V ú
noru zavítá do Prahy po roce známá představitelka tanečního stylu butó, nikoli však jako interpretka, ale jako pedagožka. Ve dnech 17. až 20. února povede v Praze workshop této specifické taneční techniky (nebo spíš taneční cesty). Půjde o „fyzický trénink zaměřený na dech a vitální energii Ki, cvičení s imaginací vedoucí k objevování rozmanitých stavů těla a mysli (animální tělo, předci, prázdnota, tanec samurajů), evokace vzpomínek zasunutých v těle, probuzení podvědomí a kolektivní paměti – odtud pak o krok dál, do stavu, kde pohyb překračuje chaos a odosobnění a získává jasnou formu, rytmus a choreografickou strukturu.“
Workshop je určen pro každého, kdo se zajímá o práci s tělem, zkoumání a rozvíjení funkcí těla a mysli, pro umělce a studenty performativních umění, tance, divadla, vizuálních umění, filozofie, antropologie, psychologie apod.
Sumako Koseki je japonská tanečnice a choreografka, která studovala tradiční japonská umění a butó. Jejími učiteli byli Tadashi Suzuki (divadlo nó, divadlo kabuki v soudobém kontextu) a Isso Miura (butó). Na University of Tokyo studovala východní a západní filozofii a psychologii. Sumako Koseki učí divadelní umění, performance a tanec butó v Japonsku, dlouhodobě umělecky působí i v Evropě. Spolupracovala s mnoha významnými umělci (Grotowski, Barba, Leotard, Adrien aj.). Od roku 2002 pořádá workshopy v České republice a publikum mělo možnost zhlédnout zde několik jejích představení.
Kromě tance butó její tréninková metoda vychází ze starých japonských divadelních technik a bojových umění, jejich důležitou součástí je vědomá práce s vitální energií Ki a dechem prohlubující naší vnímavost. Sumako označuje tanec butó jako „tanec na hraně“, kdy výraz a pohyb vzniká ze stavu naléhavosti, tísně a životní potřeby. Jako samuraj či zvíře v mezní situaci je tělo schopné reagovat bezprostředně, mimo logické myšlení. Prázdné (mrtvé) tělo je pro Sumako klíčový pojem. Ve stavu odosobnění může interpret evokovat archaické vzpomínky zakódované v našem „plazím mozku“ nebo "DNA". V bezprostředním tanci se můžeme dotknout chaosu a stínů našeho podvědomí, ne však proto, abychom v nich zůstali. Skrze otevření plodného pole kolektivní paměti můžeme sdílet s publikem hluboké emoce.
Další podrobnosti ZDE.
noru zavítá do Prahy po roce známá představitelka tanečního stylu butó, nikoli však jako interpretka, ale jako pedagožka. Ve dnech 17. až 20. února povede v Praze workshop této specifické taneční techniky (nebo spíš taneční cesty). Půjde o „fyzický trénink zaměřený na dech a vitální energii Ki, cvičení s imaginací vedoucí k objevování rozmanitých stavů těla a mysli (animální tělo, předci, prázdnota, tanec samurajů), evokace vzpomínek zasunutých v těle, probuzení podvědomí a kolektivní paměti – odtud pak o krok dál, do stavu, kde pohyb překračuje chaos a odosobnění a získává jasnou formu, rytmus a choreografickou strukturu.“Workshop je určen pro každého, kdo se zajímá o práci s tělem, zkoumání a rozvíjení funkcí těla a mysli, pro umělce a studenty performativních umění, tance, divadla, vizuálních umění, filozofie, antropologie, psychologie apod.
Sumako Koseki je japonská tanečnice a choreografka, která studovala tradiční japonská umění a butó. Jejími učiteli byli Tadashi Suzuki (divadlo nó, divadlo kabuki v soudobém kontextu) a Isso Miura (butó). Na University of Tokyo studovala východní a západní filozofii a psychologii. Sumako Koseki učí divadelní umění, performance a tanec butó v Japonsku, dlouhodobě umělecky působí i v Evropě. Spolupracovala s mnoha významnými umělci (Grotowski, Barba, Leotard, Adrien aj.). Od roku 2002 pořádá workshopy v České republice a publikum mělo možnost zhlédnout zde několik jejích představení.
Kromě tance butó její tréninková metoda vychází ze starých japonských divadelních technik a bojových umění, jejich důležitou součástí je vědomá práce s vitální energií Ki a dechem prohlubující naší vnímavost. Sumako označuje tanec butó jako „tanec na hraně“, kdy výraz a pohyb vzniká ze stavu naléhavosti, tísně a životní potřeby. Jako samuraj či zvíře v mezní situaci je tělo schopné reagovat bezprostředně, mimo logické myšlení. Prázdné (mrtvé) tělo je pro Sumako klíčový pojem. Ve stavu odosobnění může interpret evokovat archaické vzpomínky zakódované v našem „plazím mozku“ nebo "DNA". V bezprostředním tanci se můžeme dotknout chaosu a stínů našeho podvědomí, ne však proto, abychom v nich zůstali. Skrze otevření plodného pole kolektivní paměti můžeme sdílet s publikem hluboké emoce.
Další podrobnosti ZDE.