Tanečnice a baletní mistryně Marie Šlezingrová (provdaná Šmídová) se narodila 25. února 1949 v Brně. V roce 1969 absolvovala Taneční konzervatoř v Brně a hned poté nastoupila angažmá do brněnského divadla, kde se po dvou letech stala sólistkou. Klasickou taneční techniku ovládala na výborné úrovni, což ji předurčovalo k hlavním rolím klasického repertoáru. Ztvárnila mnoho postav, jmenujme například Mášenku v Louskáčkovi (1970), Aišu v Sedmi krasavicích (1970), Čertici ve Stvoření světa (1971), Kolombínu v Petruškovi (1971), Zobeidu v Šeherezádě (1974), Biancu v Othellovi (1974), Odettu-Odilii v Labutím jezeře (1976), Paní Měděné hory v Kamenném kvítku (1977), Lízu v Marné opatrnosti (1978), Macechu v Popelce (1982), Runu v Radúzovi a Mahuleně (1983), Myrthu v Giselle (1983), Dobrou vílu a Carabosse ve Spící krasavici (1984) a mnoho dalších. Během své taneční kariéry získala několik ocenění, na celostátní baletní soutěži Praha 1975 získala 1. cenu, Cenu Českého literárního fondu 1974 za roli Zobeidy v Šeherezádě a 1978 za roli Aliman v Matčině poli. V roce 1990 začala působit jako baletní mistryně v Brně.
Oslavenkyni přejeme všechno nejlepší, mnoho radosti a zdraví do dalších let!
Zdroj: HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0.
Výročí Marie Šlezingrové
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 2 dny
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
před 3 dny
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr