Prokofjevovo baletní drama Romeo a Julie mělo světovou premiéru v Národním divadle Brno 30. prosince 1938 v choreografii legendy brněnského baletu Iva Váni Psoty. Premiéra nového nastudování baletu proběhne 8. března 2019 v Janáčkově divadle. Aktuální brněnské uvedení bude již sedmou premiérovou inscenací od roku 1938. Taneční zpracování Shakespearova dramatu je velmi oblíbené a mnozí proslulí choreografové vytvořili během 20. století legendární inscenace hrané po celém světě dodnes. Důvod, proč tomu tak je, lze hledat nejen ve věčně rezonujícím tématu tragické lásky, ale i v hudbě Sergeje Prokofjeva, která je považována za jeden z nejkrásnějších baletních opusů vůbec. Přestože se příběh nové brněnské inscenace neodehrává v historických kulisách a kostýmech renesanční Verony, ctí inscenátoři Shakespearovo drama a jeho hlavní motiv prvního vzplanutí lásky dvou mladých lidí.
Dominantním tématem baletu je ale nepřátelské rozdělení společnosti, z jejichž protipólů oba milenci pocházejí. „Téma, aktuální v době vzniku dramatu, zrodu Prokofjevova baletu a snad ještě více i dnes, přináší obraz rozdělené společnosti na my a oni, obraz střetu mezi svobodou a totalitou. Vždyť v celém světě jsme dnes svědky stejného dění. Je to pokušení současných elit pod rouškou disciplíny, uniformity, dodržování vlastních vnitřních pravidel, řádu a formálního pořádku směřovat k totalitě v konfrontaci se svobodomyslnou částí společnosti, vyznávající hodnoty osobní svobody, lidskosti, tolerance a myšlenkové kreativity. Záměrem tvůrců je zpracovat předlohu jako současné taneční drama, aktuální, rezonující dobou i se vkusem dnešního baletního diváka. Ambicí inscenace postavené na klasických hodnotách, ale inscenované současným uměleckým jazykem, je oslovit široké spektrum diváků zaměřených jak na klasickou baletní tvorbu, tak i na současné inscenační trendy v moderním tanci,“ dodávají zástupci Baletu NdB.
Na projektu Romeo a Julie spojili své tvůrčí síly umělci střední generace, jejichž cesty se v několika případech již v minulosti protnuly. Tři slovenští umělci, Mário Radačovský jako choreograf, Alexandra Grusková jako kostýmní výtvarnice a Marek Hollý jako scénograf se nedávno sešli při společné práci na světové premiéře taneční verze muzikálu West Side Story. Všichni jsou aktivními tvůrci působícími na Slovensku, v České republice i v zahraničí. K nim se pro inscenaci Romeo a Julie připojil český režisér Martin Glaser, jehož vklad do koncepce hudebně dramatického díla je klíčový. „Nebývá obvyklé, že k baletnímu představení si choreograf přibírá režiséra, v našem případě jde o záměr, který přispěje k progresivnímu pohledu na zpracování Shakespearova dramatu v tanci a je příslibem pro zvýšení umělecké kvality inscenace a interpretace díla,“ uzavírají zástupci Baletu NdB.
Zdroj: Balet NdB
Romeo a Julie k 80. výročí brněnské světové premiéry
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
rozhovory -
Zahrada, velký stůl a zmrzlina aneb Jak to dělají v ALTĚ. Rozhovor s mládím, které převezme zodpovědnost
rozhovory -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Václav Marcol
Známená to tedy, že pouze se znalosti klasického tance se absolvent uplatní špatně nebo dokonce vůbec? Učilo se dosud…Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
před 17 dny
Petr K.
> Jenomže je tady druhá strana mince a tou jsou diváci, již, mohu-li se dopustit generalizace, bývají na oblastech spíše…Labutí jezero bez kontroverzí, otázek i inspirace
před 17 dny
Petr K.
Překvapuje mě, že moderátorka i hostka se pustily do tématu "balet a rovnost", ale až ostentativně přehlížely snad…Čechová o genderu v baletu: Muži jsou za prince, v kolektivech vzniká divná dynamika
před 20 dny
Martin
Mé první Putyka představení a hned jsem si naběhl do něčeho, co patří myslim jinam. 30 min přenašeni objektů tam a zpět…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 20 dny
Baletoman
Tak jestli jste viděl Louskáčka jako krasobruslařskou show, tak jste hlavně vůbec neviděl balet, takže to moc nevypovídá…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
před 22 dny
Milan Podolec
Na "Louskáčkovi" jsem byl v Pardubicích dne 11. 11. 2024, děti po chvíli začaly odcházet a přiznám se, že i mně se…Louskáček – Kouzelný příběh – Půvabný, hravý, ale i strašidelný spektákl v Olomouci
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero