Registrace

Znepokojivý a syrový Hofesh Shechter

Prudká gesta, zkřivené grimasy, tepající rytmus, tělo hadrové panenky měnící se v mžiku v divoké zvíře, agresivita a neústupnost. To jsou jen jedny z mála aspektů tvorby izraelského choreografa Hofeshe Shechtera, který letos 3. května slaví padesátiny.

Hofesh Shechter. Zdroj: Wiki Commons.
Hofesh Shechter. Zdroj: Wiki Commons.

Hofesh Shechter se narodil 3. května 1975 v izraelském Jeruzalémě, kde se jako dítě začal věnovat lidovému tanci, mnohem důležitější pro něj však bylo setkání s mladou taneční skupinou Jeruzalémské hudební a taneční akademie, kam se následně dostal. Přijat byl nejprve jako nadějný klavírista, protože ke hře na nástroj ho od dětství vedli rodiče, nicméně velmi záhy změnil obor a začal se věnovat baletu a modernímu tanci. Ve dvaceti letech se přesunul do Tel Avivu, kde poznal Batsheva Dance Company, v níž následně začal tančit (a po večerech v divadle pracoval jako uvaděč, aby naplnil požadavky povinné tříleté vojenské služby).

Taneční kariéru začal v Batshevě, vnitřně však tíhnul k Evropě. Za poslední kapku sám označil situaci v Izraeli po teroristických útocích na Světové obchodní centrum 11. září 2001, kdy se „politika a válka doslova valily dveřmi i okny“. Štěstí zkusil nejprve v Paříži, odkud se přesunul do Londýna, opět ne jako tanečník, nýbrž jako bubeník rockové kapely The Human Beings. Vše se změnilo v roce 2003, kdy Shechter vytvořil své první taneční dílo, choreografii Fragments pro soubor Jasmin Vardimon Company, díky níž dostal nabídku stát se spolupracujícím umělcem s londýnským divadlem The Place. O rok později uvedl dílo Cult, získal s ním Place Prize od publika a vše začalo nabírat na obrátkách.

Z Hofeshe Shechtera se stala hvězda nejprve londýnské a následně celoevropské scény současného tance. Uváděl svá díla v Sadler’s Wells, spolupracoval s londýnskými divadly National Theatre (Saint Joan, 2007) a Old Vic (Oidipus, 2025), tvořil pro Nederlands Dans Theatre (Clowns, 2016), Alvin Ailey American Dance Theatre nebo Batshevu, byl residenčním umělcem v souboru Gaithier Dance (2021–2024), okusil operní režii v Royal Opera House (Orfeus a Eurydika, 2015), choreografii vytvořil i pro muzikál Šumař na střeše (2016), za kterou byl nominován na Tony Award, nebo pro televizní seriál Skins, založil si vlastní soubor Hofesh Shechter Company, který se stal jednou z hlavních hvězd filmového snímku En corps (2022) režiséra Cédrica Klapische, stal se držitelem britského řádu OBE (Officer of the Most Excellent Order of the British Empire), čeká ho celovečerní premiéra v Opéra national de Paris.

Double Murder. Foto: Todd MacDonald, zdroj: hofesh.co.uk.

Zajímá vás celý článek?

Čtěte víc. Bez omezení. A na rok zdarma.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Stačí pár kliknutí a máte 365 dní čtení zdarma.

Registrujte se ještě dnes.*

Registrovat

Už máte registraci? Přihlaste se

*Od data registrace získáváte přístup k celému obsahu Taneční aktualit na 365 dní zdarma. Akce se vztahuje na registrace dokončené do 1. 9. 2025. Nezahrnuje obsah magazínu Dance Context Journal.