Spící krasavice se po více jak dvaceti letech vrací do Brna
zprávy
„Snad nejnáročnější balet po všech jeho stránkách – svou hudební i taneční obtížností klade ohromné nároky na interprety, bohatostí a pompézností scénické a kostýmní výpravy pak na divadelní rozpočet. Výsledek ale stojí vždy za to. Jen úzký okruh divadel a baletních souborů je schopen dostát uměleckým a provozním nárokům tohoto základního kamene klasického baletního repertoáru. Naše inscenace bude akcentovat petrohradskou baletní tradici, proto byl osloven ruský baletní mistr a choreograf Bachram Juldašev, který Spící krasavici s naším souborem nastudoval. Více než sto let chodí generace diváků obdivovat pohádkový příběh princezny Aurory a prince Désiré, kdy nad jejich osudy svádí boj síly dobra a zla, Šeříková víla a zlá Carabosse. Nádherná hudba Čajkovského, geniální choreografická kompozice Petipy spolu s pohádkovou výpravou a výkony našeho sboru a sólistů slibují vrchol baletní sezony,“ dodávají zástupci Baletu NdB.
Ľudmila Várossová a Peter Čanecký ke kostýmům a scénografii říkají: „Jen pár let po uvedení premiéry Spící krasavice zažívalo obrovský úspěch, zejména ve Francii, hnutí art deco. Masivně ovlivnilo užité umění, zejména architekturu a design. Pro scénografii i kostýmní výpravu k naší inscenaci Spící krasavice jsme proto hledali analogii, inspiraci právě v umění počátku 20. století a rovněž v období rokoka, kde diváci dobové zasazení příběhu očekávají. Jednotlivé obrazy se nám otevírají jako dokonalé grafické listy pohádkové knihy, kde v magicky prosvětlených vitrážích ožívají taneční variace s famózní Čajkovského hudbou. Takže se vlastně pokoušíme o spojení a harmonii dvou výrazných historických stylů. Doufáme, že tímto bizarním spojením bude až puntičkářská výtvarná drobnokresba celého vizuálu v dokonalém souladu s brilantním tanečním uměním tohoto krásného díla.“
Bachram Juldašev
Narodil se v Taškentu v Uzbekistánu. Taneční vzdělání získal nejdříve v choreografickém učilišti v Taškentu a později na Ruské akademii klasického tance v Moskvě. Působil jako sólista baletních souborů státních divadel v Taškentu, Novosibirsku, Kazani, v Uffě, v Mariinském divadle, Michajlovském divadle a v souboru Choreografické miniatury Leonida Jakobsona v Sankt Petěrburgu a v Národním divadle v Istanbulu.
Po ukončení sólové kariéry začal působit jako baletní mistr a choreograf. Zkušenosti získané praxí si zdokonalil studiem na Petrohradské státní Konzervatoři a své vzdělání později završil akademickým titulem na choreografické fakultě Kyjevské národní univerzity kultury a umění. Působil jako baletní mistr v srbském Novém Sadu, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě, v Národním divadle v Bělehradě a posléze jako hostující baletní mistr a pedagog v SND Bratislava, Volksoper ve Vídni a v NdB. Je dlouholetým odborným pedagogem na Taneční konzervatoři Evy Jaczové v Bratislavě.
Zdroj: NdB
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 34 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 36 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 37 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 38 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 52 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 54 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?