Panelová diskuse #2: Tanec a slovo
V úterý 28. září 2021 uspořádal projekt Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě (Dance and Performing Arts Criticism in Europe) panelovou diskuzi na téma alternativních formátů představení a psaného projevu, věnovanou rovněž vztahu mezi tancem a slovem. K norské taneční kritičce Hild Borchgrevink, člence projektu a moderátorce tohoto panelu, se v diskuzi připojila česká taneční kritička Lucie Hayashi, choreografka a dramaturgyně Jana Ryšlavá, britská taneční kritička Ka Bradley a norská choreografka a performerka Mette Edvardsen.
Během pandemie se tanec převtělil do mnoha různých forem. Tanečníci, kteří nemohli vystupovat před živým publikem, začali zkoumat alternativní formáty jako například psaní dopisů, tanec v prázdných muzeích, či vzájemnou výměnu tanečních partitur. Pořádali veřejné pochody nebo předávali instrukce divákům, kteří podle nich mohli tančit a tvořit.
Diskuzí prováděla Hild Borchgrevink, která upřesnila: „Pandemie s sebou přinesla řadu omezení jak pro tanečníky, tak pro taneční kritiky a festivaly. A jelikož omezení nakonec přetrvávala měsíce a dokonce roky, v určitém okamžiku všichni tito umělci a odborníci z praxe začali dané limity zkoumat a přijímat: Může být představením řada dopisů? Může mít taneční kritika podobu sdíleného čtení, může se ztráta pojmu o čase a vzájemné odcizení přeměnit do nových forem vzájemné výměny a spolupráce v době karantény? Těším se, až nové strategie probereme s odborníky z oboru v rámci naší panelové diskuze.“
Událost proběhla online formou v rámci mezinárodního festivalu současného tance, nového cirkusu a pohybového divadla MOVE Fest Ostrava.
Reportáž z diskuse k přečtení zde.
Záznam z diskuse ke zhlédnutí zde:
Moderátorka:
Hild Borchgrevink (NO) je spisovatelkou, umělkyní, redaktorkou a v současnosti také posluchačkou doktorského studijního programu na Norské hudební akademii. Píše o hudbě a hudebním divadle pro deník Dagsavisen a Scenekunst.no. Získala titul Master of Fine Arts v oblasti umění a veřejného prostoru na Národní akademii umění v Oslu, magisterský titul v oboru muzikologie, a ekvivalent bakalářského titulu v oblasti kreativního psaní a kritiky performativního umění. Byl redaktorkou deníku Scenekunst.no a má zkušenosti také jako projektová vedoucí na festivalech současné hudby, jako například Nordic Music Days a Ultima.
Hosté:
Ka Bradley (UK) je redaktorkou společností Penguin Classics a Penguin Press, a zástupkyní šéfredaktora v Springback magazine. Její divadelní a taneční recenze se objevily v magazínech Observer, Time Out, The Stage a Exeunt.
Mette Edvardsen (NO) je choreografka a performerka. Zatímco některá její díla zkoumají formáty jako jsou video, knihy a psaný projev, jejím hlavním zájmem je jejich vztah k performativnímu umění coby praxi a situaci. Ve rámci jejího projektu Time has fallen asleep in the afternoon sunshine se skupina lidí naučila nazpaměť knihy vlastního výběru. Spolu pak mohou vytvořit jakousi knihovnu skládající se z živých knih, jejichž čtení se odehrává jako blízká osobní setkání, během kterých „knihy“ recitují svůj obsah čtenáři. Časem se projekt vyvinul v knihkupectví, nakladatelství a do formátu výstav, workshopů, přednášek a diskuzí, a konečně také v knihu, která vyšla letos v létě v nakladatelství Mousse Publishing.
Jana Ryšlavá (CZ) je performerkou, choreografkou a dramaturgyní. Studovala na Katedře tance Akademie múzických umění v Praze a na Salzburh Experimental Academy of Dance. Je zakladatelkou a uměleckou ředitelkou platformy Move v Ostravě, která mimo jiné organizuje také mezinárodní festival současného tance, nového cirkusu a pohybového divadla v Ostravě, Valašském meziříčí a Košicích.
Lucie Hayashi (CZ) je taneční kritičkou, projektovou manažerkou a zabývá se výzkumem v oblasti umění. Vystudovala magisterský a doktorský program v oboru Taneční věda na Akademii múzických umění v Praze a rovněž získala magisterský titul v oboru Japanistika na Karlově univerzitě v Praze. Je spoluzakladatelkou a redaktorkou online magazínu Taneční aktuality, kde pravidelně publikuje. Vyučuje taneční management a působí jako vedoucí Katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Je také členkou rady profesních organizací a dotačních komisí pro tanec a pohybové divadlo v České republice.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?