Letos uplyne přesně padesát let od doby, kdy byl do čela zavedeného, avšak mezinárodně nepříliš známého baletního souboru v západoněmeckém Stuttgartu jmenován choreograf londýnského Sadler's Wells Ballet (dnes Royal Ballet) John Cranko. Jeho příchod znamenal začátek éry trvající dvanáct let, jež je dnes považována za nejúspěšnější kapitolu stuttgartské baletní historie vůbec; Cranko sám na ní měl lví podíl nejen jako umělecký šéf baletu, ale také jako jeden z nejvýznačnějších choreografů minulého století. Již na počátku svého působení v čele souboru se tehdy 34letý umělec obklopil řadou mimořádných osobností, jako byli Egon Madsen, Richard Cragun, Birgit Keil, Ray Barra a brazilská tanečnice Marcia Haydée, jež se záhy stala jeho múzou a primabalerínou ansámblu.
Mezi klíčové faktory, díky nimž Stuttgarter Ballett pod jeho vedením dosáhl celosvětového věhlasu patřily důraz na komplexní, různorodý repertoár a Crankova soustavná práce na rozvíjení potenciálu tanečníků ve svém souboru, v neposlední řadě pak pochopitelně i jeho výjimečné nadání pro choreografii.
To si dnes většina diváků spojuje především s třemi celovečerními dějovými balety: Romeo a Julie (1959, ve Stuttgartu 1962), Oněgin (1965, nová verze 1967) a Zkrocení zlé ženy (1969). Severoamerické turné, následující krátce po premiéře posledního zmíněného kusu bylo fenomenálním úspěchem a ústy newyorského tanečního kritika Cliva Barnese se poprvé začalo mluvit o „stuttgartském baletním zázraku“. Do té doby nepříliš známý ansámbl se pak pod značkou The Stuttgart Ballet brzy zařadil mezi přední baletní soubory své doby, což mu zajistilo cestu na jeviště věhlasných světových divadel
Na domácí scéně pak Cranko postavil i další kusy, jako jsou Jeu de Cartes, Opus 1 a Iniciály R.B.M.E, svůj podíl na utváření estetické koncepce souboru však měli i hostující choreografové, jako například Kenneth MacMillan a Peter Wright, a posléze i tanečníci, které Cranko sám k choreografii přivedl, především William Forsythe, John Neumeier a Jiří Kylián. Oslavy 50. výročí Stuttgart Balletu probíhají od 4. února v rámci festivalu pořádaného na jevištích Operního domu a Státního divadla ve Stuttgartu. Na programu jsou mimojiné ukázky současného repertoáru domácího souboru, vystoupení hostů s ním spojených, slavnostní galapředstavení, setkání absolventů a bývalých členů ansámblu, jakož i další aktivity pro širší veřejnost. Zdroj: http://www.staatstheater.stuttgart.de/start.htm ad.
Půlstoletí „stuttgartského baletního zázraku“
zprávy
Diskuze
Přidat komentářDIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
duben 2021
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
3 | ||||||
NEJČTENĚJŠÍ
-
Václav Janeček (AMU) a David Strnad (JAMU): „Jedinou možností je návrat studentů na taneční sály a do výuky.“
rozhovory -
Martha Graham – Jako Picasso ve světě tance
osobnosti -
Zemřel Bronislav Roznos
zprávy -
Krajina – taneční film v choreografii Martina Dvořáka
tanec z gauče -
„Vyčítali nám, že jednáme nejednotně,“ říká Martin Kolda o vzniku nové organizace
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Jana Novotna
Jako milovník, ne odborník nemám moc šancí v taneční sféře věci měnit. Přála bych si, aby zde byla taneční komunita…Delikátní záležitost
před 3 dny
Roman Vašek
Díky za upozornění na dokument. Vize cesty Baletu ND je vskutku dokonale amorfní.Delikátní záležitost
před 4 dny
Jana Novotná
Může vzniknout něco výjimečného, světového a přitom českého, když je záměr nicneříkající?…Delikátní záležitost
před 16 dny
Filip
Skvelá odborná recenze! Gratuluji!Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?
před 25 dny
Michal Dufek
Radime super!Michal Dufek
Novým uměleckým šéfem Laterny magiky se stává Radim Vizváry
před 34 dny
Honza Malik
Já jsem předpokládal, že jste večer viděla. Ať se Vám daří....Tanec okem kamery aneb Jak nepříznivé podmínky donutily tanečníky jednat
Jana Novotná
Myslím, že recenze a její závěrečné otázky dokonale odpovídají na to, nakolik je tento už sám o sobě ND naprosto nehodný…Puppet, Dos soles solos – Dvojitá sázka na jistotu?