Premiéra v Plzni: Anna Karenina
Příběh osudové lásky tragické hrdinky románu L. N. Tolstého vydaného 1878 se svého baletního zpracování dočkal téměř po sto letech. První tančící Kareninou byla primabalerína Velkého divadla v Moskvě Maja Plisecká. Hudbu k baletu pro ni napsal její manžel, ruský skladatel Rodion Ščedrin. Premiéra se uskutečnila v r. 1972, o čtyři roky vznikla filmová verze opět s Majou Pliseckou v hlavní roli a zároveň v její choreografii. Následující baletní verze Anny Kareniny měla svou světovou premiéru v r. 2005 v Petrohradě, choreograf Boris Eifman pro ni použil hudbu Petra Iljiče Čajkovského.
V plzeňském divadle byl Ščedrinův balet nastudován na sklonku roku 1977. Přes značný odstup let utkvěla tato inscenace v paměti diváků neobyčejně živě. Pro představitelku titulní postavy Libuši Královou se Karenina stala životní rolí, za niž získala Cenu Českého literárního fondu 1979. S obzvlášť silnými emocemi prožívali rozloučení s tímto titulem účastníci derniéry 22. října 1980, tři roky po premiéře. Závěrečné představení bylo zároveň loučením tanečníků a příznivců baletu s Velkým divadlem před jeho pětiletou rekonstrukcí.
V inscenaci se představí stálice plzeňského baletu, ale také hosté z Prahy: „Není to z důvodu nekvality plzeňských tanečníků, ale z důvodů typologie – prostě jsem v souboru nenašel pro mne vhodná dvě kompletní obsazení. Tak jako když jsem dělal Zvoníka, bylo hned jasné, že je to představení, které šiju na míru Richardovi Ševčíkovi, jemuž jen o vlásek unikla za postavu Quasimoda Cena Thálie. Do pražského obsazení počítám i Zuzku Pokornou jako emeritní sólistku Národního divadla. Hostem bude současný šéf baletu ND Petr Zuska jako Karenin a jeden strašně šikovný mladý kluk Ondřej Vinklát jako Vronskij. V tomhle posunu, kdy se zralá žena zblázní do mladíka o 20 let mladšího, je pro mne ještě větší dramatický náboj,“ vysvětluje Libor Vaculík. Plzeňský trojlístek tvoří Michaela Musilová, Milan Maláč a Petr Hos. Zdroj: DJKT