Zemřela Anna Halprin, matka amerického experimentálního tance

Ve věku 100 let zemřela v květnu 2021 tanečnice a choreografka Anna Halprin, mezi jejíž studentky patřily osobnosti postmoderního tance jako například Trisha Brown či Yvonne Rainer. Oznámila to její dcera Daria Halprin, která podle svých slov doufá, že odkaz její matky bude nadále inspirovat další generace.

 Anna Halprin v roce 2010. Zdroj Wikimedia Commons.

Anna Halprin v roce 2010. Zdroj Wikimedia Commons.

Merce Cunningham o ní řekl: „Vše, co dělala ... je velmi silnou součástí historie tance.“

Anna Halprin založila The San Francisco Dancers’ workshop v roce 1955. Místo ve studiu nebo na jevišti se skupina setkávala na venkovní taneční „palubě“ navržené jejím manželem, Lawrencem Halprinem, proslulým zahradním architektem, v jejich domě v Kentfieldu, severně od San Franciska.

Mezi tanečníky, kteří se workshopu účastnili, byli Simone Forti, Yvonne Rainer, Trisha Brown a Meredith Monk, všichni umělci, kteří se stali vlivnými osobnostmi skupiny známé jako Judson Dance Theatre v 60. letech a působili v newyorské čtvrti Greenwich Village.

Stejně jako Anna Halprin i skupina Judson upřednostňovala základní pohyby před vysoce stylizovanými a při vytváření své choreografie se často spoléhala na improvizaci. Přepsali pravidla pro taneční vystoupení, přesněji řečeno, je zahodili.

Anna spolupracovala také s inovativními hudebníky jako Terry Riley, LaMonte Young, Morton Subotnik a Luciano Berio, stejně jako s básníky Richardem Brautiganem, Jamesem Broughtonem a Michaelem McClurem. Mezi mnoha další významné umělce, kteří u ní studovali, patří Robert Morris, Chip Lord, Eiko a Koma, Wanda Coleman, Janine Antoni, Carrie Mae Weems, Theresa Hak Kyung Cha, Dohee Lee a Dana a Shinichi Iova-Koga.

Tradičnímu pojetí tance navzdory, Anna Halprin rozšiřovala hranice, aby řešila sociální problémy, budovala komunitu, podporovala fyzické i emoční uzdravování a propojovala lidi s přírodou. V reakci na rasové nepokoje šedesátých let spojila skupinu černošských a bělošských tanečníků ve společném představení Ceremony of Us. Poté založila první mnohonárodnostní taneční skupinu a stále více se zaměřovala na témata sociální spravedlnosti. Když jí na začátku 70. let diagnostikovali rakovinu, využívala tanec jako součást svého uzdravovacího procesu a následně vytvořila inovativní taneční programy pro pacienty s rakovinou a AIDS. Byla průkopnicí ve využívání expresivního umění k léčení. V roce 1978 se svou dcerou Dariou založila Tamalpa Institute, organizaci, která nabízí lekce založené na terapeutické síle umění.

Během své dlouhé kariéry Anna vytvořila více než 150 tanečních divadelních děl a napsala tři knihy. Mnoho jejích tanečních počinů vyrostlo z vlastních životních zkušeností. Poté, co její manžel čelil život ohrožující krizi, vytvořila představení Intensive Care: Reflections on Death and Dying (2000). Tváří v tvář svému stárnutí pracovala se staršími lidmi ve své komunitě na performanci Seniors Rocking (2005), kterou předvedlo více než 50 seniorů venku v houpacích křeslech. Na počest památky svého manžela vytvořila trilogii, včetně Spirit of Place, site-specific projektu ve venkovním divadelním prostoru, který sám navrhl (provedeno v roce 2009, krátce před jeho smrtí). Na oslavu svých 95. narozenin v červenci 2015 se připojila ke svému vnukovi Jahanovi Khalighimu v poetickém duetu a svým dědicům předávala celoživotní vzpomínky a moudrost.

Jako důkaz své víry ve schopnost tance budovat komunitu a vytvářet změny řekla v roce 1997: „Nechť existuje budoucnost, ve které se více z nás bude nazývat umělci. Nechť je budoucnost, ve které budou všichni lidé tančit společně.“

Zdroj: annahalprin.org, washingtonpost.com

Témata článku

Anna HalprinJudson Dance TheatreTrisha BrownYvonne Rainer

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: