Spící krasavice se po více jak dvaceti letech vrací do Brna

Spící krasavice se po více jak dvaceti letech vrací do Brna

Spící krasavice se po více jak dvaceti letech vrací do Brna

Balet brněnského Národního divadla uvede 22. dubna 2017 Spící krasavici v nastudování choreografa Bachrama Juldaševa. Vznik tohoto pohádkového baletu spadá do období vlády cara Alexandra III. Poprvé byl uveden v roce 1890 a brněnskou premiéru připravoval v roce 1952 tanečník a choreograf Ivo Váňa Psota. Bylo to poslední Psotovo nastudování baletu, protože v době zkoušek náhle zemřel. Do brněnského divadla se Spící krasavice vrací po více než dvaceti letech. Poslední inscenace tohoto baletu byla na repertoáru v letech 1984–93.

„Snad nejnáročnější balet po všech jeho stránkách – svou hudební i taneční obtížností klade ohromné nároky na interprety, bohatostí a pompézností scénické a kostýmní výpravy pak na divadelní rozpočet. Výsledek ale stojí vždy za to. Jen úzký okruh divadel a baletních souborů je schopen dostát uměleckým a provozním nárokům tohoto základního kamene klasického baletního repertoáru. Naše inscenace bude akcentovat petrohradskou baletní tradici, proto byl osloven ruský baletní mistr a choreograf Bachram Juldašev, který Spící krasavici s naším souborem nastudoval. Více než sto let chodí generace diváků obdivovat pohádkový příběh princezny Aurory a prince Désiré, kdy nad jejich osudy svádí boj síly dobra a zla, Šeříková víla a zlá Carabosse. Nádherná hudba Čajkovského, geniální choreografická kompozice Petipy spolu s pohádkovou výpravou a výkony našeho sboru a sólistů slibují vrchol baletní sezony,“ dodávají zástupci Baletu NdB.
Ľudmila Várossová a Peter Čanecký ke kostýmům a scénografii říkají: „Jen pár let po uvedení premiéry Spící krasavice zažívalo obrovský úspěch, zejména ve Francii, hnutí art deco. Masivně ovlivnilo užité umění, zejména architekturu a design. Pro scénografii i kostýmní výpravu k naší inscenaci Spící krasavice jsme proto hledali analogii, inspiraci právě v umění počátku 20. století a rovněž v období rokoka, kde diváci dobové zasazení příběhu očekávají. Jednotlivé obrazy se nám otevírají jako dokonalé grafické listy pohádkové knihy, kde v magicky prosvětlených vitrážích ožívají taneční variace s famózní Čajkovského hudbou. Takže se vlastně pokoušíme o spojení a harmonii dvou výrazných historických stylů. Doufáme, že tímto bizarním spojením bude až puntičkářská výtvarná drobnokresba celého vizuálu v dokonalém souladu s brilantním tanečním uměním tohoto krásného díla.“

Bachram Juldašev
Narodil se v Taškentu v Uzbekistánu. Taneční vzdělání získal nejdříve v choreografickém učilišti v Taškentu a později na Ruské akademii klasického tance v Moskvě. Působil jako sólista baletních souborů státních divadel v Taškentu, Novosibirsku, Kazani, v Uffě, v Mariinském divadle, Michajlovském divadle a v souboru Choreografické miniatury Leonida Jakobsona v Sankt Petěrburgu a v Národním divadle v Istanbulu.
Po ukončení sólové kariéry začal působit jako baletní mistr a choreograf. Zkušenosti získané praxí si zdokonalil studiem na Petrohradské státní Konzervatoři a své vzdělání později završil akademickým titulem na choreografické fakultě Kyjevské národní univerzity kultury a umění. Působil jako baletní mistr v srbském Novém Sadu, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě, v Národním divadle v Bělehradě a posléze jako hostující baletní mistr a pedagog v SND Bratislava, Volksoper ve Vídni a v NdB. Je dlouholetým odborným pedagogem na Taneční konzervatoři Evy Jaczové v Bratislavě.

Zdroj: NdB

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: