Premiéra baletu Raymonda v Plzni
zprávy
Původní premiéra baletu se konala v roce 1898 v Mariinském divadle v Petrohradě, kde Alexander Glazunov pracoval na partituře podle požadavků choreografa, tehdy již osmdesátiletého „cara ruského baletu“ Mariuse Petipy. Základní linkou baletu je středověká legenda, v níž ožívají rytířské časy, kdy krásná hraběnka Raymonda de Doris, zasnoubená s rytířem Jeanem de Brienne, je po jeho odchodu do války vystavena vášnivému dvoření mužného a charismatického saracénského velmože Abdérachmana. Boj o půvabnou Raymondu se neodehrává jen mezi soupeřícími muži, ale také v srdci hlavní hrdinky. Kvalitní hudební partitura Alexandra Glazunova skýtá inscenátorům bohaté možnosti uplatnění vlastní invence při větší dramatizaci libreta i oživení příběhu a postav při zachování stylové interpretace klasického baletního odkazu. Tak by tomu mělo být i tentokrát. Inscenátorka chystá méně prvoplánovou verzi baletu, kterému byla naivita vyčítána už někdejší dobovou kritikou: „Má choreografie z té původní Petipovy vychází tak v 90 procentech, největší zásahy jsou obsaženy v libretu, kde jsem si dovolila ve větší míře uplatnit vlastní invenci. V inscenacích, vycházejících z původního libreta, se diváci dočkají happy endu. To mi ale připadalo až příliš pohádkové, naše verze více souzní s životní realitou. Ale i když nemá šťastný konec, věřím, že závěrečnou katarzi nepostrádá.“
V divadelní historii Plzně bude tento titul, který je trvalou součástí repertoáru světoznámých baletních scén, nastudován poprvé. V České republice jej měli diváci možnost zhlédnout jen v Národním divadle v Praze (naposledy prem. v roce 2001) a v Brně (2008).
Jelena Pankova má za sebou především bohatou taneční kariéru. Byla primabalerínou baletu Mariinského divadla, kde debutovala rolí Kitri v Donu Quijotovi. Tančila stěžejní role ve velkých klasických baletech jako Giselle, Spící krasavice, La Sylphide, Korzár atd., nastudovala také hlavní roli v prvním ruském provedení Balanchinovy Skotské symfonie. V sezoně 1991/92 byla jako primabalerína Anglického národního baletu v Londýně označena za „tanečnici roku“, v sezoně následující byla primabalerínou v Cincinnati. Poté celé desetiletí (1993-2003) působila v Bavorském státním baletu v Mnichově. S tímto souborem tančila v prvním německém uvedení Bajadéry (Nikija) a vedle četných velkých klasických partů vytvořila také mnoho hlavních rolí v neoklasických kusech jako Crankův Romeo a Julie či Oněgin, Neumeierova Dáma s kaméliemi, Brief Fling (Krátký flirt) Twyly Tharpové, Zakouski Petera Martinse ad. Byla pozvána, aby ztvárnila Giselle a Carmen Rolanda Petita, hostovala na významných evropských scénách: Teatro alla Scala v Miláně, Národní balet v Amsterdamu, Opera de Bordeaux, Teatro Massimo v Palermu, veronská aréna či janovské Teatro Carlo Felice a Maďarský státní balet v Budapešti. Od roku 2004 se věnuje práci baletního mistra a inscenování klasických baletů (např. Korzár v Kazani, Labutí jezero v Teatro Municipal Rio de Janeiro, Bajadéra v Mariboru, Esmeralda v Mnichově, Chopiniana v Brazílii, Slavík v Teatro Massimo v Palermu atd.). „Spolupráce s choreografkou a primabalerínou světového formátu, která má bohaté mezinárodní zkušenosti s velkými – nejen evropskými – domy, je pro nás obrovským přínosem. Jsem velmi rád, že Yelena Pankova s naším souborem pracuje; protože je stále výbornou tanečnicí, má neskutečně moc co předávat zejména dámské složce našeho souboru,“ doplňuje Jiří Pokorný.
Veřejně přístupná generální zkouška baletu Raymonda se koná 18. listopadu v 10.30 hod. Zdroj: DJKT
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?