Premiéra baletu Spartakus v Plzni již za několik dní
zprávy
Balet Spartakus, zachycující příběh thráckého otroka a gladiátora, jenž se stal vůdcem největší vzpoury otroků v římské říši (73–71 př.n.l.), měl světovou premiéru v Leningradě v r. 1956. Aram Chačaturjan v něm plně uplatnil svůj osobitý styl, těžící ze spojení arménských folklorních prvků s tradicí ruské symfonické hudby 19. století a s podněty impresionistické instrumentace. Působivá hudba nepřestává lákat mnohé světové tvůrce, titul sám se pro svou náročnost stal prubířským kamenem interpretační vyspělosti baletních souborů. Na území České republiky byl Spartakus uveden za uplynulých šedesát let pouze pětkrát: dvakrát v Národním divadle v Praze (chor. Jiří Blažek – 1957, 1976), dvakrát v Brně a jednou v Ostravě. V Plzni byla z Chačaturjanova baletního díla pouze v r. 1975 nastudována Gajané, dvakrát pak tančil soubor na jeho symfonickou suitu Maškaráda (v letech 1965 a 1994).
Vloni mohli diváci zhlédnout v kině v přímém přenosu monumentální představení Spartaka z moskevského Velkého divadla. Inscenace Jiřího Pokorného se ubírá jinou cestou: „Vycházíme ze stejného libreta Nikolaje Volkova, ale nejde nám jen o atraktivní bojové scény. Obohacením o různé dějové detaily chceme postihnout také rozkol mezi vůdci povstání a myšlenkové pozadí těch událostí vůbec, ale i kontrast mezi tehdejším životem na venkově a zhýralý prostředím Říma.“
Titulní roli Spartaka nastudovali Petr Hos a Richard Ševčík, jeho ženu Frygii ztělesní Jarmila Dycková s Nelou Mrázovou. V dalších rolích se představí Miroslav Hradil, Michal Kováč a Martin Šinták (Crassus), Martina Diblíková, Michaela Hosová a Kristýna Piechaczková (Aegina). Michal Kováč s Martinem Šinták budou alternovat i v roli Spartakova odpůrce Harmodia, výraznou postavu majitele gladiátorské školy Batiata vytvoří doyen plzeňského baletu Jiří Žalud. Výpomoc v bojových scénách poskytne tanečníkům skupina historického šermu Dominik vedená Karlem Basákem. Za dirigentským pultem stane Jiří Štrunc, v jehož bohatém repertoáru se tak poprvé objeví baletní titul. Scénu vytvořil Tomáš Moravec, kostýmy Tomáš Kypta.
Protože premiéra Spartaka připadá právě na Noc divadel, chystají se divadelníci využít atmosféry antického Říma i pro tento účel. Zákulisím budou návštěvníky provázet postavy v dobovém oblečení a i jinak budou prohlídky tímto námětem tematizovány. Zdroj: DJKT
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
pierrot_le_fou
Romane, moc díky za tu první reakci. Cením si na ní zejména toho, že se pokouší otevřít prostor k rozmluvě o věci jako…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 7 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 8 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Hana Polanská
Je škoda, že v článku není uvedeno, kdo za tím štěstím, že máme Hamiltona (a nejen jeho, ale i další dědice a ikony…Jakákoli jedinečnost. Julyen Hamilton zase v Praze