ProART Festival 2014: Tělo mezi hlasem a obrazem
zprávy
Mezi prvními umělci se na festivalu představí Iva Bittová, jež v Brně o víkendu 19. - 20. uvede svou pěveckou masterclass pro 30 účastníků. Kromě v Domě umění si její účastníci zazpívají i v „červeném kostele“ Jana Amose Komenského na Joštove ulici. V neděli se poté plně rozjedou další workshopy, mj. v žánrech klasického, moderního a současného tance, tanečního divadla, herectví, jógy, Pilates, klavíru, smyčců a fotografie.
Pondělkem 21. července následně odstartuje v divadle i večerní program projektem USPUD_emoticon pořádající ProART Company. Půjde o přenesení květnové premiéry – s hudbou Erika Satieho a elektroakustické dvojice Piano Interrupted Toma Hodge a Franze Kirrmanna – ze slavné brněnské Vily Tugendhat do divadelních prostor.
V úterý 22 7. se představí hostující soubor Budapest Dance Theatre s choreografií Moje dcera, Anna Franková. ProART vedle toho uvede choreografie Martina Dvořáka a Izraelce Nira Ben Gala věnované českým mučedníkům své doby – Miladě Horákové a Janu Palachovi.
V následujícím večeru vystoupí japonská tanečnice Yukie Koji s představením Plavkyně, v doprovodu Divadla Kolonie s inscenací Stíny rakouské držitelky Nobelovy ceny Elfriede Jelinekové v režii Lucie Ferenzové z pražského divadla Na zábradlí. Druhý den bude patřit dvěma mužským sólistům - Olafu Reineckemu z Německa s choreografií Büchsenlicht o pocitech interpreta na jevišti autorky Baerbel Stenzeberger a Hyginu Delimat z Polska v autorské choreografii inspirované sterilitou panelových domů - For Living In.
V páteční podvečer 25. 7. se ponese v duchu hudby a sice účastníků klavírní masterclass Richarda Pohla a smyčcové třídy Graffova kvarteta. Poté od 20 hodin přijde na řadu slovenský soubor Elledanse se svým nejnovějším představením YouMake Remake izraelské choreografky Renany Razy. V tomto představení se prolíná tanec s novým společenským fenoménem – YouTube.
Sobotní závěr festivalu obstarají studentské projekty Neila Parise z Anglie a domácí Kamily Valůškové z HaDivadla. Po pauze bude uveden jako work in progress projekt k Roku české hudby Motion Scores na hudbu deseti českých skladatelů od deseti mezinárodních choreografů. První ukázky budou patřit tvůrcům – Eranu Gisinovi, Vladimíru Šoltýsovi, Neilu Parisovi a Baerbel Stenzeberger.
Pražský týden odstartuje operní pěvec Adam Plachetka, koncem června debutující v milánské La Scale. O víkendu 26.–27. července uvede svou pěveckou masterclass pro 6 vybraných zpěváků. V neděli se poté plně rozjedou další multižánrové workshopy. Úterkem 29. července následně odstartuje v divadle NoD i večerní program festivalu projektem USPUD_emoticon. Ve středu 30. 7. na prkna NoD zavítá choreograf Nadar Rosano z Izraele a Slovenka Eva Klimáčková tvořící v Paříži. Trojdílný večer nabídne tři různé pohledy na současný tanec s rozdílným kulturním i společenským background. Inovace i tradice v jednom večeru: Off Line - Move - Asphalt.
Čtvrteční večer bude patřit domácí ProART Company v choreografiích věnovaných Miladě Horákové a Janu Palachovi tvůrců Nira Ben Gala z Izraele a Martina Dvořáka. Ty doplní italský soubor MDdanza s variací na Tristana a Isoldu v choreografii Veronicy Sassi.
V pátek na jeviště NoD zavítají postavy tří mušketýrů ze stejnojmenného Dumasova románu v choreografii Fenii Apostolou a Konstantina Kasiarise z Řecka. V sobotu přijde na řadu slovenský soubor Elledanse se svým nejnovějším představením YouMake Remake izraelské choreografky Renany Razy.
Samotný závěr festivalu obstará zpěvačka Bára Basiková s adepty vlastní pěvecké masterclass a účastníci hereckých a tanečních searching projektů Evy Klimáčkové a Lucie Ferenzové. Po pauze od 20h bude uveden jako work in progress projekt k Roku české hudby Motion Scores na hudbu deseti českých skladatelů od deseti mezinárodních choreografů. První ukázky budou patřit tvůrcům - Eranu Gisinovi, Vladimíru Šoltýsovi, Neilu Parisovi, Baerbel Stenzeberger, Janu Březinovi, Leonie Wahl, Gabrielu Wongovi a Evě Klimáčkové.
Umělecký ředitel Martin Dvořák k večernímu programu dodává: „Letošní festival se nese v duchu nadžánrovosti. Proto to motto "Tělo jako hlas - Slovo jako obraz". Snažili jsme přizvat hosty, kteří nejsou úplně žánrově vyhranění, propojují umělecká odvětví a hledají nové cesty. Inspirují se literaturou, krásným uměním, reagují na nějaká sociální témata či objevují sami pro sebe novou a nezvyklou jevištní estetiku. Věřím, že všichni hostující umělci letošního festivalu přinášejí své umělecké výpovědi na vysoké profesní úrovni a s otevřeným srdcem.“
Kurzy, určené laikům a profesionálům, jsou odstupňovány podle obtížnosti. Letos vyučuje celkem 29 pedagogů z jedenácti světových zemí. V Brně je dějištěm festivalu Divadlo na Orlí / Hudebně-dramatická laboratoř JAMU. V Praze se festival odehraje tradičně v prostorách Státní opery Národního divadla, večerní program pak v Experimentálním prostoru Roxy / NoD. Více na http://www.proart-festival.cz/ Zdroj: ProART
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 35 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 37 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 38 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 39 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 53 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 55 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?