Absolventské představení TKP 2009

Jako každý rok i letos pořádala Taneční konzervatoře hl. m. Prahy absolventská vystoupení v prostorách Stavovského divadla, a to ve dnech 22. a 23. června. Program složený z řady kratších i delších choreografií a zlomků dal příležitost ukázat mnohaleté práce studentům, kteří absolvují jak v oboru klasického, tak moderního tance.
Program netradičně zahájil krátký klasický výstup označený v programu jako Petit grand pas v choreografii Urana Azimova, ve kterém se představili žáci 2. – 4. ročníku. Pak však již patřil večer absolventům a jejich o málo mladším spolužákům. Grand pas z baletu Laurencia Alexandra Krejna podle choreografie V. Čabukianiho zaměstnalo studenty od 5. ročníku po studenty posledních ročníků a absolventy v sólových úlohách. Klasické velké pas de deux, variace přátel hlavního páru a charakterní tanec španělský a cikánský vytvořily pestrou podívanou, kde první večer vynikli zejména Adam Zvonař a Radka Příhodová, ale i ostatní tanečníci. Dojem z profesionálních výkonů a sehraných sborových pasáží však kazila nekvalitní hudební nahrávka, která mohla dost dobře pocházet z roku 1956 jako dotyčný baletní kus...
Po přestávce následoval blok moderních choreografií. Dvě z nich pro studenty vytvořila Alena Drapalíková: Yesterday na melodie několika písní Beatles v úpravě Wihanova kvarteta, jmenovitě kromě titulní skladby to byly melodie Come Together, I Want You a Here Comes the Sun, které víceméně obsahově korespondovaly s příběhem dvou dívek a čtyř chlapců na scéně, jakémusi výjevu ze života mládeže, ale pohybově nijak zvlášť objevném. Následující dívčí sólo Věštkyně na hudbu L. Janáčka bylo velmi expresivní, ale uškodil mu křiklavý kostým, a i tak bylo spíš etudou. Mladí tanečníci však nesporně prokázali, že jejich tělo je uvyklé i současnému pohybovému slovníku, stejně jako nebo ještě více v následující choreografii, která byla z jiného soudku: část choreografie Revelations Alvina Aileyho upravená pro studenty TKP. Nutnost synchronizovaného pohybu i obratnosti v dynamických pasážích nečinila mladým tanečníkům potíže. A velký ohlas svědčil o tom, že i po desítkách let má dílo amerického choreografa svou výpovědní hodnotu a jistě by nebylo chybou je na některé z našich scén oživit.
V premiéře byly na absolventských představeních předvedeny Písně potulného tovaryše Gustava Mahlera v choreografii Jiřího Kyliána, jehož asistenti se studenty pracovali od února. Tři citlivé duety předvedli: Tereza Chábová s Adamem zvonařem, Klára Hovorková s Liborem Kettnerem a Lucie Rákosníková s Michalem Krčmářem. Na závěr večera byla uvedena Janáčkova Sinfonietta v choreografii Pavla Šmoka, která už na repertoáru souboru TKP zdomácněla. Hravé dílo prodchnuté jarem a slovanstvím je mladými tanečníky interpretováno s přirozeností a nadšením.
Studenti TKP se na absolventském představení ukázali jako zdatní tanečníci, a to nejen v nejvyšším ročníku. Absolventi se mohou směle vydat na profesionální dráhu a své škole budou jistě dělat čest.

Z představení 22. června 2009 ve Stavovském divadle.

Taneční konzervatoř Praha – absolventi 2009: