Premiéra v Plzni: Anna Karenina

Plzeňský balet chystá na víkend první premiéru této sezóny – balet Anna Karenina v choreografii Libora Vaculíka a na hudbu Dimitrije Šostakoviče. Premiéra se uskuteční 17. listopadu ve Velkém divadle v Plzni. O výpravu se postarali Martin Černý a kostýmní návrhář Roman Šolc. Libor Vaculík je v Plzni frekventovaným tvůrcem, je autorem zdejšího nejúspěšnějšího tanečního titulu Edith – vrabčák z předměstí a naposledy v Plzni inscenoval balet Zvoník od Matky Boží (2010). O výběru nového titulu na repertoár plzeňského baletu říká: „Celý ten nápad vznikl jako můj dárek pro Zuzku Pokornou k jejím čtyřicátinám, když jsme s Jirkou Pokorným přemýšleli o dalším mém titulu pro plzeňský soubor. Shodou okolností Anna Karenina byl můj úplně první balet, ve kterém jsem tancoval, Vronského v Bratislavě 1976. Také jsme tenkrát dělali Ščedrina. Znovu jsem si to pustil a přišlo mi, že ta hudba je strašně komplikovaná, není hezká na první poslech. Čajkovskij, na kterého se to taky dělá, má výhodu, že to je známá a krásná hudba, hned „vleze“ do ucha. A Šostakovič je kompromis mezi nimi oběma. A co se příběhu týče, soustředím se vyloženě na trojúhelník Anna – Vronskij – Karenin.
Příběh osudové lásky tragické hrdinky románu L. N. Tolstého vydaného 1878 se svého baletního zpracování dočkal téměř po sto letech. První tančící Kareninou byla primabalerína Velkého divadla v Moskvě Maja Plisecká. Hudbu k baletu pro ni napsal její manžel, ruský skladatel Rodion Ščedrin. Premiéra se uskutečnila v r. 1972, o čtyři roky vznikla filmová verze opět s Majou Pliseckou v hlavní roli a zároveň v její choreografii. Následující baletní verze Anny Kareniny měla svou světovou premiéru v r. 2005 v Petrohradě, choreograf Boris Eifman pro ni použil hudbu Petra Iljiče Čajkovského.
V plzeňském divadle byl Ščedrinův balet nastudován na sklonku roku 1977. Přes značný odstup let utkvěla tato inscenace v paměti diváků neobyčejně živě. Pro představitelku titulní postavy Libuši Královou se Karenina stala životní rolí, za niž získala Cenu Českého literárního fondu 1979. S obzvlášť silnými emocemi prožívali rozloučení s tímto titulem účastníci derniéry 22. října 1980, tři roky po premiéře. Závěrečné představení bylo zároveň loučením tanečníků a příznivců baletu s Velkým divadlem před jeho pětiletou rekonstrukcí.
V inscenaci se představí stálice plzeňského baletu, ale také hosté z Prahy: „Není to z důvodu nekvality plzeňských tanečníků, ale z důvodů typologie – prostě jsem v souboru nenašel pro mne vhodná dvě kompletní obsazení. Tak jako když jsem dělal Zvoníka, bylo hned jasné, že je to představení, které šiju na míru Richardovi Ševčíkovi, jemuž jen o vlásek unikla za postavu Quasimoda Cena Thálie. Do pražského obsazení počítám i Zuzku Pokornou jako emeritní sólistku Národního divadla. Hostem bude současný šéf baletu ND Petr Zuska jako Karenin a jeden strašně šikovný mladý kluk Ondřej Vinklát jako Vronskij. V tomhle posunu, kdy se zralá žena zblázní do mladíka o 20 let mladšího, je pro mne ještě větší dramatický náboj,“ vysvětluje Libor Vaculík. Plzeňský trojlístek tvoří Michaela Musilová, Milan Maláč a Petr Hos. Zdroj: DJKT

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: