Spící krasavice z Královského baletu v Londýně v přímém přenosu 19. března nejen v Biu Oko
zprávy
Ústřední roli spící krásky neboli princezny Aurory ztvární primabalerína Královského baletu Sarah Lambová. Modrooké plavovlásce ostrých, symetrických, velmi útlých rysů a vybroušených tanečních schopností padne uhrančivá pohádková role dokonale. V uměleckém přerodu z dětské princezničky do mladé ženy čelící čarodějnému prokletí Sarah exceluje. Technicky náročné finesy role dokazují, co ji opětovně vyneslo na vrchol londýnské první scény po nešťastném zdravotním incidentu v roce 2008, kdy si na zkoušce při kolizi zlomila čtyři kosti a na 9 měsíců musela přestat tančit. „Balet je můj život. Je to mé puzení, má vášeň a já vím, že to jednou skončí,“ nechala se slyšet v jednom z rozhovorů. „Cítím, že jsem v absolutním maximu. Jakmile tento stav jednou odezní, Sarah Lambová ztratí svoji identitu,“ odpověděla jinde v nadsázce na dotazy novinářů, když přemýšlela o uměleckém náporu takřka každé z posledních divadelních sezón. „Miluji i samotné přípravy a zkoušky, nikoli jen vlastní představení. Disciplína, píle, hodiny a hodiny cvičení, neutuchající odhodlání i při nepřízních osudu, všechny tyto cenné zkušenosti bych jednou ráda předávala dál,“ uvádí bostonská rodačka, která plánuje pedagogickou kariéru, až jednou podstoupí své místo primabaleríny mladším adeptkám.
Od Petipy nazpět k Petipovi
Jedno z nejzásadnějších děl klasického baletu Spící krasavice překvapivě nemělo lehké začátky. Poprvé bylo uvedeno v Petrohradě roku 1890 a ruské publikum nebylo na Čajkovského bohatou a myšlenkově i emocionálně náročnou symfonii připraveno, stejně jako na pestrobarevnou Vsevoložského výpravu a propracovanou choreografii Maria Petipy. Stačilo však pár let, aby Spící krasavice procitla ve své plné nádheře a umělecké síle a stala se jedním z nejslavnějších baletních opusů všech dob. A právě v Královském baletu v Londýně se stala mimořádnou charakteristickou ikonou repertoáru, která zde úctyhodně žije přes více než půl století. O její fenomenální úspěch se postarala hned první poválečná jevištní realizace legendární Ninette de Valois s úchvatnou scénou Olivera Messela.
V průběhu dalších dekád se zde přes některé dílčí snahy o nové interpretace Petipovy choreografie tvůrci vrátili k původnímu originálu. A ten vykrystalizoval až k nynější produkci, do níž se suverénní invencí baletu 21. století zasáhl tvůrčí talent Fredericka Ashtona, Anthonyho Dowella a také Christophera Wheeldona, jehož světově proslavilo baletní nastudování Alenky v říši divů.
Spící krasavice obsahuje v prvním dějství jednu z nejslavnějších baletních scén všech dob – tzv. „Růžové adagio“. Tato baletní sekvence je natolik oblíbená, že vedle bezpočtu citací a odkazů dochází i k její parodii (jako grotesku ji ostatně použil i sám Christopher Wheeldon ve zmiňované Alence v říši divů). Neméně slavný je dramatický vrchol díla, který spočívá v milostné scéně, kdy princ Florimund (jméno podle Perraultovy předlohy, v libretu Vsevoložského pojmenovaný Princ Désiré) v podání Stevna McRaeho probudí krásku z jejího kouzlem začarovaného zlého snu. Spící krasavici si nelze představit ani bez závěrečného svatebního plesu.
Flamenco v Aeru
Balet v kině kromě přenosů klasických baletů pokračuje i v uvádění tanečních děl z jiného žánru. Mimořádný cyklus záznamů flamenka z madridského Teatro Real pokračuje i březnu. Žižkovské kino Aero uvede 26. března dvojpředstavení Krvavá svatba + Suite Flamenca. Jde o výjimečné propojení baletu s tradičními španělskými tanci, jak je tělem i duší cítil světový tanečník a choreograf Antonio Gades a jak je uvádí baletní soubor nesoucí jeho jméno i současný tvůrcův odkaz. S Antoniem Gadesem je navíc spjata i filmová tvorba Carlose Saury – jejich spolupráce (např. Carmen či právě Krvavá svatba) proslavila andaluský tanec po celém světě. I flamenkové představení v Aeru bude svátkem pro všechny milovníky této ryzí španělské taneční vášně.
Spící krasavice
Královský balet v Londýně: Spící krasavice – přímý přenos
Balet o třech dějstvích s prologem | 190 min včetně přestávky
19. března 20:15 (Praha – Bio Oko, Brno – kino Scala, Uherské Hradiště – kino Hvězda, Kopřivnice – kino Puls, Varnsdorf – Centrum Panorama)
Hudba: Peter Iljič Čajkovskij
Choreografie: Marius Petipa, úpravy Anthony Dowell, Frederick Ashton, Christopher Wheeldon
Princezna Aurora: Sarah Lamb
Princ Florimund (Désiré): Steven McRae
Orchestr Královské opery diriguje Valerij Ovsjanikov
Sbor Baletu Královské opery
Krvavá svatba + Suite Flamenga
Teatro Real: Krvavá svatba + Suite Flamenca – záznam flamenkového představení
Balet Antonia Gadese | 30 + 55 min
26. března 20:30 (Praha – kino Aero)
Hudba: Emilio De Diego, Perelló y Monreal, Felipe Campuzano
Choreografie: Antonio Gades
Účinkují: Vanesa Vento, Joaquín Mulero, Maite Chico, Ángel Gil, Cristina Carnero
DALŠÍ PROGRAM SEZONY
KRÁLOVSKÝ BALET V LONDÝNĚ
Zimní pohádka (přímý přenos) | Joby Talbot
Pondělí 28. dubna 2014 od 20.15
Bio Oko – Praha, kino Scala – Brno, kino Puls – Kopřivnice
TEATRO REAL V MADRIDU
Fuenteovejuna (záznam flamenka) | Balet Antonia Gadese
Úterý 20. května 2014 od 20:30
Kino Světozor – Praha
BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY
Balanchine / Millepied (přímý přenos) | Georges Bizet, Maurice Ravel
Úterý 3. června 2014 od 19.30
Kino Světozor – Praha Zdroj: Balet v kině
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 38 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 40 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 41 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 42 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 56 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 58 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?