V baletu Padající andělé budou vystupovat tanečníci, zpěváci, herci, artisté a vězni
zprávy
Choreograf Philippe Talard není v práci s vězni žádným nováčkem, ale v Ostravě to bude poprvé, kdy se mu podařilo získat důvěru ředitele vězení i divadla, a jeho „padající andělé“ budou moci účinkovat přímo na divadelním jevišti, a ne jen v rámci mimořádných představení za branami věznice. Talard mnoho let pečoval o vězně v nejrůznějších věznicích a zkoušel s nimi různé divadelní projekty. Všechny zaznamenaly úspěch a Talardův pokus, i přes počáteční kritiku a pochyby, připravit vězně pomocí jevištního umění na život po odpykání trestu, se mu zdařil. To vše bez incidentů, bez ztráty kontroly. S vězni spolupracoval Philippe Talard poprvé před deseti lety ve Schrassigu (Božská neboli vězeňská slza), o rok později v Marseille (If moře a hřbitov zámku If), rok na to v Římě (Romeo & Julie střílející) a v roce 2009 v Berlíně (Potom se stalo všechno).
Padající andělé jsou tak pátou produkcí Philippa Talarda, ve které svádí dohromady zavedené herce a jevištní umělce s vězni. Ambiciózní projekt, iniciovaný šéfem baletu Igorem Vejsadou, vznikl speciálně pro Národní divadlo moravskoslezské s velkou podporou Věznice Heřmanice, je poctou již zmiňovanému Jeanu Genetovi, jenž patří k nejvíce oceňovaným spisovatelům, básníkům a dramatikům Francie, a pro francouzského choreografa je velkou celoživotní inspirací. „Genetova slova mě dojímají a zřejmě nejlépe odrážejí pocity vězňů. Jsou temná, bolestná, mluví o izolaci a odnětí svobody,“ vysvětluje Talard a dodává: „Každý z nás se může dostat do vězení. Stačí jedna nepozorná sekunda v autě a jste jedním z nich. Člověkem v pasti, na dně společnosti.“
Autorem hudby k této baletní inscenaci je skladatel světového renomé Armand Amar, držitel Césara za nejlepší soundtrack k filmu Le concert. Pro Talarda komponoval hudbu již dříve k baletům uváděným v Národním divadle v Mannheimu, kde Talard působil jako umělecký šéf. V případě Padajících andělů si ale dal se souhlasem na čas. „Je to překvapující a obdivuhodný projekt, musel jsem o něm ale přemýšlet. Chvíli mi trvalo, než jsem řekl ano,“ přiznává. Jeho hudbou se prolínají zpěvy vězňů, na jejichž nahrávání skladatel sám dohlížel. „Pro ty chlapíky je zpěv naprosto zásadním způsobem vyjádření. Odvádí jejich myšlenky jinam. Cítí se u toho svobodní. V jejich zpěvu je proto mnoho emocí.“ Právě kvůli nahrávání zpěvů pro hudbu k inscenaci, které se odehrávalo za osobní Amarovy účasti, smělo sedm vězňů opustit své cely. „Studio v Divadle Antonína Dvořáka připomínalo trakt se zvýšenou ostrahou,“ vzpomíná Talard. „U vězňů vyvolalo to krátkodobé propuštění dojem prázdnin. Smáli se, vtipkovali a na nahrávkách ze sebe vydali to nejlepší. Jsou neuvěřitelně muzikální, hudba z nich plyne přirozeně a bez jakýchkoliv vlivů,“ říká francouzský choreograf.
„Padající andělé jsou ale výjimečným projektem pro všechny umělce, kteří se na něm podílejí. Každou ve vězení nastudovanou zkoušku Philippe natáčí. S video materiálem přijede do divadla, kde se setká s profesionálním ansámblem. Společně zhlédnou videa a přizpůsobí taneční kroky výkonům vězňů a celkové koncepci. Není totiž možné svést na zkoušky všechny účinkující dohromady,“ komentuje přípravy inscenace šéf baletu Národního divadla moravskoslezského Igor Vejsada. A jak tuto spolupráci vnímají sami umělci? „To téma nás všechny někam posunuje. Je to obrovská výzva pro nás, ale také pro publikum,“ dodává ostravská operní diva Eva Dřízgová-Jirušová, která je jedním z hlavních aktérů multižánrové inscenace. Umělecký tým dále tvoří kromě tanečníků Olgy Borisové-Pračikové, Barbory Kaufmannové, Lucie Skálové, Rodiona Zelenkova, Jana Krejčíře, Vladimíra Vašků a dalších členů baletu Národního divadla moravskoslezského, také herci Pavlína Kafková, Petr Sýkora, cirkusoví artisté z Cirkusu trochu jinak Lucie Kurnická a Radim Eliáš a odsouzení z Věznice Heřmanice Petr Daniel, Ivan Plachetka, Milan Vašek a Tibor Rajs. Veřejná otevřená baletní zkouška se koná 13. března 2012 v 10.30 hodin v Divadle Jiřího Muréna, premiéra 22. března od 18.30 hodin. Zdroj: NDM Foto: Martin Popelář
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?