timING – 100 metronomů na jevišti Nové scény ND
zprávy
Výchozím impulsem pro vznik společného projektu Orchestru BERG, DekkaDancers, baletu ND a Nové scény s názvem timINg se stala hudba – skladby Poème symphonique pro 100 metronomů a Ramifications György Ligetiho, Koncert pro klarinet a orchestr Aarona Coplanda a Dances Louise Andriessena.
Ligetiho slavná skladba zazní v rámci projektu dokonce v české premiéře. Zatím se totiž nikomu nepodařilo potřebné množství metronomů shromáždit... Tentokrát tak vznikla unikátní kolekce, strojky prostřednictvím veřejné sbírky zapůjčila stovka hrdých patronů, mezi nimiž jsou i známé osobnosti – například Soňa Červená, Miroslav Táborský nebo Ondřej Havelka. Metronomy si již od dubna se zájmem prohlížejí návštěvníci Nové scény. Můžeme prozradit, že všechny budou spuštěny najednou bez přímého zásahu lidské ruky. Více informací na www.100metronomu.cz.
„Výsledná forma projektu bude na hranici mezi koncertem a divadlem. V Německu se pro takový druh divadla vžilo spojení Musiktheater. Bohužel doslovný překlad jako hudební divadlo je spíše zavádějící, protože nám stále nejvíce půjde o hudbu a teprve pak o divadlo. Choreografie vytvoří Tomáš Rychetský a Viktor Konvalinka z DekkaDancers, kteří tímto projektem navazují na baletní Miniatury Baletu ND Praha. Režie se ujala Petra Tejnorová, která má ve svých inscenacích velmi blízko k fyzickému autorskému divadlu,“ doplňuje k formě projektu jeho dramaturg Lukáš Trpišovský.
Představení bude ojedinělé zejména tím, že v něm hrají naprosto vyváženou roli hudba, tanec i média. Originalitu a technologie tvůrci použili i při tvorbě plakátu k představení – původně plánované odpálení kamerové rakety z Piazzety Nové scény nahradil unikátní stroj hexacopter. Díky videu se může kdokoliv virtuálně vznést nad Novou scénu a pozorovat ji z ptačí perspektivy. Obrovský nápis TIMING namaloval na Piazzetu osobně scénograf Antonín Šilar.
„Mimořádně inspirativní je spojení skladeb György Ligetiho s filmy režiséra Stanleyho Kubricka. Ten doslova použil několik jeho skladeb ve filmech jako je Shining, Eyes Wide Shut a hlavně ve 2001: A Space Odyssey, kde se sekvence letu „k Jupiteru a dál“ jeví jako expanze do barevné krajiny, snové představy. Je to bezprostředně smyslové. Neméně zajímavé je spojení skladatele Louise Andriessena, kritika hudebního establishmentu, se jmény režisérů jako je Robert Wilson, Peter Greenaway a Hal Hartley, kteří scénicky realizovali některé jeho opery,“ říká k inspiracím projektu jeho režisérka Petra Tejnorová. „Samotný název Timing asociuje hru s časem a načasováním. Vyvstává otázka: jakou rychlostí pro člověka plyne čas? Spojením prostoru Nová scéna a vnitřního prostoru jednotlivých tanečníků se zrodila cesta - putování časoprostorem, kdy se Nová scéna jeví jako labyrint, ve kterém se člověk ztrácí,“ osvětluje název projektu Lukáš Trpišovský.
„Tak vznikají obrazy, pitoreskní příhody, které nás vedou až do našich hlubin, do sféry podvědomí, kde se realita jeví jako snová vize v odraze zrcadla. Cesta do labyrintu je stejně neodvratná jako nepředvídatelná. Co může existovat nezávisle na čase a prostoru?“ dodává Petra Tejnorová.
Režisérka Petra Tejnorová (1984) vytvořila několik úspěšných inscenací již během studia DAMU. Experimentuje a hledá na poli alternativního a fyzického divadla. Její autorské inscenace a mezinárodní projekty získaly ocenění nejen v Čechách, ale i na zahraničních festivalech. Některé z jejích posledních režií můžeme vidět v Dejvickém divadle, divadle Alfred ve dvoře, Roxy/NoD a divadle Alfa. Působí jako externí pedagog DAMU. V roce 2008 byla nominována na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Talent.
Lukáš Trpišovský (1979) je nejznámější ze svého působení v režisérském tandemu SKUTR (spolu s Martinem Kukučkou). Získal tak cenu Evalda Schorma, GRAND PRIX mezinárodního festivalu FIST v Bělehradě nebo 3 nominace na cenu Alfréda Radoka. Jeho inscenace viděli diváci doma i ve světě, úspěšně například reprezentovaly Českou republiku na festivalu FRINGE v Edinburgu. S Orchestrem BERG uvedli v roce 2009 unikátní a velmi ceněný projekt Schwarz auf Weiss.
DekkaDancers – Tom Rychetský, Viktor Konvalinka (oba tanečníci a choreografové ND v Praze) a Pavel Hejný (fotograf, mediální umělec) zakládají v roce 2009 občanské sdružení DekkaDancers. Oficiálně jsou DekkaDancers volné sdružení profesionálních umělců. Neoficiálně jde o podivuhodný spolek individuí postižených tancem, který se s tímto celoživotním břemenem snaží kreativně vyrovnat a o své trauma se chtějí podělit s ostatními. Vznik DekkaDancers je logickým vyústěním osobního tvůrčího přetlaku a zároveň touhy realizovat vlastní projekty.
Umělecký šéf a šéfdirigent Orchestru BERG Peter Vrábel (*1969) má na svém kontě mnoho originálních projektů, desítky světových i českých premiér. Vystupuje na mezinárodních festivalech a významných domácích pódiích, v roce 2010 získal od České hudební rady / UNESCO ocenění za zásluhy o kvalitu a šíření české hudby. Orchestr BERG již deset let přináší svěží vítr na českou hudební scénu. Uvádí projekty s novou hudbou, kterou kombinuje s divadlem, tancem, filmem, výtvarným uměním... Své posluchače zve do netradičních prostor, na svém kontě má desítky světových premiér.
Irvin Venyš (*1981) je dnes řazen k nejvýraznějším českým umělcům mladé generace. Vystupuje na prestižních festivalech a pódiích doma i v zahraničí, spolupracuje s předními světovými sólisty a dirigenty. Je držitelem mnoha ocenění ze světově uznávaných soutěží (Pražské jaro, Pacem in Terris Bayreuth, EBU New Talent…). Hraje jak klasický repertoár, tak současnou hudbu nebo folklór.
Sopranistka Barbora Sojková (*1982) je specialistkou na interpretaci staré hudby, ale věnuje se i ostatním žánrům. Pravidelně vystupuje na těch nejprestižnějších domácích pódiích i na významných festivalech doma i v zahraničí (Pražské jaro, Concentus Moraviae, Resonanzen Wien, Festival de Sablé...).
Zdroj: balet ND Foto: Pavel Hejný
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Nominace na Ceny Thálie 2024
zprávy -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 3 dny
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
před 3 dny
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
před 30 dny
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
před 37 dny
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
před 41 dny
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva