Workshop #1 Taneční kritika za časů koronaviru

Ve dnech 5. – 8. července 2021 proběhl workshop Taneční kritika za časů koronaviru, který pořádal český magazín Taneční aktuality spolu s norským partnerem Performing Arts Hub Norway. Workshopu se zúčastnilo osm mladých pisatelů – Blanca Siles Romero, Diana De Fex, Isabel Hernández, Ivana Balabanova, Richard Pettifer, Salome Jishkariani, Eva Galatsanou a Mónica Jaramillo Sanjuán –, kteří působí na různých místech Evropy. Odborný seminář je součástí projektu Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě.

V rámci čtyřdenního semináře vedli zkušení taneční kritici Petra Dotlačilová a Josef Bartoš z Tanečních aktualit a Anette Therese Pettersen z Performing Arts Hub Norway vlastní přednášky zaměřené na různé problémy, s nimiž se mohou kritici tance potýkat. Na přednášky navazovala i práce ve skupinách, podnětné debaty, ale i individuální koučink a editace textů.

Petra Dotlačilová průběh workshopu komentovala: „Sešlo se nám zde osm velmi zajímavých osobností ze všech koutů světa, včetně Austrálie i Kolumbie, všichni ale působí v Evropě. Byli mezi nimi aktivní umělci, kritici, produkční, filozofka i taneční antropoložka, což přispělo k hloubce debat a různorodosti pohledů. I pro mě se jednalo o velmi obohacující a inspirující zkušenost.

Ivana Balabanova, choreografka a tanečnice ze Severní Makedonie, zhodnotila workshop následovně: „Naučila jsem se toho mnoho a věřím, že tato zkušenost bude pro mě velmi užitečná.“ Divadelní tvůrce a recenzent Richard Pettifer, původem z Austrálie, ale sídlící v Berlíně, ocenil „připravenost semináře a otevřenost spolupráce“. Mónica Jaramillo Sanjuán z Kolumbie, studující v Londýně taneční antropologii v rámci programu Choreomundus, doplňuje: „Bylo obohacující sdílet znalosti se všemi, toto setkání mi navíc dalo velmi potřebný impuls, abych se vrátila ke psaní.

Účastníci workshopu psali recenze na vybrané inscenace mladých nadějných tvůrců, ale i na inscenace zkušených a světoznámých choreografů, jako Crystal Pite nebo Hofesh Shechter. Nová díla byla vybrána z kolekce Aerowaves 20/20, z aktuálního programu festivalů Ravnedans, KoresponDance a najdeme mezi nimi i vítěze Festivalu tanečních filmů. Vzniklé texty byly publikovány v anglické sekci Tanečních aktualit.

Performing Arts Hub NorwayTaneční aktuality