Premiéra baletu Raymonda v Plzni
zprávy
Původní premiéra baletu se konala v roce 1898 v Mariinském divadle v Petrohradě, kde Alexander Glazunov pracoval na partituře podle požadavků choreografa, tehdy již osmdesátiletého „cara ruského baletu“ Mariuse Petipy. Základní linkou baletu je středověká legenda, v níž ožívají rytířské časy, kdy krásná hraběnka Raymonda de Doris, zasnoubená s rytířem Jeanem de Brienne, je po jeho odchodu do války vystavena vášnivému dvoření mužného a charismatického saracénského velmože Abdérachmana. Boj o půvabnou Raymondu se neodehrává jen mezi soupeřícími muži, ale také v srdci hlavní hrdinky. Kvalitní hudební partitura Alexandra Glazunova skýtá inscenátorům bohaté možnosti uplatnění vlastní invence při větší dramatizaci libreta i oživení příběhu a postav při zachování stylové interpretace klasického baletního odkazu. Tak by tomu mělo být i tentokrát. Inscenátorka chystá méně prvoplánovou verzi baletu, kterému byla naivita vyčítána už někdejší dobovou kritikou: „Má choreografie z té původní Petipovy vychází tak v 90 procentech, největší zásahy jsou obsaženy v libretu, kde jsem si dovolila ve větší míře uplatnit vlastní invenci. V inscenacích, vycházejících z původního libreta, se diváci dočkají happy endu. To mi ale připadalo až příliš pohádkové, naše verze více souzní s životní realitou. Ale i když nemá šťastný konec, věřím, že závěrečnou katarzi nepostrádá.“
V divadelní historii Plzně bude tento titul, který je trvalou součástí repertoáru světoznámých baletních scén, nastudován poprvé. V České republice jej měli diváci možnost zhlédnout jen v Národním divadle v Praze (naposledy prem. v roce 2001) a v Brně (2008).
Jelena Pankova má za sebou především bohatou taneční kariéru. Byla primabalerínou baletu Mariinského divadla, kde debutovala rolí Kitri v Donu Quijotovi. Tančila stěžejní role ve velkých klasických baletech jako Giselle, Spící krasavice, La Sylphide, Korzár atd., nastudovala také hlavní roli v prvním ruském provedení Balanchinovy Skotské symfonie. V sezoně 1991/92 byla jako primabalerína Anglického národního baletu v Londýně označena za „tanečnici roku“, v sezoně následující byla primabalerínou v Cincinnati. Poté celé desetiletí (1993-2003) působila v Bavorském státním baletu v Mnichově. S tímto souborem tančila v prvním německém uvedení Bajadéry (Nikija) a vedle četných velkých klasických partů vytvořila také mnoho hlavních rolí v neoklasických kusech jako Crankův Romeo a Julie či Oněgin, Neumeierova Dáma s kaméliemi, Brief Fling (Krátký flirt) Twyly Tharpové, Zakouski Petera Martinse ad. Byla pozvána, aby ztvárnila Giselle a Carmen Rolanda Petita, hostovala na významných evropských scénách: Teatro alla Scala v Miláně, Národní balet v Amsterdamu, Opera de Bordeaux, Teatro Massimo v Palermu, veronská aréna či janovské Teatro Carlo Felice a Maďarský státní balet v Budapešti. Od roku 2004 se věnuje práci baletního mistra a inscenování klasických baletů (např. Korzár v Kazani, Labutí jezero v Teatro Municipal Rio de Janeiro, Bajadéra v Mariboru, Esmeralda v Mnichově, Chopiniana v Brazílii, Slavík v Teatro Massimo v Palermu atd.). „Spolupráce s choreografkou a primabalerínou světového formátu, která má bohaté mezinárodní zkušenosti s velkými – nejen evropskými – domy, je pro nás obrovským přínosem. Jsem velmi rád, že Yelena Pankova s naším souborem pracuje; protože je stále výbornou tanečnicí, má neskutečně moc co předávat zejména dámské složce našeho souboru,“ doplňuje Jiří Pokorný.
Veřejně přístupná generální zkouška baletu Raymonda se koná 18. listopadu v 10.30 hod. Zdroj: DJKT
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Karel Janečka, emeritní sólista Baletu ND Brno
zprávy -
Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
zprávy -
Forman – Divadlo na Kampě mluví, tančí a zpívá
recenze -
Zemřela Marcela Martiníková, hvězda Baletu Praha a múza Pavla Šmoka
zprávy -
Anne Teresa de Keersmaeker čelí obvinění z psychologického teroru svého souboru
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Věra
Úžasný člověkMichal Šebor: „Role Matky Simony je jedna z mých nezapomenutelných srdečních záležitostí.“
před 3 dny
Veronika Rehbergerová
Dobrý den, dovolila bych si upozornit na chybu, která se nachází hned v úvodní tučně psané části kritiky. Paní…Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance
před 12 dny
Jana Bohutínská
Stále přesně nechápu, z jakého důvodu se umělecká obec proti tomu, jak ministerstvo kultury celý status nakonec…Status umělce. Dobře mířená střela, která minula cíl
před 14 dny
MIRCOU
BRAVO, BRAVO AND BRAVO AGAIN ...Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
před 27 dny
Milan B
Další smutná kauza. Občané Brna mají to, co si zvolili!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
před 41 dny
Andrea
Nechápu, jak může jídlo dostat přednost před kulturou a pohybovými aktivitami. Hanba vedení Brna!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Josef Bartoš
Dobrý den, paní Rehbergerová,jak už jsem vám odepisoval na e-mail – za chybu se omlouváme a v textu (po konzultaci s…
Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance