Premiéra baletu Raymonda v Plzni

Baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni sáhl pro první inscenaci letošní sezóny do zlatého fondu baletního repertoáru: v soboru 19. listopadu se ve Velkém divadle uskuteční premiéra Raymnody v nastudování tanečnice a choreografky Jeleny Pankovy. „Glazunovovu Raymondu záměrně zařazuje baletní soubor DJKT do svého repertoáru z důvodu uchovávání a obnovování klasického baletního odkazu,“ vysvětluje šéf plzeňského baletu Jiří Pokorný, „Raymonda je typickým baletním představením postromantické éry na pozadí romantického příběhu ze středověké Francie, kde hraje hlavní roli čest, čistota a láska. Divákovi je nabízen klasický tanec ve své vrcholné technické formě v podobě pas de deux, variací nebo efektních sborových charakterních scén v bohaté scénické a kostýmní výpravě.“
Původní premiéra baletu se konala v roce 1898 v Mariinském divadle v Petrohradě, kde Alexander Glazunov pracoval na partituře podle požadavků choreografa, tehdy již osmdesátiletého „cara ruského baletu“ Mariuse Petipy. Základní linkou baletu je středověká legenda, v níž ožívají rytířské časy, kdy krásná hraběnka Raymonda de Doris, zasnoubená s rytířem Jeanem de Brienne, je po jeho odchodu do války vystavena vášnivému dvoření mužného a charismatického saracénského velmože Abdérachmana. Boj o půvabnou Raymondu se neodehrává jen mezi soupeřícími muži, ale také v srdci hlavní hrdinky. Kvalitní hudební partitura Alexandra Glazunova skýtá inscenátorům bohaté možnosti uplatnění vlastní invence při větší dramatizaci libreta i oživení příběhu a postav při zachování stylové interpretace klasického baletního odkazu. Tak by tomu mělo být i tentokrát. Inscenátorka chystá méně prvoplánovou verzi baletu, kterému byla naivita vyčítána už někdejší dobovou kritikou: „Má choreografie z té původní Petipovy vychází tak v 90 procentech, největší zásahy jsou obsaženy v libretu, kde jsem si dovolila ve větší míře uplatnit vlastní invenci. V inscenacích, vycházejících z původního libreta, se diváci dočkají happy endu. To mi ale připadalo až příliš pohádkové, naše verze více souzní s životní realitou. Ale i když nemá šťastný konec, věřím, že závěrečnou katarzi nepostrádá.
V divadelní historii Plzně bude tento titul, který je trvalou součástí repertoáru světoznámých baletních scén, nastudován poprvé.  V České republice jej měli diváci možnost zhlédnout jen v Národním divadle v Praze (naposledy prem. v roce 2001) a v Brně (2008).
Jelena Pankova má za sebou především bohatou taneční kariéru. Byla primabalerínou baletu Mariinského divadla, kde debutovala rolí Kitri v Donu Quijotovi. Tančila stěžejní role ve velkých klasických baletech jako Giselle, Spící krasavice, La Sylphide, Korzár atd., nastudovala také hlavní roli v prvním ruském provedení Balanchinovy Skotské symfonie. V sezoně 1991/92 byla jako primabalerína Anglického národního baletu v Londýně označena za „tanečnici roku“, v sezoně následující byla primabalerínou v Cincinnati. Poté celé desetiletí (1993-2003) působila v Bavorském státním baletu v Mnichově. S tímto souborem tančila v prvním německém uvedení Bajadéry (Nikija) a vedle četných velkých klasických partů vytvořila také mnoho hlavních rolí v neoklasických kusech jako Crankův Romeo a Julie či Oněgin, Neumeierova Dáma s kaméliemi, Brief Fling (Krátký flirt) Twyly Tharpové, Zakouski Petera Martinse ad. Byla pozvána, aby ztvárnila Giselle a Carmen Rolanda Petita, hostovala na významných evropských scénách: Teatro alla Scala v Miláně, Národní balet v Amsterdamu, Opera de Bordeaux, Teatro Massimo v Palermu, veronská aréna či janovské Teatro Carlo Felice a Maďarský státní balet v Budapešti. Od roku 2004 se věnuje práci baletního mistra a inscenování klasických baletů (např. Korzár v Kazani, Labutí jezero v Teatro Municipal Rio de Janeiro, Bajadéra v Mariboru, Esmeralda v Mnichově, Chopiniana v Brazílii, Slavík v Teatro Massimo v Palermu atd.). „Spolupráce s choreografkou a primabalerínou světového formátu, která má bohaté mezinárodní zkušenosti s velkými – nejen evropskými – domy, je pro nás obrovským přínosem. Jsem velmi rád, že Yelena Pankova s naším souborem pracuje; protože je stále výbornou tanečnicí, má neskutečně moc co předávat zejména dámské složce našeho souboru,“ doplňuje Jiří Pokorný.

Veřejně přístupná generální zkouška baletu Raymonda se koná 18. listopadu v 10.30 hod. Zdroj: DJKT

Témata článku

Tanec