Zemřel režisér Jozef Bednárik
zprávy
Jozef Bednárik (17. září 1947 Zeleneč–22. srpna 2013 Bratislava) v roce 1970 absolvoval studium herectví na VŠMU v Bratislavě, v letech 1971–1981 působil jako herec a od roku 1981 též jako režisér Divadla Andreje Bagara v Nitře, významná je z této doby i jeho spolupráce s amatérským Z-divadlem. V roce 1990 přesídlil do Bratislavy, kde se po hostování stal režisérem na Nové scéně, která uvedla za jeho působení mimo jiné čtveřici úspěšných muzikálových titulů (Evangelium o Marii, Grand-hotel, Pokrevní bratři a José a jeho zázračný barevný plášť). Ve stejné době pravidelně spolupracoval s operními divadly. Nejdříve to byla Komorní opera v Bratislavě: Donizettiho Maniere teatrali a Gluckovy Číňanky. Později, se souborem Slovenského národního divadla, završil svoji trilogii francouzských oper: Faust a Markétka, Hoffmannovy povídky a Massenetův Don Quichotte. Za dnes už legendárního Gounodova Fausta a Markétku získal cenu kritiky za nejlepší hudební inscenaci na festivalu v Edinburghu.
Pro baletní soubor Národního divadla v Praze vytvořil řadu velkých výpravných baletů, jeho režie se snoubila s choreografií Libora Vaculíka. Poprvé se představil v roce 1993 jako autor libreta a také režisér úspěšné novátorské Vaculíkovy inscenace, dvojtitulu Malý pan Friedemann a Psycho (1993). Následovaly tituly Coppélia (1994), Čajkovskij (1997) či Isadora Duncan (1998).
Také v Opeře Národního divadla připravil rovněž vysoko hodnocené nastudování Gounodovy opery Roméo et Juliette (1994), která byla na Festivalu hudebního divadla oceněna tzv. Libuškou jako nejzajímavější operní inscenace. Mimořádnému diváckému zájmu se těšila i Bizetova Carmen, další Bednárikova režie v Opeře ND (1999). Inscenoval také Rossiniho operu Turek v Itálii a také Pucciniho Manon Lescaut ve Státní opeře Praha. Ve světě muzikálu je stále skloňováno Bednárikovo dnes už kultovní režijní zpracování Svobodova Drákuly (Praha, 1995). Zdroj: Balet ND
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?