ProART uctí dílo skladatelky Kaprálové a básníka Blatného v brněnské vile Tugendhat
zprávy
Projekt režiséra a choreografa Martina Dvořáka, uměleckého šéfa ProART Company, si nedává za cíl pouze interpretovat stávající díla obou umělců, ale reagovat na ně a iniciovat dnešní umělce k další tvorbě v již zmíněných uměleckých sférách s odkazem na díla obou autorů - skladatelky a dirigentky Kaprálové a básníka Blatného. V projektu pro herečku HaDivadla Kamilu Valůškovou, tanečníky Irenu Bauer a Martina Dvořáka, klavíristu Kostiantyna Tyshka a skladatele Omara Rojas Ruize a Františka Chaloupku stanou jako výchozí body tvůrčího procesu klavírní tvorba Kaprálové a básnické dílo Blatného. V novém díle jde ale především o to, jak současní žijící umělci čerpají inspiraci z děl V. Kaprálové a I. Blatného a včleňují ji do vlastní autorské tvorby. V rámci tvorby společné inscenace pak tvůrci ovlivňují i sebe navzájem.
„Tři aktéři budou reflektovat nejen samotnou hudbu, ale i text. Text bude volně plynout v tichu i přes hudbu. Cílem je prolnout všechny tři inspirační proudy: hudbu - text - pohyb, tanec, výraz interpretů. Scénický tvar nesleduje životní osud Kaprálové ani Blatného, ale pocity z něj, emoce hudby a její vliv na novou kompozici skladatelů Rojas Ruize a Chaloupky, stejně jako textovou kompozici, autora projektu, choreografa a režiséra Martina Dvořáka. Ve finále i dramatickou linii zastupovanou herečkou a tvůrčí potenciál tanečníků. Jde o jakési propojení kruhu odlišných uměleckých disciplín, které na sebe musí vzájemně reagovat a komunikovat,“ dodávají tvůrci.
Jde jim o nový inscenační přístup s cílem multižánrovosti a uměleckého dialogu. Snahou je pokusit se aplikovat tvůrčí postupy jednotlivých uměleckých odvětví (divadlo, tanec, hudba, kompozice) do odlišné žánrové sféry..
„V Kaprálové a Blatném nachází nejen město Brno, ale i celá národní kulturní obec dva geniální umělce, jejichž tvorba stojí neprávem ve stínu jiných prominentů. Dejme příležitost zaostřit kulturní objektiv právě na tyto dva stínové velikány národní kultury i jinou než-li koncertní či literární formou,“ uzavírají organizátoři.
Více: www.proart-festival.cz
Zdroj: ProART
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr