2 x jinak o Sudden Showers of Silence

Autor
Je on a ona, je změna, proměna, kterou prochází. Jsou věci mezi nimi a jsou věci mimo ně. Polévá je jednou horko, jednou zima a zároveň spolu hledají vlastní stanovisko. Je to boj mezi dvěma, který zároveň vede každý sám. Ten druhý už tam pak není důležitý. Divadlo Archa představilo novou premiéru, která se zaštiťovala jménem se zvukem Ultima Vez. Jejími hlavními protagonisty a autory zároveň jsou bývalí členové tohoto legendárního souboru, kteří v roce 2006 založili vlastní skupinu Rootlessroot company. Slovenský tanečník Josef Fruček a řecká tanečnice Linda Kapetanea prezentovali své nové dílo, založené na příběhu vztahu, který se odvíjí mezi dvěma v závislosti na vlastních pocitech, touhách a ztrátách. Sudden Showers of Silence je inscenace těžící z dokonalé fyzické přípravy obou aktérů, jejich vnímání pohybu a jevištního charismatu. Hned v začátku je možné vytušit, že půjde o konkretizovaný vztah mezi dvěma partnery. Oba tanečníci se následně představí emočně nabitým sólovým tancem, z jehož soukromé samoty přichází střet. Na tomto základu se vše dál odvíjí. Střet je boj a oni bojují. Ne symbolicky, ale zcela reálně spolu mistrně sehrávají souboj holemi. Údery dřeva o sebe se konfrontují s rytmem bubnů, který by klidně snesl i živou interpretaci. Možná by se tím srovnala časová délka, která je ovlivněna zaujetím obou aktérů a ukončení se jim jakoby hledá velmi těžko. Jedna strana mince. Choreografie pak přímo srší skvělými scénickými nápady a akcemi, kterým je naopak necháván malý časový prostor a s tak malým počtem interpretů je jejich potence využita minimálně. Potom přehršle různě začatých situací vyznívá naprázdno, že diváku zbývá jen litovat.  To ovšem neznamená, že by celé představení bylo jakýmsi sledem efektních akcí bez liniové myšlenky. Nese myšlenku dvou paralel, které, když se protnou, stávají se výbušninou a možná proto své propojení eliminují. Svá niterná tajemství  oba prezentují s takovým uzavřením, které samozřejmě odpovídá pocitu role, že za brány jejich myslí to jen stěží pronikne. 4.června 2007 byla zřejmá čerstvost celé inscenace tak, jak bývá u premiér tématického tanečního divadla v autorském provedení běžné. A tak je se na co těšit při reprízách. Zuzana Smugalová Taneční aktuality přináší i jiný pohled na toto představení. Recenze redaktora Českého rozhlasu Jaroslava Dolečka reflektuje reprízu 5. června 2007. Čtete zde