Panelová diskuse #1: Taneční kritika za časů korony

Dne 15. června 2021 ve 14 hod. středoevropského času zorganizoval projekt Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě (Dance and Performing Arts Criticism in Europe) otevřenou panelovou diskusi, která se zabývala výzvami a problémy, se kterými se střetává taneční kritika v době pandemie.  Jednalo se o první událost ve spolupráci českého internetového časopisu o tanci Taneční aktuality a organizací Performing Arts Hub Norway. Moderátorka akce Petra Dotlačilová (CZ) pozvala k diskusi o tom, jak koronavirus změnil jejich práci, pět evropských tanečních kritiků. Pozvání přijali Sanjoy Roy (UK), Marisa Hayes (FR), Josef Bartoš (CZ), Hild Borchgrevink (NO) a Anette Therese Pettersen (NO).

„Oblast performativního umění patří mezi ty nejhůře zasažené pandemií covidu,“ vysvětluje Petra Dotlačilová, „divadla jsou více než rok zavřená, soubory často nemohly ani zkoušet a jediný způsob, jak se dostat k divákovi, byl skrz obrazovky nebo venkovní performance. Kvůli této krizi nemohla ani další skupina profesionálů pracovat tak, jak byla zvyklá – taneční kritici.“

Diskuse byla otevřena profesionálním tanečním kritikům, tanečníkům, produkčním a široké veřejnosti s cílem probrat společně s hosty dané téma. Když pandemie udeřila, pokračovali kritici s reflexí aktivit tanečních umělců za nových podmínek nebo scénu přestali sledovat kvůli změně média? Jak vnímají různé styly a kvality dance on screen? A změnila tato situace způsob přemýšlení – a psaní – o tanci?

Reportáž z diskuse čtěte ZDE.

Záznam diskuse ke zhlédnutí zde:

Pozvaní hosté:

Josef Bartoš (CZ) je taneční publicista a šéfredaktor Tanečních aktualit. Vystudoval konzervatoř Duncan centre a magisterský program taneční vědy na Akademii múzických umění v Praze, kde nyní pokračuje v doktorském studiu. Ve svém výzkumném projektu se zabývá studiem psychologických aspektů tance. Učí dějiny tance a divadla, produkci, základy managementu a diplomový seminář na jmenované konzervatoři.

Hild Borchgrevink (NO) je spisovatelkou, umělkyní, redaktorkou a v současnosti také posluchačkou doktorského studijního programu na Norské hudební akademii. Píše o hudbě a hudebním divadle pro deník Dagsavisen a Scenekunst.no. Získala titul Master of Fine Arts v oblasti umění a veřejného prostoru na Národní akademii umění v Oslu, magisterský titul v oboru muzikologie, a ekvivalent bakalářského titulu v oblasti kreativního psaní a kritiky performativního umění. Byl redaktorkou deníku Scenekunst.no a má zkušenosti také jako projektová vedoucí na festivalech současné hudby, jako například Nordic Music Days a Ultima.

Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Dříve studovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, stále spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.

Marisa C. Hayes (FR) je francouzsko-americká publicistka, kurátorka a pedagožka, sídlící v Paříži. Píše pro různá tištěná a online média jako například Dance International (Canada), Dance Magazine (USA), Alternatives Théâtrales (Belgium),  a CurioCity (France). Je šéfredaktorka tanečního časopisu Repères, cahier de danse at La Briqueterie - národní choreografické centrum. Zároveň je členem rady International Journal of Screendance. Marisa také koordinuje francouzsko-irský Erasmus+ letní program pro současný tanec v Paříži a je spoluředitelkou mezinárodního festivalu Vidéo Danse de Bourgogne.

Sanjoy Roy (UK) je britský taneční kritik se sídlem v Londýně. Od roku 2002 píše o tanci pro denník Guardian, přispívá také do dalších médií a publikací ve Velké Británii i v zahraničí. Dříve působil jako editor pro Dance Books Ltd. Pravidelně mentoruje na programu pro taneční kritiky Springback Academy, organizovaném platformou Aerowaves Europe, a je zakladatelem a editorem Springback Magazine (od 2018). sanjoyroy.net

Performing Arts Hub NorwayTaneční aktuality