Zemřela choreografka Libuše Hynková
zprávy
Kromě čtyřicetileté práce jako vedoucí choreografka ČSSPT, při které spolupracovala s umělci jako byli prof. Karol Plicka, skladatelé Radim Drejsl, Václav Trojan, Otmar Mácha, Václav Kučera, výtvarníci Antonín Strnadel, Věra Fridrichová, Alena Hoblová aj., a vychovala několik generací vynikajících tanečníků, spolupracovala též s jinými významnými divadly.
Ve spolupráci s Karlem Plickou (námět a umělecká spolupráce), Václavem Trojanem (hudba) a Alenou Hoblovou (scéna a kostýmy) vytvořila unikátní scénické dílo Zlatá brána (1974). Tato jevištní báseň komponovaná z hudebních, tanečních a výtvarných motivů lidového umění Čech, Moravy a Slovenska znamenala vrchol jevištního ztvárnění folkloru.
Nelze zapomenout ani na nedílnou součást programu ČSSPT, vystoupení pro školy – tzv. výchovné koncerty (např. Tance českých mistrů, Tanec a čas, Slovanské tance, Tři sestry a prsten, Špalíček, Nebude vojna, nebude...), kterými vychovával nejmenší diváky k lásce k lidové hudbě, písni a tanci a pomocí tanečního děje jim pomáhal vnímat hudbu Martinů, Smetany nebo Dvořáka.
Balet Špalíček Bohuslava Martinů vytvořila původně pro ČSSPT a na premiéru ve Vinohradském divadle přijela na pozvání ze Švýcarska i manželka skladatele. Později uvedla tento balet v různých variantách ještě v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v divadle v Ústí nad Labem a v divadle v Českých Budějovicích. První řadu Slovanských tanců Antonína Dvořáka původně vytvořila s tanečníky ČSSPT pro holandskou televizi, později pro tento soubor doplnila druhou řadu. Slovanské tance uvedla též ve dvou nastudováních v Národním divadle v Brně. Pro ČSSPT vytvořila také Janáčkovy Lašské tance, které později nastudovala i s posluchači Konzervatoře v Praze. Spolupracovala s filmaři i televizí. Například s Vladimírem Sísem na filmu Novosvětská, který získal zlatou medaili, s Otakarem Vávrou na filmu Kladivo na čarodějnice aj.
Libuše Hynková se uplatňovala též jako pedagožka, léta učila na Konzervatoři v Praze i v soukromých tanečních školách. Spolupracovala s našimi předními amatérskými folklorními soubory, např. se souborem Mladina (dříve Škodováci) z Plzně. Pro Kühnův dětský sbor vytvořila scénu České vánoce. Na Slovensku převzaly její choreografie českých tanců soubory SĽUK i Lúčnica.
Libuše Hynková byla absolventka kresby a malby na UMPRUM Praha, za své zásluhy získala v roce 1983 titul Zasloužilá umělkyně, v roce 2009 obdržela Cenu ministerstva kultury za rozvoj tradiční lidové kultury a folkloru. Vyhlášení ceny je tradiční součástí slavnostního zahájení Mezinárodního folklorního festivalu Strážnici. Zdroj: Národní divadlo, HAMU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 40 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 42 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 43 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 44 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 58 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 60 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?