chování a činů. Kam všechno směřuje?“ Autorem hudby, která vznikla speciálně pro tento večer, je skladatel Marek Pavlíček.
Marek Svobodník připravil na motivy básně Edgara Allana Poea Havran taneční grotesku s názvem Chvilka POEzie. „Látka, kterou jsem si vybral, je de facto horor. A v hororu jde vždycky o čas. Vy víte, že se ta či ona věc stane, otázkou je ale kdy? Koncept Poeovy básně Havran jsem transponoval do černé grotesky, komiksu, situačně až absurdního humoru tvrdšího ražení, avšak s určitou dávkou poezie,“ vysvětluje Svobodník. Volba hudby padla v jeho případě na Jaroslava Ježka a Bedřicha Nikodéma. V úvodu bude uveden také krátký film Marka Svobodníka, který choreografii doprovodí.
Večer uzavře dílo, které vytvořila Hana Polanská Turečková během sedmi měsíců. Choreografii na skladbu Miloslava Kabeláče Mysterium času se rozhodla pojmenovat stejně. Není nijak rozdělena na sóla a duety, sborové či sólové party. Jde o práci skupiny, celkem sedmi tanečníků. „Zabývám se filozofií, literaturou, historií tance a umění nebo psychoanalýzou – souvislostmi, které mě obohacují. Mnohem důležitější než tanec jako pouhé řazení jednoho pohybu za druhým je pro mě koncept a struktura díla,“ říká autorka. „Propracovaná struktura mé nové choreografie precizním způsobem využívá práci těl v prostoru a tím ladí s výrazným rytmem skladby a geometricky pojatými kostýmy. Pohybem sleduji hudební strukturu díla. Tu tvoří mohutně vyklenutá oblouková forma se stále drobnějšími rytmickými hodnotami jak v dynamice, tak ve vystupňování hustoty orchestrální sazby,“ uzavírá Polanská Turečková.
Zdroj: PKB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 39 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 41 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 42 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 43 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 57 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 59 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?