Celkem šest umělců a známých osobností ze světa tance bylo oceněno v rámci jubilejního 20. ročníku udílení cen Benois de la Danse, jenž proběhl 22. května v historické budově Velkého divadla v Moskvě. Stejně jako každý rok byla tato ocenění udělena za nejvýznamnější počiny v oblasti klasického baletu nebo jiného tanečního žánru v roce uplynulém, tedy 2011. Letošními laureáty se stali následující umělci:
Benois de la Danse za choreografii získal Lar Lubovich, zakladatel a umělecký šéf newyorského souboru Lubovich Dance Company za svou práci s názvem Crisis Variations.
Cenu za nejlepší ženský taneční výkon si odnesla Alina Cojocaru za roli Julie v baletu Liliom Johna Neumeiera.
V mužské kategorii potom porota udělila hned dvě ceny, jednu Mathiasi Heymannovi z baletu pařížské Opery za roli Zaëla v La Source a druhou Carstenu Jungovi z Hamburského Baletu za ztvárnění titulní role v představení Liliom.
Tatáž inscenace potom přinesla Benois de la Danse za nejlepší hudbu i jejímu autorovi Michelu Legrandovi.
Zvláštní ocenění za celoživotní přínos v oblasti choreografie získal Pierre Lacotte, francouzský choreograf, který letos v dubnu oslavil své 80. narozeniny. Tento tvůrce je spojován především s pařížskou Operou, jeho inscenace ovšem byly uvedeny na jevištích mnoha dalších slavných baletních a operních domů po celém světě včetně Velkého divadla v Moskvě a Mariinského divadla v Petrohradě.
Letošní porotě předsedali Jurij Grigorovič (choreograf Velkého divadla v Moskvě) a John Neumeier, umělecký šéf Hamburského Baletu. Spolu s nimi v porotě zasedli Altynai Asylmuratova, umělecká vedoucí Ruské baletní akademie A. Vaganovové v Petrohradě, Laurent Hilaire, baletní mistr a zástupce ředitele pařížské Opery, Kim Joo-Won, první sólistka Korejského Národního baletu v Soulu, Manuel Legris, umělecký ředitel baletu Vídeňské Státní opery, Alessandra Ferri, programová ředitelka Festivalu dei 2 Mondi v italském Spoletu a Jorma Elo, rezidentní choreograf Boston balletu.
Benois de la Danse je jednou z nejprestižnějších baletních soutěží, v níž jsou oceňovány výjimečné počiny na jevištích divadel po celém světě za uplynulou divadelní sezónu. Tato soutěž, nesoucí jméno slavného Alexandre Benoise (1870-1960) vznikla v roce 1992 a ještě na podzim téhož roku se dostala pod záštitu UNESCO. Členové poroty se s výjimkou jejího předsedy Jurije Grigoroviče mění každý rok a jsou do ní nominovány přední osobnosti ze světa tance. Ceny, jejichž podobu navrhl francouzský sochař Igor Ustinov jsou udělovány vítězům v kategoriích celoživotní přínos, nejlepší tanečník a tanečnice a dále nejlepší choreograf, autor hudby a výtvarník.
Zdroj: www.kommersant.ru, www.gazeta.ru
Triumf Hamburského Baletu na Benois de la Danse
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 3 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 4 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr