Registrace

V obklopení experimentů a sdílených procesů

Sezóna 2024/2025 se v oblasti současného a nového cirkusu, fyzického divadla, masky a pantomimy po projektech velkých souborů oslavujících dosažená existenční jubilea vyprofilovala jako platfor- ma otevřeně sdílející tvůrčí procesy. Obecně narostl počet spoluprací se zahraničními tvůrci, rozšířilo  se žánrové rozpětí a ještě více se rozvolnily hranice mezi nimi. V cirkusovém odvětví éra experimentů zaznamenala i odvahu k ústupu od adrenalinových pohnutek k uměleckému ohledávání svébytnosti jevištní přítomnosti. Poprvé se Česká republika připojila k mezinárodní akci Cirkusová noc, do níž se v deseti městech zapojilo na 150 umělců a umělkyň v rámci šestadvaceti různorodých událostí. Dále se na scénách hojněji vyskytovaly masky, ať vizuálně novodobé, tak dějinami protřelé z commedia dell’arte. Na mapě výrazných pohybových projektů byly také oživeny legendární tituly z historie a co do origina- lity se rozrostla i nonverbálně-divadelní nabídka pro děti.

Splash, režie: Thomas Steyaert. Cirk La Putyka. Foto: Miloš Šálek
Splash, režie: Thomas Steyaert. Cirk La Putyka. Foto: Miloš Šálek

Odvážné kroky do neznáma
Cirk La Putyka jednak vsadil na jistoty v podobě programového návratu divácky velmi úspěšných dočasných projektů, jakým bylo

R.I.E. Rest In Euphoria nebo Okamžik pro šapitó Azyl78, ale také si vyhlédl výzvy na opačném estetickém spektru s okleštěním ak- robatické virtuozity ve prospěch autentického bytí. Podzimní novinka Hey, Earth! v režii belgického choreografa Thomase Steyaerta a interpretaci osmi performerů mísila náznaky objektově-pohybového divadla, nového cirkusu, performance a konceptuálního umě- ní. Vybočení ze zažitějšího dramaturgického rámce podnikla „Putyka“ již mnohokrát, ať to byly Dolls či Black Black Woods a jiné tituly. Tentokrát se vyhnula ustrnutí v komfortu důsledně. Na první pohled komunikačně nekonzistentní počin působil jako sled situací generovaných buď náhodně, nebo na nesnadno čitelném principu. Druhý pohled na tento specificky budovaný vesmír rozehnal pů- vodní vjem ideového vakua a pootočil perspektivu vidění k vizuálně-kinetickému dění založeném na sou-dechu a vzájemné chemii, jako by se jednalo o laboratorní extrakt civilizace pod mikroskopem filozofa. Podobný obraz paradoxu – vztahu dystopie a utopie, avšak bez desítek objektů na scéně, v jedné své části evokovala i show En Masse režiséra Yarona Lifschitze v provedení australského souboru Circa. Uvedl ji festival CirkUFF v Trutnově. Autor totiž akrobaty, tímto určitý vzorek lidstva, umístil do rozměrné nafukovací krychle s transparentními stěnami.

Pro období festivalů pod širým nebem si Cirk La Putyka zlehka vyrazil pro inspiraci na plovárnu, aby v režii Charlie Wheellera nalezl pramen mládí. Svižná a osvěžující letní komedie SPLASH šponovala akrobatické výkony, sázela gagy s pointami v pravou chvíli a na- plno rozhazovala bezstarostné veselí.

Také soubor Losers Cirque Company se pro inspiraci obrátil do zahraničí. V režii Firenzy Guidi vznikla inscenace Cizinec. Charakterizovalo ji spektakulární narušování genderových stereotypů expozicí poetických i obskurních výjevů, prudká zkratka akcentující nedořečenost akcí a náznakovost vztahů. Významné místo v inscenační struktuře také zaujímalo scénografické řešení Petra Horníčka v podobě varia- bilních konstrukcí. Temperamentní koláž současného tance, fyzického divadla a vzdušné i pozemní akrobacie asociovala vlnu italského neorealismu či svět doslovného i symbolického podsvětí. Pro repertoár souboru se sídlem v pražském Braníku se Cizinec stal klíčovým obratem k opětovné fyzicky intenzivní práci v žánru nového cirkusu.

Přispějte na tvorbu DCJ

Zajímá vás celý článek?
Zakupte si jednotlivý text nebo rovnou celé číslo Dance Context Journal.

Co najdete v Journalu:

  • shnutí sezony v současném tanci, baletu a nonverbálním divadle
  • populárně-naučné články na aktuální téma
  • odborné studie na aktuální téma

Koupit článek         Koupit Dance Context Journal