John Ashford svou kariéru v tanci započal jako divadelní kritik listu Time Out v 70. letech minulého století. Následně se stal ředitelem řady divadelních domů a krátce se věnoval i režii (např. her Caryl Churchill nebo Sama Sheparda). Poté ale učinil onen cimrmanovský krok stranou a přešel do původně malého, nepříliš významného divadla The Place Theatre, kde působil v letech 1987 – 2009.
Během jeho šéfování se ze scény stal jeden z klíčových a nejvytíženějších bodů britského tance, kde bývala pravidelně uváděna díla jak domácích souborů jako DV8 Lloyda Newsona, New Adventures Matthew Bournea, Random Dance Wayne McGregora, tak zahraničních osobností, mezi něž se řadí Wim Vandekeybus, Sasha Waltz nebo uskupení La La La Human Steps Édouarda Locka.
Samotný Ashford se svou neúnavnou podporou, pořádáním sezónních festivalů k propagaci nejnovějších jmen britské postmoderní a současné scény, na které zval teoretiky a kritiky z celé země o zahraničí stál u zrodu řady významných tvůrčích osobností (např. Jonathan Burrows nebo Arthur Pita).
Současný tanec se Ashford rozhodl podpořit i v 90. letech vytvořenou novou sítí, kterou nazval Aerowaves, v jejímž čele jako ředitel stál od roku 1996 až do loňska, a jež je aktivní v podpoře tvorby tance a o tanci dodnes.
Vedle toho Ashford v roce 2004 založil ceny The Place Prize, které byly co dva roky udělovány za nejlepší novou choreografii a ve své době byly považovány za největší britskou soutěž pro nové krátkometrážní taneční díla.
Johnu Ashfordovi bylo v rámci loňského ročníku National Dance Awards, které pořádá britský Critics‘ Circle, uděleno ocenění za celoživotní dílo. Roku 2002 mu byl udělen britský řád CBE – Commander of British Empire.
Zdroj: www.theplace.org.uk, www.independent.co.uk, www.londondance.com, www.aerowaves.org
Kata Zagorski
Neprávem? Tak to som sa chvíľu snažila zistiť, či právem alebo neprávem, aj či bola právem alebo neprávem vrátená späť,…Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero