Ve světě uznávaný a v českém kontextu neprávem opomíjený nový cirkus byl tématem pařížské konference Fresh Circus
zprávy
Dalším českým vyslancem byla Šárka Maršíková za Cirqueon – projekt pro podporu a rozvoj nového cirkusu v České republice, který si za čtyři roky své existence a aktivní mezinárodní spolupráce vybudoval své pevné místo mezi ostatními organizacemi a institucemi. „Český network nového cirkusu Cirqueon má v evropském rozměru velmi dobré jméno. Síť si zaslouží pozornosti i v českém kontextu. IDU se o propojení a zviditelnění tohoto networku snaží a bude i nadále jejím partnerem“, sdělila ředitelka IDU Pavla Petrová, která se konference také zúčastnila.
Hlavním obsahem konference Fresh Circus #2 byla výměna informací, zkušeností, poznatků a nových nápadů pro novocirkusové projekty všeho druhu. Výsledkem diskusí, seminářů, přednášek a kolokvií měly být nové poznatky a reflexe důležité pro rozvoj světové novocirkusové infrastruktury. Jednotlivá témata byla probírána na paralelně se konajících seminářích a prezentacích, které probíhaly ve francouzštině a angličtině. Zde malý výčet z nich: Social circus: what impact for citizens?, Contemporary circus aesthetics: standardisation, globalisation, diversity of cultural expressions?, Artistic residency programmes: How to make use of space and time?, Audience development: the role of new media?, “Green circus arts”: what environmental responsibilities? a řada dalších.
Konferenci Fresh Circus #2 předcházel také jednodenní seminář Policies and Strategies for Circus Arts, jehož program byl sestaven pro zástupce evropských ministerstev kultury a dále institucí, které se podílejí na vzniku národních kulturních politik (Arts Councils). Jedná se o velice prestižní setkání, kde si mohou úředníci vyměnit informace a inspirovat se navzájem. Mezi ministerskými úředníky probíhá velmi živá debata, rádi společně sdílí své problémy a díky dobrým příkladům z praxe se navzájem podporují a pomáhají najít řešení. Semináře se zúčastnili zástupci ministerstev ze 14 zemí z východu i západu Evropy. Zástupci českého ministerstva kultury se semináře bohužel nezúčastnili, Českou republiku zastupovala ředitelka IDU Pavla Petrová a programová ředitelka projektu Plzeň 2015 Šárka Havlíčková.
Seminář byl doplněn také několika tematickými workshopy. Jedním z nich byl workshop s názvem Principy reciprocity, na kterém byly diskutovány obecné roviny a problémy kulturních politik, podpůrných mechanismů či možnosti kofinancování podpořených evropských projektů. Z výsledků workshopů vyplynulo, že ve většině zemí existuje státní podpora nového cirkusu, ať už přímo či prostřednictvím jiných obecných nástrojů na podporu touringu, hostování, výjezdů individuálních umělců, průzkumu trhu či účastí v networcích a na specializovaných konferencích. Tato podpora dosud v ČR zatím bohužel vůbec neexistuje, nicméně IDU intenzivně spolupracuje s MK ČR na vytvoření podpory právě zmíněné účasti v networcích a na konferencích již na rok 2013.
Kromě seminářů a kolokvií byly také představeny nové mezinárodní projekty a publikace k tématu nového cirkusu: Handbook of Good Practices to Combat Gender Stereotypes and Promote Equal Opportunities in Film, Television and Theatre in Europe (International Federation of Actors) by Richard Poláček, Europe-China Cultural Compass (EUNIC) by Judith Staines, The Circulation of Street Arts and Circus Artworks in Europe (Circostrada Network) by Anne Tucker, Nordic Circus Survey (New Nordic Circus Network/Nordic Circus Year 2011) by Lotta Vaulo. Více info na www.idu.cz Zdroj: IDU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
rozhovory -
Izraelská umělkyně Galit Liss: „Otevírám taneční umění zralým ženám“
rozhovory -
Nebesa – Kam kráčí Losers?
recenze -
Ohad Naharin – Setkání s přívětivým démonem
osobnosti -
PSOTA – Mistr – Autenticita, emoce a jiný Martin Dvořák
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Josef Bartoš
Samozřejmě nemůže být prodejnost lístků ukazatelem kvality. Ale ti, kteří sedí ve vedení Národního divadla, pak získají…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 13 dny
Jana Novotná
Prodejnost lístků baletu přeci nemůže být hodnotícím kritériem - v městě plném turistů, kde pokud touží navštívit budovu…Pochybné bpm lapající po dechu…
před 17 dny
Kata Zagorski
Potlesk tomuto rozhovoru„Člověk prostě musí zatáhnout ruční brzdu,“ říká Jana Burkiewiczová k pozastavení činnosti svého souboru Burki&com
před 17 dny
Filip Staněk
Díky! Skvělý, odvážný a potřebný příspěvek. Ano, neptala jste se všude. Jsem hrdý, že jsem nezávislý taneční umělec.…Hrdost a svoboda na taneční scéně
před 24 dny
Monika Štarková
Velmi trefný příspěvek k diskuzi.Tyto pochybnosti jsem o autorce textu rovněž uvedla na Facebookových stránkách.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
před 24 dny
Kryštof Šimek
Dobrý den,Vážená paní Trubačová, velmi mě mrzí, že debata o představení nespočívá v tom, jak se studenti za dva…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer
Josef Bartoš
Vážení komentující,bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva.…
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer