Premiéra Laterny magiky - Legendy magické Prahy
zprávy
Praha je město doslova opředené legendami a mýty, z nichž některé přibližuje tato nová multimediální inscenace: o nejznámějších obyvatelích Faustova domu – Faustovi a anglickém alchymistovi Edwardu Kelleyem, o Chanině, dceři židovského obchodníka, která odmítá nabízené ženichy a vedena láskou tajemného Pána řeky Vltavy vstupuje do řeky a vracívá se po střechách jen v podobě zelené kočky, o tajemných setkáních císaře Rudolfa II. s filozofem a mystikem a velkou osobností pražské židovské kultury rabínem Löwem a jeho Golemem, a konečně o legendě spojené s vytvořením Staroměstského orloje. Příběhy, kterými diváci projdou, stmeluje postava Kráčivce, průvodce celým dějem i aktéra událostí.
Režie celé produkce se ujal zakladatel černého divadla Jiří Srnec, který v letošním roce oslaví své 80. narozeniny. Hudbu k inscenaci zkomponoval Kryštof Marek, klavírista, jazzový muzikant i autor soudobé hudby. Choreografie byla svěřena do rukou Petra Zusky, šéfa baletu Národního divadla. Další zkušení tvůrci se chopili výpravy: kostýmy a masky pro inscenaci navrhla akademická malířka Šárka Polak Hejnová, scénografického řešení se ujal dlouholetý spolupracovník Laterny magiky, architekt Miloslav Heřmánek. Jedná se vesměs o tým tvůrců, kteří jsou větší či menší měrou spjatí s Laternou magikou.
„Nápad inscenovat nově Ahasvera vyšel od pana šéfa Prokeše. V představení je převaha legend, které vznikly v pražském ghettu,“ říká režisér inscenace Jiří Srnec: „Měli jsme dojem, že bude vhodné využít pro Laternu tohoto osvědčeného a jaksi nadčasového tématu a byli bychom rádi, kdyby zaujalo i českého diváka. Mým záměrem je vyznat se z lásky k tomuto místu, kde žiji, k městu, které má velikou magii pro každého, kdo je ochoten ji vnímat.“ K tvorbě inscenace uvádí: „Legendy magické Prahy stojí na principech Laterny magiky, jsou tu ale použity i prvky černého divadla, ačkoli jen v malé míře, zvláštností je pět postav, které jsou dílem v černém a dílem ve zlatém a vystupují tak, že někdy vidět jsou a někdy ne, je to zase trochu jiná forma černého divadla.“
O spolupráci s choreografem Petrem Zuskou říká: „Mám samozřejmě určité představy, které s Petrem Zuskou probírám. Pro mne je pocta, že je ochotný pracovat na mé inscenaci, obdivuji jeho práci a invenci, s jakou tvoří. Na některých věcech si ale stojím, v mém divadle je například vždycky místo pro improvizaci, proto je mi třeba blízký William Forsythe. Chci po tanečnících, hercích, aby dělali to, co v daný moment cítí, a rád bych taková místa měl i tady v Legendách.“
Scénograf Miloslav Heřmánek přibližuje některé technické detaily inscenace: „Jedná se o kinetický systém ekranů kombinovaný s prvky tradiční dekorace. Pohyblivé lamely mohou členit prostor vytvářením různých konfigurací a formátů. Vedle toho se používají také plošné transparentní materiály umožňující prolínání obrazu a živého aktéra. Promítat budeme někdy také na součásti kostýmu.“ Zdroj: Laterna magika Foto: Lukáš Žentel a Hana Smejkalová
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 42 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 44 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 45 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 46 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 60 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 62 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?