
Ústřední roli spící krásky neboli princezny Aurory ztvární primabalerína Královského baletu Sarah Lambová. Modrooké plavovlásce ostrých, symetrických, velmi útlých rysů a vybroušených tanečních schopností padne uhrančivá pohádková role dokonale. V uměleckém přerodu z dětské princezničky do mladé ženy čelící čarodějnému prokletí Sarah exceluje. Technicky náročné finesy role dokazují, co ji opětovně vyneslo na vrchol londýnské první scény po nešťastném zdravotním incidentu v roce 2008, kdy si na zkoušce při kolizi zlomila čtyři kosti a na 9 měsíců musela přestat tančit. „Balet je můj život. Je to mé puzení, má vášeň a já vím, že to jednou skončí,“ nechala se slyšet v jednom z rozhovorů. „Cítím, že jsem v absolutním maximu. Jakmile tento stav jednou odezní, Sarah Lambová ztratí svoji identitu,“ odpověděla jinde v nadsázce na dotazy novinářů, když přemýšlela o uměleckém náporu takřka každé z posledních divadelních sezón. „Miluji i samotné přípravy a zkoušky, nikoli jen vlastní představení. Disciplína, píle, hodiny a hodiny cvičení, neutuchající odhodlání i při nepřízních osudu, všechny tyto cenné zkušenosti bych jednou ráda předávala dál,“ uvádí bostonská rodačka, která plánuje pedagogickou kariéru, až jednou podstoupí své místo primabaleríny mladším adeptkám.
Od Petipy nazpět k Petipovi
Jedno z nejzásadnějších děl klasického baletu Spící krasavice překvapivě nemělo lehké začátky. Poprvé bylo uvedeno v Petrohradě roku 1890 a ruské publikum nebylo na Čajkovského bohatou a myšlenkově i emocionálně náročnou symfonii připraveno, stejně jako na pestrobarevnou Vsevoložského výpravu a propracovanou choreografii Maria Petipy. Stačilo však pár let, aby Spící krasavice procitla ve své plné nádheře a umělecké síle a stala se jedním z nejslavnějších baletních opusů všech dob. A právě v Královském baletu v Londýně se stala mimořádnou charakteristickou ikonou repertoáru, která zde úctyhodně žije přes více než půl století. O její fenomenální úspěch se postarala hned první poválečná jevištní realizace legendární Ninette de Valois s úchvatnou scénou Olivera Messela.
V průběhu dalších dekád se zde přes některé dílčí snahy o nové interpretace Petipovy choreografie tvůrci vrátili k původnímu originálu. A ten vykrystalizoval až k nynější produkci, do níž se suverénní invencí baletu 21. století zasáhl tvůrčí talent Fredericka Ashtona, Anthonyho Dowella a také Christophera Wheeldona, jehož světově proslavilo baletní nastudování Alenky v říši divů.
Spící krasavice obsahuje v prvním dějství jednu z nejslavnějších baletních scén všech dob – tzv. „Růžové adagio“. Tato baletní sekvence je natolik oblíbená, že vedle bezpočtu citací a odkazů dochází i k její parodii (jako grotesku ji ostatně použil i sám Christopher Wheeldon ve zmiňované Alence v říši divů). Neméně slavný je dramatický vrchol díla, který spočívá v milostné scéně, kdy princ Florimund (jméno podle Perraultovy předlohy, v libretu Vsevoložského pojmenovaný Princ Désiré) v podání Stevna McRaeho probudí krásku z jejího kouzlem začarovaného zlého snu. Spící krasavici si nelze představit ani bez závěrečného svatebního plesu.
Flamenco v Aeru
Balet v kině kromě přenosů klasických baletů pokračuje i v uvádění tanečních děl z jiného žánru. Mimořádný cyklus záznamů flamenka z madridského Teatro Real pokračuje i březnu. Žižkovské kino Aero uvede 26. března dvojpředstavení Krvavá svatba + Suite Flamenca. Jde o výjimečné propojení baletu s tradičními španělskými tanci, jak je tělem i duší cítil světový tanečník a choreograf Antonio Gades a jak je uvádí baletní soubor nesoucí jeho jméno i současný tvůrcův odkaz. S Antoniem Gadesem je navíc spjata i filmová tvorba Carlose Saury – jejich spolupráce (např. Carmen či právě Krvavá svatba) proslavila andaluský tanec po celém světě. I flamenkové představení v Aeru bude svátkem pro všechny milovníky této ryzí španělské taneční vášně.
Spící krasavice
Královský balet v Londýně: Spící krasavice – přímý přenos
Balet o třech dějstvích s prologem | 190 min včetně přestávky
19. března 20:15 (Praha – Bio Oko, Brno – kino Scala, Uherské Hradiště – kino Hvězda, Kopřivnice – kino Puls, Varnsdorf – Centrum Panorama)
Hudba: Peter Iljič Čajkovskij
Choreografie: Marius Petipa, úpravy Anthony Dowell, Frederick Ashton, Christopher Wheeldon
Princezna Aurora: Sarah Lamb
Princ Florimund (Désiré): Steven McRae
Orchestr Královské opery diriguje Valerij Ovsjanikov
Sbor Baletu Královské opery
Krvavá svatba + Suite Flamenga
Teatro Real: Krvavá svatba + Suite Flamenca – záznam flamenkového představení
Balet Antonia Gadese | 30 + 55 min
26. března 20:30 (Praha – kino Aero)
Hudba: Emilio De Diego, Perelló y Monreal, Felipe Campuzano
Choreografie: Antonio Gades
Účinkují: Vanesa Vento, Joaquín Mulero, Maite Chico, Ángel Gil, Cristina Carnero
DALŠÍ PROGRAM SEZONY
KRÁLOVSKÝ BALET V LONDÝNĚ
Zimní pohádka (přímý přenos) | Joby Talbot
Pondělí 28. dubna 2014 od 20.15
Bio Oko – Praha, kino Scala – Brno, kino Puls – Kopřivnice
TEATRO REAL V MADRIDU
Fuenteovejuna (záznam flamenka) | Balet Antonia Gadese
Úterý 20. května 2014 od 20:30
Kino Světozor – Praha
BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY
Balanchine / Millepied (přímý přenos) | Georges Bizet, Maurice Ravel
Úterý 3. června 2014 od 19.30
Kino Světozor – Praha Zdroj: Balet v kině
Jiří Vacek
Dobrý den, mám tu čest přihlásit se k tomu, že paní Miroslavu Pešíkovou, primabalerinu Národního divadla, znám osobně z…K výročí Miroslavy Pešíkové