Panelová diskuse #1: Taneční kritika za časů korony
„Oblast performativního umění patří mezi ty nejhůře zasažené pandemií covidu,“ vysvětluje Petra Dotlačilová, „divadla jsou více než rok zavřená, soubory často nemohly ani zkoušet a jediný způsob, jak se dostat k divákovi, byl skrz obrazovky nebo venkovní performance. Kvůli této krizi nemohla ani další skupina profesionálů pracovat tak, jak byla zvyklá – taneční kritici.“
Diskuse byla otevřena profesionálním tanečním kritikům, tanečníkům, produkčním a široké veřejnosti s cílem probrat společně s hosty dané téma. Když pandemie udeřila, pokračovali kritici s reflexí aktivit tanečních umělců za nových podmínek nebo scénu přestali sledovat kvůli změně média? Jak vnímají různé styly a kvality dance on screen? A změnila tato situace způsob přemýšlení – a psaní – o tanci?
Reportáž z diskuse čtěte ZDE.
Záznam diskuse ke zhlédnutí zde:
Pozvaní hosté:
Josef Bartoš (CZ) je taneční publicista a šéfredaktor Tanečních aktualit. Vystudoval konzervatoř Duncan centre a magisterský program taneční vědy na Akademii múzických umění v Praze, kde nyní pokračuje v doktorském studiu. Ve svém výzkumném projektu se zabývá studiem psychologických aspektů tance. Učí dějiny tance a divadla, produkci, základy managementu a diplomový seminář na jmenované konzervatoři.
Hild Borchgrevink (NO) je spisovatelkou, umělkyní, redaktorkou a v současnosti také posluchačkou doktorského studijního programu na Norské hudební akademii. Píše o hudbě a hudebním divadle pro deník Dagsavisen a Scenekunst.no. Získala titul Master of Fine Arts v oblasti umění a veřejného prostoru na Národní akademii umění v Oslu, magisterský titul v oboru muzikologie, a ekvivalent bakalářského titulu v oblasti kreativního psaní a kritiky performativního umění. Byl redaktorkou deníku Scenekunst.no a má zkušenosti také jako projektová vedoucí na festivalech současné hudby, jako například Nordic Music Days a Ultima.
Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Dříve studovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, stále spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.
Marisa C. Hayes (FR) je francouzsko-americká publicistka, kurátorka a pedagožka, sídlící v Paříži. Píše pro různá tištěná a online média jako například Dance International (Canada), Dance Magazine (USA), Alternatives Théâtrales (Belgium), a CurioCity (France). Je šéfredaktorka tanečního časopisu Repères, cahier de danse at La Briqueterie - národní choreografické centrum. Zároveň je členem rady International Journal of Screendance. Marisa také koordinuje francouzsko-irský Erasmus+ letní program pro současný tanec v Paříži a je spoluředitelkou mezinárodního festivalu Vidéo Danse de Bourgogne.
Sanjoy Roy (UK) je britský taneční kritik se sídlem v Londýně. Od roku 2002 píše o tanci pro denník Guardian, přispívá také do dalších médií a publikací ve Velké Británii i v zahraničí. Dříve působil jako editor pro Dance Books Ltd. Pravidelně mentoruje na programu pro taneční kritiky Springback Academy, organizovaném platformou Aerowaves Europe, a je zakladatelem a editorem Springback Magazine (od 2018). sanjoyroy.net
NEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
kritiky -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?